Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 juni 2012, 15:43
Lindsey Lindsey is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 juni 2012
Berichten: 2
Lindsey is on a distinguished road
Standaard (Onbetaalde) Stage voor werkervaring?

Hallo allemaal,

Ik ben al een hele tijd op zoek naar een baan. Nadat ik mijn mbo opleiding had afgerond vond ik na 4 maanden een baan. Daar heb ik 1 jaar gewerkt. Nu ben ik alweer 8 maanden op zoek naar een baan. Maar het lukt me maar niet. Ik schrijf op veel vacatures (op alles waarvoor ik in aanmerking zou kunnen komen, dus niet alleen waar ik een diploma voor heb). Maar ik krijg keer op keer te horen dat ik niet genoeg werkervaring heb.
Nu zou ik toch graag willen werken in het vakgebied waarvoor ik ook een diploma heb. Ik heb er aan gedacht om een hbo opleiding te gaan doen, maar dan krijg ik over een paar jaar natuurlijk hetzelfde te horen. Want dan heb ik nog altijd geen werkervaring.

Maar nu bedacht ik me een tijdje geleden dat ik me misschien als 'vrijwilliger' kan aanmelden bij een bedrijf waar ik graag zou willen werken. Eigenlijk een soort stage.
Nu is mijn vraag: Kan ik daar mee aankomen bij bedrijven? Of komt dat niet goed over als ik vraag om een (onbetaalde) stage te komen lopen? Op die manier zou ik namelijk ervaring op kunnen doen en wie weet kan ik bij dat bedrijf blijven werken.
Zou dit een mogelijkheid kunnen zijn? Of denken jullie dat dit niet goed overkomt bij een bedrijf?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 juni 2012, 11:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lindsey Bekijk bericht
Maar ik krijg keer op keer te horen dat ik niet genoeg werkervaring heb.
Bedenk wel dat de arbeidsmarkt nu eenmaal moeilijk is op dit moment en dat er een reden moet worden gegeven als het bedrijf voor een ander heeft gekozen. Ik vraag me af of dit de echte reden is.

Op dit moment hebben juist mensen met veel werkervaring (45+) het moeilijk op de arbeidsmarkt. Als starter heb je ook voordelen voor werkgevers.

Citaat:
Nu zou ik toch graag willen werken in het vakgebied waarvoor ik ook een diploma heb. Ik heb er aan gedacht om een hbo opleiding te gaan doen, maar dan krijg ik over een paar jaar natuurlijk hetzelfde te horen. Want dan heb ik nog altijd geen werkervaring.
Daar zou ik niet al te bang voor zijn. Met een hbo-opleiding heb je andere mogelijkheden op de arbeidsmarkt en een beter carrièreperspectief. Over een paar jaar ligt de arbeidsmarkt er waarschijnlijk beter bij.

Citaat:
Maar nu bedacht ik me een tijdje geleden dat ik me misschien als 'vrijwilliger' kan aanmelden bij een bedrijf waar ik graag zou willen werken. Eigenlijk een soort stage.
Het kan een prima idee zijn om vrijwilligerswerk te doen. Maar dat moet dan wel iets zijn waar je passie ligt, bij een organisatie waar vrijwilligers welkom zijn en zinvol werk kunnen doen. Dat zal van branche tot branche verschillen.

Welke opleiding heb je gedaan, wat voor werkervaring heb je en waarop solliciteer je vooral?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 juni 2012, 10:56
Startende juriste Startende juriste is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 april 2012
Berichten: 24
Startende juriste is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Bedenk wel dat de arbeidsmarkt nu eenmaal moeilijk is op dit moment en dat er een reden moet worden gegeven als het bedrijf voor een ander heeft gekozen. Ik vraag me af of dit de echte reden is.

Op dit moment hebben juist mensen met veel werkervaring (45+) het moeilijk op de arbeidsmarkt. Als starter heb je ook voordelen voor werkgevers.
Het is inderdaad een moeilijke arbeidsmarkt en als schoolverlater/starter krijg je heel vaak te horen dat je te weinig ervaring hebt. Of dat nou de werkelijke reden is laat ik in het midden.
Zelf heb ik al regelmatig met recruiters en intercedentes gesproken die mij helpen in mijn zoektocht naar een baan en ook zij geven aan dat het op het moment moeilijk is voor starters om een baan te vinden vanwege het gebrek aan werkervaring. Waarom zou een werkgever veel tijd en geld investeren in iemand als hij ook iemand kan krijgen met dezelfde of betere kwalificaties en die al in 2,3,4 dezelfde soort functies hebben gewerkt... Werkgevers hebben het vrij makkelijk op de arbeidsmarkt op dit moment...

Allebei je opties valt wat voor te zeggen...

Een onbetaalde stage geeft je werkervaring en zorgt ervoor dat je binnen bent bij een bedrijf waar ze kunnen zien wat je kan. Of je kan wat makkelijker in contact komen met bedrijven waar je zou willen werken. Het staat daarnaast altijd goed op je cv!

Doorgaan met een HBO studie is ook een goede optie. Meer leren en vaak via je opleiding ook weer stage lopen zorgen weer voor meer kennis en ervaring. Het laat naar toekomstige werkgevers ook weer zien dat je gemotiveerd bent om verder te komen en je te ontwikkelen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 juli 2012, 23:21
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Vrijwilligerswerk en/of stage is een goed idee. Als je een uitkering hebt, check dan wel of je stage mag lopen en/of je vrijwilligerswerk mag doen. Overleg het met de uitkerende instantie.

Als je stage en/of vrijwilligerswerk afgelopen is, zorg dan dat je een aanbeveling op papier krijgt. Dit kun je dan gebruiken tijdens je sollicitatie.

En loop niet zoveel stage en/of doe niet zoveel vrijwilligerswerk, zodat je niet meer beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Je zou het ook op avond of in het weekend kunnen doen.

Succes.

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
HBO Toegepaste Psychologie (NTI): stage onder voorbehoud OK, kan na afloop afgekeurd? Kimz Opleiding kiezen en volgen 6 4 juli 2011 14:34
Open sollicitatie stage jeugdzorg Nikkie Sollicitatiebrief en cv 0 17 oktober 2009 17:45
Open sollicitatie stage Nikkie Sollicitatiebrief en cv 3 12 oktober 2009 20:21
Sollicitatie Stage mloow Sollicitatiebrief en cv 2 8 oktober 2009 19:32


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon