Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 september 2011, 12:25
MHN MHN is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 september 2011
Berichten: 1
MHN is on a distinguished road
Standaard Zit in 2e jaar mbo, niveau voor mij te laag, hoe naar hbo Journalistiek?

Hi,

Ik zit te twijfelen, al een lange tijd. Ik zal kort mijn verhaal doen en het uitleggen en ik hoop dat er iemand is die zijn mening kan geven. Wat is slim om te doen? Want ik kom er zelf niet meer uit.

Ik ben een aantal jaar ziek geweest. Voor die tijd zat ik op de havo wat heel goed ging. Helaas moest ik daarmee stoppen en na een paar jaar ging ik naar de sprinthavo om mijn diploma te halen. Helaas was mijn gezondheid nog te slecht en is het niet gelukt. Op dit moment zit ik op het mbo, woon ik in Groningen. Ik ben nu 20 jaar, en zit in het 2e jaar. Het eerste jaar ben ik met cijfers die in de buurt van de 10 komen over gegaan. En dit jaar, ook al is het nog maar een paar weken verder, heb ik het gevoel dat ik hier voor niks zit. Het niveau geeft geen uitdaging, ik heb het gevoel dat ik niks leer en dat is iets wat ik heel belangrijk vind. Aan de andere kant, ik woon nu in Groningen en mijn leven word langzaak weer normaal. Maar nu is mijn vraag wat is slim. Mijn doel hiervan is om naar het HBO te gaan, Journalistiek.

En ik heb verschillende opties:
Ik kan mijn mbo afmaken, nog 3 jaar met tegenzin en dan naar hbo gaan.
Ik kan aankomend jaar de 21+ toets doen want in september ben ik 21 en dan naar hbo journalistiek. Heb probleem daarvan is, de studie journalistiek is niet in Groningen wat zou betekenen dat ik moet verhuizen.

Maar wat is slim, mijn nog 3 jaar mbo afmaken en dan hbo, of de 21+ toets doen..

En weet iemand iets over de opleiding Journalistiek?

Ik hoop dat er reacties zullen komen, want dan kan ik het misschien ook van andere kanten bekijken. Alvast bedankt!!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 september 2011, 18:17
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Havo halen via volwassenonderdwijs? (noorderpoortcollege?)

Geen ervaring met volwassenonderwijs of 21+toets, maar havodiploma lijkt me een iets bredere basis voor hbo.

Of mbo afmaken maar een baantje/vrijwilligerswerk zoeken op het gebied van journalistiek?
(voor verenigingsblaadjes/huisaanhuiskrantjes/..)
Of een web-log beginnen en jezelf dwingen daar twee keer per week iets te schrijven. Columns of een bepaald thema.
Schrijfcursus via bibliotheek/cultureel centrum?

Ooit een studiegenote gehad die als eerste keuze journalistiek had geprobeerd: veel concurrentie/klasgenoten en strenge eisen mbt taal/spelling. vrijwilligerswerk/web-log kan je een kleine voorsprong geven of helpen als een opleiding niet iedereen toelaat. (geen idee of er een vorm van selectie aan de poort is)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 september 2011, 20:56
cealis cealis is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 143
cealis is on a distinguished road
Standaard

Wordt je deze maand 21 of praat je nu over september volgend jaar dat je 21 wordt? Persoonlijk zou ik zodra je 21 wordt de 21+ toets doen en denk dat je daar niet veel moeite mee zult hebben. Dan is het kijken wanneer je kunt instromen in de HBO, persoonlijk zou ik september volgend jaar dan starten en kijken of je bijvoorbeeld al dit jaar wat bij kunt spijkeren op bepaalde vakken die je op de hbo opleiding nodig hebt.

Ik zou alleen niet stoppen met school en bijvoorbeeld een jaartje gaan werken want de ervaring is dat je dan vaak geen zin meer hebt in school, nu moet je natuurlijk ook afvragen of je nog tot je 25e voltijd wil gaan studeren maar die keuze is aan jou.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 september 2011, 19:01
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Thumbs down

Maak rustig je MBO af en voltooi alvast HBO vakken voor studiepunten via een reguliere HBO in deeltijd of via LOI of iets dergelijks. Veel 21+-overstappers mislukken op het HBO en hebben dan helemaal geen beroepskwalificatie. Zonder beroepskwalificatie heb je geen uitzicht op een goede baan.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 september 2011, 22:13
cealis cealis is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 143
cealis is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hassan Bekijk bericht
Veel 21+-overstappers mislukken op het HBO
Sorry hoor maar dat vind ik gewoon bullshit
Heb je empirisch onderzoek wat dit ondersteund? Anders zorg gewoon voor een goed verhaal want dit is gewoon dikke onzin.
Als ik kijk naar de opleiding die ik nu volg zijn de afvallers niet degenen die via de 21+ toets instromen want vaak zijn dat degenen die net die extra moeite moeten doen om aan de opleiding te beginnen en dat zie je dan terug in positieve instelling en daarmee positieve resultaten.
Bovendien als het zo is dat er veel uitvallers zijn bij degenen die de 21+ toets doen dan betekent het dat de school gewoon geen goede testen afneemt.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 26 september 2011, 16:53
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Talking

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cealis Bekijk bericht
Sorry hoor maar dat vind ik gewoon bullshit
Heb je empirisch onderzoek wat dit ondersteund? Anders zorg gewoon voor een goed verhaal want dit is gewoon dikke onzin.
Je hoeft niet zo fel te reageren hoor. Hier zijn de empirische gegevens: http://www.hbo-raad.nl/hbo-raad/feit...rvooropleiding. De uitval onder "overig", daaronder valt dus 21+, is vele malen hoger dan met een reguliere vooropleiding.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
hbo journalistiek

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
MBO niveau 3 vooropleiding, nu MBO niveau 4 in 1 jaar marleenk Opleiding kiezen en volgen 4 8 maart 2015 17:45
Een droom als Journalist, vast aan MBO... Freek36 Opleiding kiezen en volgen 22 24 oktober 2013 17:31
Switchen van hbo SPH naar mbo SPW 4? krabje Opleiding kiezen en volgen 7 27 april 2013 15:39
Van mbo niveau 3 direct naar hbo ICT? BMWM3E46r Opleiding kiezen en volgen 2 6 september 2011 10:53
Mbo niet af, via 21+ toets naar hbo ICT in deeltijd? Umut Opleiding kiezen en volgen 4 6 februari 2011 09:17


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon