Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 maart 2011, 19:55
Ferryr Ferryr is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 oktober 2009
Berichten: 10
Ferryr is on a distinguished road
Standaard Welke HBO opleiding voor ondernemerschap

Beste carrièretijgers,

Eigenlijk heb ik maar een hele korte vraag. Welke HBO opleiding is het meest geschikt voor ondernemerschap (en eventueel; bij welke hogeschool kan ik deze het beste volgen)?

Na het afronden van de opleiding wil ik een eigen onderneming beginnen, dit is mijn grote ambitie. Naast deze ambitie wil ik ook minimaal een HBO opleiding hebben afgerond voordat ik hieraan begin.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 maart 2011, 20:29
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Dat is de opleiding Small business and retail management.

Volgens de Keuzegids Hoger Onderwijs hbo-voltijdstudies 2011 bieden hogeschool Fontys (Eindhoven), Leeuwarden Stenden en hogeschool Saxion de beste opleidingen.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 maart 2011, 22:50
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Wat voor onderneming wil je beginnen? Het lijkt mij handig om een opleiding te gaan doen, die aansluit bij de onderneming die je wilt starten.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 maart 2011, 10:41
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Hetty, je doet net of er heel veel opleidingen zijn die je opleiden voor het ondernemerschap, maar dat is echt niet zo.
Small business & retail management geeft je een stevige basis voor het zelfstandig ondernemerschap.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 maart 2011, 10:51
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Als ondernemer heb je kwaliteiten nodig. Die kun je voor een gedeelte op een school/opleiding leren. Dan denk ik aan: hoe je kunt samenwerken, acquisitie kunt plegen, boekhouden, enz. Maar eigenschappen als: doorzettingsvermogen, om kunnen gaan met tegenslagen en kunnen delegeren moeten ook al wat in je zitten.

Maar het is ook handig als je een beroepsgerichte opleiding hebt gedaan voor het vakgebied waarin je ondernemer wilt worden. Hierdoor krijg je kennis van dit vakgebied en eerder de opdrachten die je wilt hebben.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 maart 2011, 11:06
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mariekevanoosterhout Bekijk bericht
Small business & retail management geeft je een stevige basis voor het zelfstandig ondernemerschap.
Ondernemerschap is allereerst goed zijn in het product dat je aanbiedt. Zo gek is het advies van Hetty nog niet. Dat je goed kunt boekhouden en weet hoe je reclame kunt maken is leuk meegenomen, maar als je niets over je product weet zul je toch een hele slechte ondernemer zijn. De ondernemerskennis kun je opdoen wanneer het nodig is, de basiskennis van je product niet

Een voorbeeld: small business & retail richt zich op een beperkt segment (winkels). Als je een fabriek overneemt of een bureau in organisatieadvies wilt starten heb je er niet veel aan. Dan heb je andere basisvaardigheden nodig.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 30 maart 2011, 13:50
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferryr Bekijk bericht
Naast deze ambitie wil ik ook minimaal een HBO opleiding hebben afgerond voordat ik hieraan begin.
Heel verstandig. Bij sommige hbo-opleidingen kun je een minor Ondernemerschap volgen, bijvoorbeeld bij de HvA. Zo kun je een vak leren én je voorbereiden op het ondernemerschap.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 30 maart 2011, 16:38
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Wellicht ga ik er iets te snel van uit dat Ferry een carrière in de detailhandel of het MKB ambieert, maar zijn vraag is welke opleiding het meest geschikt is voor het ondernemerschap, dus welke opleiding hem het best voorbereidt op het runnen van een eigen onderneming. Vandaar mijn antwoord op zijn vraag en mijn reactie op het bericht van Hetty.

Wellicht heeft Ferry nog helemaal geen idee van wat hij wil gaan verkopen, maar ziet hij zichzelf wel een eigen zaak runnen. Dat kan ook.
Voor een passend advies is het goed om te weten wat hij precies wil beginnen. Ferry, vertel! Wat zijn je toekomstplannen? Dan kunnen we je nog beter adviseren
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 30 maart 2011, 21:41
Ferryr Ferryr is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 oktober 2009
Berichten: 10
Ferryr is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor alle reacties!

Wat marieke zegt klopt; ik heb inderdaad nog geen idee wat ik wil gaan verkopen en vind het momenteel ook nog geen enkel probleem om die optie open te houden.

Zodra er wat op mijn pad komt (hier kan ik natuurlijk ook naar opzoek gaan wanneer ik de tijd rijp vind), ik een leuk idee krijg of ik denk een gat in de markt denk gevonden te hebben, besluit ik mijn ambitie om te zetten in daden (eventueel na het vergaren van de benodigde financiële middelen, mocht ik daar dan nog niet over beschikken).

Ik wil ondernemen in iets waar mijn interesses liggen en/of waar ik verstand van heb. Mij lijkt het onnodig om een aparte opleiding voor die producten te volgen en kan me er zo nodig in verdiepen.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Ondernemerschap is allereerst goed zijn in het product dat je aanbiedt. Zo gek is het advies van Hetty nog niet. Dat je goed kunt boekhouden en weet hoe je reclame kunt maken is leuk meegenomen, maar als je niets over je product weet zul je toch een hele slechte ondernemer zijn. De ondernemerskennis kun je opdoen wanneer het nodig is, de basiskennis van je product niet
Met het eerste gedeelte van de quote ben ik het helemaal eens, met het dik gedrukte gedeelte niet. Waarom zou je, je niet op elk moment kunnen verdiepen in de basiskennis van je product? Natuurlijk zijn er ook grenzen, ik zie mezelf bijvoorbeeld geen farmaceutisch bedrijf starten of een bank opstarten zonder een opleiding in die richting gevolgd te hebben.

Wat ik waarschijnlijk wil doen, is iets in de handel. Dit kan bijvoorbeeld detailhandel zijn, maar ik zou dan in ieder geval niet bij één winkel willen blijven hangen. Of misschien een groothandel. Eventueel importeren van een in Nederland nog niet bestaand merk (of merken), om ze vervolgens in Nederland op de markt te zetten en daarna eventueel een licentie te verkrijgen voor Nederland. Of misschien iets totaal anders. Misschien verzin ik in de komende tijd wel een gigantisch handig of leuk product en wil ik dat op de markt zetten. Zodoende houd ik dus -voor zover mogelijk- nog even alle opties open.

Nogmaals heel erg bedankt voor de reacties. De opleiding die marieke adviseert is precies de opleiding waar ik naar opzoek ben en ik ga deze opleiding dan waarschijnlijk bij de Fontys Hogeschool in Eindhoven volgen.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 30 maart 2011, 22:30
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferryr Bekijk bericht
Met het eerste gedeelte van de quote ben ik het helemaal eens, met het dik gedrukte gedeelte niet. Waarom zou je, je niet op elk moment kunnen verdiepen in de basiskennis van je product? Natuurlijk zijn er ook grenzen, ik zie mezelf bijvoorbeeld geen farmaceutisch bedrijf starten of een bank opstarten zonder een opleiding in die richting gevolgd te hebben.
In dat geval is de opleiding de juiste voor jou. Als je als b.v. organisatieadviseur aan de slag wilt of een reclamebureau wilt starten (is ook een product) zul je toch echt bedrijfskunde of marketing moeten studeren en komt retail niet echt aan de orde. Bedenk dus goed op welke wijze je wilt ondernemen.

Zo te zien denk je inderdaad aan retail. Dan heb je een prima opleiding aan Small business and retail. Inderdaad kun je je dan achteraf verdiepen in het product,of meerdere producten. Algemene kennis over verkoop en marketing is dan belangrijker dan specifieke productkennis.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opleiding HBO Toeristisch management judithhuizinga Opleiding kiezen en volgen 15 25 mei 2012 19:11
Welke DTP-opleiding? Sandy Opleiding kiezen en volgen 6 30 april 2010 06:24
Help welke opleiding moet ik gaan volgen? Theresa Opleiding kiezen en volgen 1 21 januari 2010 22:00
Fotografie opleiding HBO Sharonnnetjee Opleiding kiezen en volgen 4 27 oktober 2009 17:49
Profiel n&g welke hbo opleiding? bram33 Opleiding kiezen en volgen 2 3 augustus 2008 23:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon