Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Alle andere carrièreonderwerpen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 juni 2007, 01:41
JuliaV JuliaV is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2007
Berichten: 64
JuliaV is on a distinguished road
Question minder denken? ofzo?

Een tijdje terug heb ik bij het CWI allerlei testen gedaan. Geen verrassende uitslagen en ook niet heel veel wijzer van geworden.
De man waarmee ik de resultaten besproken heb adviseerde mij om, als ik daar de kans voor zou krijgen, een cursus te doen of me te laten coachen om meer zelfvertrouwen te krijgen of uit te stralen.

Bij sollicitaties is dat ook vaak een struikelblok. Ik kom rustig en kalm over, heb een goede werkmentaliteit, een prettige persoonlijkheid. Ik straal ook wel zelfvertrouwen uit. Ik geef de juiste antwoorden, maar op een bepaalde manier ontkracht ik vaak mijn eigen uitspraken.
En meestal word ik het dan net niet, omdat er een andere kandidaat is die niet laat blijken dat hij/zij aan zichzelf twijfelt.

Ik ben een echte denker. Ik kan overal tegen aan zitten te hikken en uitstellen. Wat voor mij het beste werkt is mezelf in het diepe gooien. Dan heb ik geen tijd om na te denken, dan doe ik het gewoon en dat gaat bijna altijd goed. Door zulke ervaringen heb ik juist zelfvertrouwen gekregen. Ik was ook altijd verlegen en stil, maar nu kan ik met de meeste mensen een leuk gesprek voeren.

Dit is ook de reden waarom ik zelfstandig ondernemer zou willen zijn/worden. Ik werk het prettigst als ik aan niemand verantwoording af hoef te leggen over mijn functioneren. Natuurlijk wel de verantwoordelijk tegenover klanten over de kwaliteit van je product. Maar dat is anders.
Iemand boven me belemmert mij om optimaal te functioneren, dat legt een bepaalde druk op de situatie waardoor ik juist ga nadenken.

Ik heb er wel eens aan gedacht een assertiviteitscursus te doen, maar dat is niet het probleem. Ik ben juist wel assertief en in een meningsverschil kan ik mezelf goed verwoorden en voor mezelf opkomen.
Echt zelfvertrouwen mis ik ook niet, ik weet best goed wat ik wel en niet kan.
Toch mis ik iets en ik kan niet bedenken wat het dan wel is. De mensen met wie ik hierover gesproken heb (bij de evaluatie van testen en sollicitatiegesprekken) konden ook niet precies uitleggen wat het is.
En als je ergens aan wil werken is het toch best handig als je weet waar je aan moet werken.

Het klinkt misschien een beetje vaag allemaal, maar misschien is er toch iemand die wel snapt wat ik bedoel?
En misschien weet je dan ook een manier om hier iets aan te doen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 juni 2007, 18:37
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: minder denken? ofzo?

Als je zelfstandig ondernemer wil worden, dan is verreweg de beste oplossing om zelfstandig ondernemer te worden "Geen baas hebben" is een veelgehoorde motivatie onder ondernemers / freelancers.

Wat voor soort onderneming denk je aan en wat houdt je tegen?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 juni 2007, 00:08
JuliaV JuliaV is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2007
Berichten: 64
JuliaV is on a distinguished road
Standaard Re: minder denken? ofzo?

Ja, daar heb je helemaal gelijk in... (dat is ook de reden dat ik ook op lancelots rond hang )

Wat mij tegen houdt is dat ik nog niet precies weet wat ik te bieden heb en wat ik echt zou willen.
Het was de bedoeling dat ik de winkel waar ik werkte over zou nemen. Inmiddels werk ik daar niet meer om economische redenen. Als ik het zou willen zou ik alsnog de winkel over kunnen nemen. En zodra het weer beter gaat kan ik ook weer terug komen. Maar wil ik dat? Niet voor de lange termijn in elk geval.

Ik vind zoveel dingen leuk, en er zijn weinig dingen die ik echt niet kan. Maar ik heb nog niet iets gevonden waar ik helemaal in op kan gaan of waar ik echt goed in ben. Ik weet in elk geval dat ik het leuk vind om met mensen te werken, graag creatief bezig ben en interesse heb in techniek/wetenschap.

Op dit moment heb ik het idee om schrijven en internet te combineren. Ik wil me gaan verdiepen in SEO en accesibility maar ook het ontwikkelen van websites en daarnaast dus tekstschrijven voor verschillende media.
Maar hier heb ik nog niet veel ervaring mee. Om hiermee meteen de kost te kunnen verdienen zal lastig worden. Met mijn vaste lasten zal ik het begin zeker nog een baan ernaast moeten hebben. En nu zit ik in de WW en dan kan je ook niet zomaar voor jezelf beginnen.

Zolang ik geen werk heb probeer ik mezelf zoveel mogelijk te ontwikkelen. Daarnaast ben ik bezig met o.a. een website.
Zodra ik weer aan het werk ben wil ik daarnaast beginnen met klanten zoeken om meer ervaring op te doen. Het zou ook leuk zijn als ik werk zou vinden dat hier goed op aansluit.

Genoeg plannen en ideeen, maar door verschillende omstandigheden zit ik vast op het moment. Al die omstandigheden hebben een remmende invloed op me. Elke keuze die ik kan maken lijkt grote gevolgen te hebben (en niet alleen voor mezelf). En zolang ik niet zeker ben van wat ik echt wil schuif ik alle keuzes maar voor me uit.
Soms ben ik bang dat ik te lang wacht tot dat er niets meer te kiezen valt. Maar ik zit niet stil en uit ervaring weet ik dat je dingen niet altijd kunt forceren. De beste dingen komen vaak onverwacht op je pad en dan voel je meteen dat het goed is.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 juni 2007, 12:40
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: minder denken? ofzo?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JuliaV Bekijk bericht
En nu zit ik in de WW en dan kan je ook niet zomaar voor jezelf beginnen.
Niet zomaar, maar het kan tegenwoordig wel. Sinds vorig jaar kun je starten met behoud van uitkering en terugvalrecht.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 juni 2007, 00:23
JuliaV JuliaV is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2007
Berichten: 64
JuliaV is on a distinguished road
Standaard Re: minder denken? ofzo?

Ja, die had ik al gelezen.

Ik heb nog niet echt het idee dat die regeling voor mij een uitkomst zou zijn.
Maar ik kan natuurlijk wel eens informeren over de mogelijkheden bij mijn contactpersoon van het CWI.

Morgenvroeg eerst een sollicitatiegesprek.
Ik ben benieuwd hoe dat afloopt!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 juni 2007, 13:29
waldus
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: minder denken? ofzo?

Hoi,

Ik kan mij helemaal vinden in het profiel van JuliaV.

Ook wat betreft het onzeker zijn, wat er in het verleden ligt wat betreft onzeker zijn, en verlegen.
Ik heb 3 werkgevers gehad, alle keren moest ik goed op mijn tenen lopen om mij te bewijzen, en dat was echt niet dat ik bang was om buiten de boot te vallen, maar gewoon omdat ik eerlijk wil blijven en goed werk wil afleveren.
en dan merk je dat je goed op moet boxen tegen de meute met grote monden.
4 jaar geleden ben ik in de WAO beland, dat had puur een lichamelijke oorzaak door 9 operatie's, 7 operatie's 15 jaar geleden en 2 operatie's 5 jaar geleden. dan kom je best wel in een put, maar zelf heb ik bij de UWV gevraagd of ik iets kon doen vrijwillig om toch bezig te zijn en misschien weer terug te komen in de samenleving. ik kreeg toestemming om 2 jaar te proberen, de winkel welke wij gerund hebben voor een stichting hebben wij vorig jaar over kunnen nemen, en mijn vrouw doet nu de winkel en ik verhuur mij als ZZP'er (freelancher) als elektromonteur.

Daarom kan ik goed begrijpen dat het heel moeilijk is om een keuze te maken, zeker in de WW.
Maar als ik terugkijk dan zijn wij zeker gezegend.
het is ook altijd mijn wens geweest om zelfstandig ondernemer te zijn, dat lag heel lang zo ver van mij af, ook door de WAO. en toch probeer je iets voor elkaar te krijgen. ontzettend veel doorzettingsvermogen heb je daar voor nodig en discipline. maar als je daar na lange tijd de vruchten van mag plukken is erg fijn.

Ik adviseer je om voor je eigen een bepaald doel voor ogen te krijgen, en informatie op te zoeken. Want de info krijg je echt niet zomaar in de schoot geworpen. Er is veel mogelijk, ook bij de instanties maar je moet er zelf achteraan.

Ik probeer in mijn christelijke levensovertuiging anderen in hun waarde te laten, en niet alleen voor het hier en nu te werken. ik geloof dat er na dit leven zeker wat is en daar probeer ik naar te jagen, en daarom zal ik niet zeggen en anderen daar ook niet toe aansporen om te zeggen 'maak het ervan' of 'je bent goed of slecht' maar probeer eerlijk te blijven, je sterke en zwakke kanten te leren kennen, en gewoon soms soen of je neus bloeit en zeggen 'ik wil voor mijzelf beginnen' of 'ik heb een wens en daar ga ik voor' er zijn mensen die daar tegenin gaan, anderen zullen je stimuleren, maar wat een ander zegt moet je voor je eigen opslaan en weer meenemen in je volgende gesprekken.

Er is zoveel te leren, en 'eigen baas', ik kan het je aanraden!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 27 juni 2007, 15:58
JuliaV JuliaV is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2007
Berichten: 64
JuliaV is on a distinguished road
Wink Re: minder denken? ofzo?

Bedankt Waldus, voor je reactie.
Knap dat je na de problemen met je gezondheid toch weer zover bent gekomen. Het blijkt wel weer, met de juiste instelling kom je toch waar je zijn moet! (soms met een omweg, maar het lukt wel).

Dat ik voor me zelf ga beginnen dat is een ding wat vast staat voor mij. Ik weet ook niet veel beter, mijn hele familie (opa,s vader, broer, ooms, tantes, neven en nichten) bestaat uit ondernemers. Het zit in het bloed blijkbaar

Nu nog ontdekken hoe, wat, waar en wanneer. Mijn idee van "wat" begint steeds concreter te worden, zodra ik dat duidelijk heb kan ik verder gaan sleutelen aan het hoe, waar en wanneer.
Zodra ik weer werk heb kan ik ook alvast met iets beginnen en dan is het ook makkelijker om bij te sturen. Als ik nu wil beginnnen moet ik meteen een duidelijk plan hebben en snel resultaten boeken.
Als ik iets geleerd heb is dat kansen op je pad komen en dat je ze niet kunt forceren. Voor mijn gevoel doe ik dat wel als ik nu volledig zou starten.

Vanochtend was mijn sollicitatiegesprek. Ik heb er een goed gevoel over. Het klikte goed met de selecteurs en naar mijn idee pas ik precies in de bedrijfscultuur. Maar er zijn nog 6 anderen, en dan kan ik nog zo'n leuke meid zijn maar ze moeten ook vertrouwen hebben in mijn kunnen. Aangezien ik niet helemaal aan de eisen voldoe zou dat een probleem kunnen zijn. Hoewel ik daar niks over heb gehoord tijdens het gesprek. Afwachten dus

p.s. Ik moest trouwens lachen om de opmerking "gewoon soms doen of je neus bloeit ". Dat staat vast leuk zo'n bloeiende neus
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 juni 2007, 18:05
Waldus
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: minder denken? ofzo?

Hoi,

Ja dat lijkt mij wel een goed plan, eerst werk, en dan blik vooruit.

Ik ben zelf nu sinds april gestart als freelancher en merk ook dat soms 'gewoon doen het beste is'.
Je moet leren van je fouten. en als je eerlijk blijft, en ook kan en wil zeggen 'he het gaat even niet lekker' dan acepteren anderen dat ook gewoon.

Juist door contacten met ons werk in de winkel en op de werkvloer ben ik er na een persoonlijk heel moeilijke periode achter gekomen dat er niemand hetzelfde is. en ik ben wie ik ben, en zo doe ik het! dat klinkt soms vreemd maar iedereen heeft een aantal voorkeuren, en je moet door gewoon te zijn en gewoon te doen die mensen om je heen zien te krijgen die jou acepteren.

Heel veel succes met het zoeken van een baan!!

Ik heb dit forum vandaag pas ontdekt, maar het is wel heel leerzaam om zo ervaring uit te wisselen. Ik hoop via het forum te horen hoe het je vergaat met het zoeken van een baan.

Groeten
Met citaat reageren
  #9  
Oud 11 december 2007, 01:28
JuliaV JuliaV is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2007
Berichten: 64
JuliaV is on a distinguished road
Standaard Re: minder denken? ofzo?

ik wist dat ik dit onderwerp al eens besproken had.. na even zoeken het juiste topic teruggevonden

vandaag heb ik een sollicitatiegesprek gehad voor de functie van sales intercedent. Het gesprek was goed, het klikte met de andere persoon. De ander geloofde aan de ene kant wel dat ik de juiste capaciteiten in me heb, maar durfde de gok niet aan om me de baan te geven. De persoon die het gaat doen krijgt een behoorlijke target opgelegd en hij was bang dat ik niet snel genoeg mijn draai zou kunnen vinden om dat target te halen.

Het gesprek was weer een herhaling van eerdere gesprekken. Voor dit soort functies kom ik net een heel klein beetje tekort. Ik ben net niet brutaal en overtuigend genoeg, voor de rest zit het helemaal goed.

Graag zou ik de kans krijgen om me hierin te ontwikkelen, want ik weet dat ik het wel in me heb en het is een punt waarop ik mij heel graag wil verbeteren.
Maar dat lukt vooral door het te doen. Ik weet ook van mezelf dat als ik in het diepe gegooid wordt, dat ik het dan gewoon doe en dat het goed gaat.
Het jammere bij dit soort functies is dat er juist zo weinig ruimte is om iemand zoals mij die gelegenheid te gunnen. Ik merk bij de meeste mensen waar ik ooit een gesprek heb gehad dat ze me de kans wel gunnen, maar dat ze het niet aandurven.

morgen heb ik trouwens bij hetzelfde bedrijf (wel een andere vestiging) weer een gesprek, want ik had wel een goede indruk achtergelaten. Deze functie zou meer gericht zijn op de binnendienst en in de buitendienst op bestaande klanten, dus minder lastig.

ik ben benieuwd hoe het zal gaan, duim maar voor me

edit: ik vergeet de vraag die ik wilde stellen... weten jullie nog andere manieren om mezelf op dit punt te ontwikkelen?

Laatst gewijzigd door JuliaV; 11 december 2007 om 01:29 Reden: iets vergeten
Met citaat reageren
  #10  
Oud 11 december 2007, 11:19
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: minder denken? ofzo?

Hele interessante discussie!

Om terug te gaan naar jouw oorspronkelijke vraag, Julia. Als ik het goed begrepen heb: Je beschikt over alle juiste eigenschappen, maar dat kun je op een of andere manier net niet goed genoeg over het voetlicht brengen. Zoals je het beschrijft stokt er iets in het presenteren van jezelf. Je kunt leuke gesprekken voeren. Je komt schriftelijk op mij over als een leuke vrouw met inhoud, maar je weet niet het gevoel over te brengen dat jij het allemaal wel voor elkaar krijgt.

Ook in het licht van jouw wens om iets voor jezelf te beginnen denk ik heel sterk aan een commerciele training. Hoe lijkt het je om een verkooptraining te doen, waarbij de nadruk sterk ligt op het voeren van een overtuigend verkoopgesprek? Veel rollenspel, veel feedback over jouw manier van presenteren?

Succes overigens bij het sollicitatiegesprek!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kan minder uren werken dan gevraagd. Hoe zeg ik dat? Zeynep Sollicitatiebrief en cv 11 21 april 2007 19:58
Minder studenten hbo lerarenopleiding Jan Opleiding kiezen en volgen 1 12 oktober 2006 22:13


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon