Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 januari 2006, 13:45
Joke Joke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 januari 2006
Berichten: 5
Joke is on a distinguished road
Standaard Sollicitatiebrief die me een baan opleverde

Hallo sollicitanten,

Mijn sollicitatiebrief hieronder leverde me de deelname aan de selectieprocedure op en uiteindelijk de felbegeerde baan! Hij kan voor sommigen onder jullie misschien een inspiratie betekenen tot het schrijven van een eigen sollicitatiebrief, en daarom publiceer ik hem hier graag op het forum.
Mijn brief was een reactie op een anonieme advertentie die als volgt luidde:



Assistent Publiciteit m/v

Je functie:
De coördinatie van de creaties en de productie en distributie van de belangrijkste gedrukte communicatiemiddelen worden je verantwoordelijkheid. Je verzamelt, brieft en volgt alle te communiceren gegevens op. Hierbij heb je oog voor timing en maak je strikte afspraken - zowel intern als extern - om de deadlines te halen. Je stelt bedrijfsbrochures, folders, catalogi, mailings, enz. op en maakt ze drukklaar. Hierbij verzorg je de communicatie en coördinatie tussen de Productmanagers en ons extern communicatiebureau. Tevens bezorg je onze toeleveranciers het definitieve materiaal. Ten slotte voer je grafische controles uit op de ontwerpen en proeven.

Je profiel:
Na je hogere opleiding (vb. graduaat marketing of graduaat digitale en grafische media) deed je een 3-tal jaar ervaring op, bij voorkeur in een pre-press omgeving of een interne publiciteitsomgeving. Liefst heb je kennis van database-publishing of andere automatiseringstechnieken. Kennis van DTP is een pluspunt. Je bent nauwkeurig, stipt en ordelijk en blijft graag bij in je vak. Je gedrevenheid en leergierigheid dragen bij tot een goede sfeer binnen het team. Je bent vlot drietalig (Ned/Fr/Eng).

Ons aanbod:
Functie met ruime verantwoordelijkheid. Een dynamische en proactieve professionele omgeving en een opbouwende sfeer met inspirerende collega's.



Mijn brief ging dan als volgt:


DERVEAUX SELECT
Blekersdijk 35
B – 9000 GENT


Gent, 19 september 2005


Betreft: ref. PUB 06/05 – Assistent Publiciteit


Geachte,


Bent u nog op zoek naar een ASSISTENT PUBLICITEIT, zoals te lezen staat op de website van Derveaux Select? De creatie, productie en distributie van promotioneel drukwerk coördineren, is namelijk wat ik de voorbije 5 jaar elke dag met liefde voor het vak heb gedaan.

In mijn job als Junior Product Manager bij Flanders Expo nv was ik de rechterhand van de Product Manager in de organisatie en communicatie van de evenementen in onze portefeuille. Het uitstippelen van een uitgekiende mediacampagne bepaalt voor 80% het welslagen van een project. Daarin vertegenwoordigt de creatie van het juiste promotioneel drukwerk het leeuwendeel. Vooral dit luik nam ik enthousiast voor mijn rekening.

Van gedetailleerde briefings aan het communicatiebureau, tot een ‘goed voor druk’ op de irisproeven, of van het aftoetsen van offertes aan het budget tot de coördinatie van gepersonaliseerde leveringen via een intermediaire leverancier: mijn 5 jaar ervaring in de communicatiesector staan onmiskenbaar garant voor kennis van DTP software en uitgebreide prepress- en drukkersterminologie.

Door mijn polyvalente ingesteldheid hou ik ervan gevarieerd en projectmatig te werken. Met zin voor detail en een neus voor scherpe deadlines kan ik dan ook uiteenlopend promotioneel drukwerk redactioneel samenstellen en grafisch coördineren. Dagelijkse meertalige (mondelinge en schriftelijke) communicatie – zowel intern als extern – is inherent aan het goede verloop van de opdracht.

Indien u ook van mening bent dat mijn operationele kwaliteiten en passie voor communicatie een meerwaarde kunnen betekenen, dan hoor ik dat heel graag van u op het telefoonnummer +32-.../.. .. ... Ik kijk er geboeid naar uit u er persoonlijk van te mogen overtuigen dat publiciteit echt mijn ding is.


Beste groeten,

Joke Janssens


Hoe ga ik te werk om een reactie op een advertentie te schrijven?
  1. Op een blanco Word-document typ ik de kernwoorden in de advertentie die me aanspreken: zowel qua jobinhoud, als profiel, als aanbod.
  2. Daarna noteer ik een aantal vragen waarvan ik denk dat de rekruteerder die graag beantwoord ziet in de brief: welke opleiding en ervaring heb ik om me als kandidaat voor te stellen, over welke sterke eigenschappen beschik ik om enerzijds in de job te kunnen functioneren en anderzijds in de firma.
  3. De brief met een vraag beginnen doet de lezer even schrikken en vat meteen de aandacht. Het geeft ook aan dat je het lef hebt om de formele regeltjes van een sollicitatiebrief ("ik reageer op uw advertentie in die krant van die datum") te doorbreken en dat je met iets origineels op de proppen durft te komen.
  4. Hier en daar wat terminologie gebruiken, toont aan dat je van wanten weet. Hou de terminologie wel nog nét begrijpelijk voor de lezer, zodat het niet lijkt alsof je erop uit bent de lezer te overdonderen met zware woorden.
  5. Een sollicitatiebrief als reactie op een advertentie vind ik altijd een stukje makkelijker dan een spontane sollicitatie. Uit de advertentie kan je namelijk al opmaken of je aan het gevraagde profiel voldoet, en of de jobinhoud je aanspreekt. Bij een spontane sollicitatie heb je er dikwijls het raden naar wat men van een nieuwe medewerker verwacht. Bovendien kan je in je brief perfect de stijl en zelfs de woorden van de advertentie overnemen.
Mijn brief mag dan misschien niet helemaal volgens de regeltjes van de kunst zijn, maar hij heeft wel gewérkt, en daar draait het toch allemaal om, niet?
Hopelijk hebben jullie er wat aan en ik wens iedereen veel succes met de komende sollicitaties.

Groetjes,
Joke
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 januari 2006, 15:32
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: sollicitatiebrief die me een baan opleverde

Goed verhaal! Ik heb je bericht bij de tips van dit forum gezet. Dankjewel.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 januari 2006, 16:23
Joke Joke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 januari 2006
Berichten: 5
Joke is on a distinguished road
Standaard Re: sollicitatiebrief die me een baan opleverde

Nou René, ik voel me toch wel een klein beetje vereerd dat m'n brief op de Tips terechtkomt. Hopelijk werkt hij inspirerend voor anderen.

Joke
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 januari 2006, 17:13
Maarten Maarten is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 november 2005
Berichten: 20
Maarten is on a distinguished road
Standaard Re: sollicitatiebrief die me een baan opleverde

Hallo Joke!
Dank je wel voor je bijdrage! En hopelijk kunnen anderen leren van je brief!
Succes met je baan!

Maarten - Carrièretijger.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 februari 2006, 14:12
marijn
Gast
 
Berichten: n/a
Thumbs up Re: sollicitatiebrief die me een baan opleverde

een erg leuke spontane brief die de aandacht zeker heeft getrokken ik hoop een dergelijke brief te kunnen schrijven..

gefeliciteerd met de baan!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 april 2006, 22:09
Brigitte Brigitte is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 april 2006
Berichten: 76
Brigitte is on a distinguished road
Standaard Re: sollicitatiebrief die me een baan opleverde

jeetje wat een mooie brief!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 september 2008, 13:11
Khaled Khaled is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2008
Berichten: 4
Khaled is on a distinguished road
Standaard Re: sollicitatiebrief die me een baan opleverde

goed zo meid... ik vind je brief echt goed.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 september 2008, 15:07
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard Re: sollicitatiebrief die me een baan opleverde

Hoi Joke,

Gedfeliciteerd........... en succes in je nieuwe baan.

ZO blijkt wel weer dat we elkaar goed kunnen helpen, maar dat je eigen stijl natuurlijk ook potten kan breken. Ik hoop voor de werkzoekenden onder ons een drijfveer voor de toekomst.

Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
sollicitatiebrief verkoopmedewerker Graag commentaar Cindyy Sollicitatiebrief en cv 7 15 augustus 2009 12:38
Waarom de meeste dromen geen bedrog zijn... wieteke Loopbaantrainingen en -workshops 0 26 mei 2008 17:13
'Sollicitatiebrief van de maand' heeft me een baan opgeleverd! nicky1983 Sollicitatiebrief en cv 4 6 oktober 2007 18:31
Reis Siebrich Loopbaanvragen 20 19 oktober 2006 16:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon