Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 juni 2011, 20:47
Jim420316 Jim420316 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2011
Berichten: 8
Jim420316 is on a distinguished road
Standaard Wordt thuisstudie HBO Management: Personeel & Arbeid serieus genomen?

Ik ben in het bezit van een MBO niveau 4 diploma, deze heb ik 5 jaar geleden gehaald. In de tussentijd heb ik gewerkt, maar ik wil een andere sector in en eigenlijk ook een hoger niveau, en wil daarom weer gaan studeren. Door mijn huidige levensomstandigheden is het voor mij heel moeilijk om elke dag naar een hogeschool te gaan. Mede daarom overweeg ik een thuisstudie, alleen zit ik met enkele vragen waar ik nergens antwoord op lijk te kunnen krijgen.

Wordt een thuisstudie diploma serieus genomen door werkgevers, en zit er nog verschil in de waarde van diploma's van de verschillende instanties? Ik neig namelijk naar het NTI, deze bied voor mij de meest gunstige leeromstandigheden. De opleiding die ik wil gaan volgen is HBO Management: Personeel & Arbeid. Als iemand me meer over deze opleiding kan vertellen dan hoor ik dat graag. Als ik er over lees lijkt het me een leuke en interessante opleiding die me ligt, maar ik twijfel toch wel behoorlijk, vooral omdat je van tevoren geen duidelijk beeld krijgt van de mogelijke banen na het afronden van de studie en de salarisindicaties enorm verschillen. Ik heb telefonisch contact gehad met het NTI, maar in plaats van antwoord te geven op mijn vragen wordt mij gedurende het hele gesprek continu gevraagd of ik me in wil schrijven.

Hopelijk kan iemand me helpen. Bij voorbaat dank.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 juni 2011, 21:21
cealis cealis is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 143
cealis is on a distinguished road
Standaard

Ik heb zelf de propedeuse gehaald via afstandsonderwijs maar ben overgestapt op deeltijdonderwijs.

Als je via afstand gaat leren zul je een heel goed en duidelijk schema voor jezelf moeten maken en dat is soms lastiger dan je denkt. Heb je bijvoorbeeld een drukke werkdag gehad dan is het heel gemakkelijk om het een avondje over te slaan en via deeltijd heb je dat wat minder vind ik.

Op zich hoeft een werkgever niet perse negatief te staan tegenover een bachelor diploma via afstandsonderwijs maar kijk dit heel goed na dit is niet altijd het geval bij hbo opleidingen via afstandsonderwijs.

Het grootste nadeel naast het zelf inplannen van je tijd voor de studie was het vragen stellen of gewoon eens wat extra uitleg. Je moet alles via de email doen en dat betekent dat je alles heel goed moet formuleren en duidelijk moet zeggen wat je van dat onderwerp niet snapt.

Ook is het volgens mij bij de meeste afstandsonderwijssystemen zo dat je een bedrag betaald voor de boeken en studieduur maar dat je alle examens apart moet betalen. Dit houdt vaak in dat je duurder uit bent dan dat je bijvoorbeeld deeltijd doet en is dus ook iets waar je wel rekening mee moet houden.

Een andere vraag die ik heb is dat je niks zegt over wat je nu doet, of je werkzaam bent hoeveel uur je werkt. Soms is het weleens verstandig om gewoon eens een gesprek aan te gaan met je werkgever hierover. In veel gevallen is het gewoon nee heb je ja kun je krijgen. Als je voor Personeel en Arbeid gaat dan is het soms voor de werkgever ook interessant om je te helpen als er doorgroeimogelijkheden zijn binnen het bedrijf waar je werkt.

Kort samengevat:
Afstandsonderwijs is niet per definitie slechter als je het haalt dan toont het aan dat je goed kunt plannen en heel zelfstandig kunt werken. Maar feit is dat het slagingspercentage bij afstandsonderwijs volgens mij niet bekend is wat naar mijn idee inhoudt dat heel veel mensen binnen een aantal jaren afhaakt.

Ook zullen sommige HBO scholen toch echt wel wat mooier lijken op je CV gezien de tentamens van voltijd en deeltijd bij mij op Windesheim helemaal hetzelfde zijn wat simpelweg inhoudt dat je allebei evenveel kennis moet hebben.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 juni 2011, 15:05
Jim420316 Jim420316 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2011
Berichten: 8
Jim420316 is on a distinguished road
Standaard

Ik begrijp en realiseer me dat je strakke afspraken met jezelf moet maken wat betreft een schema en planning. Ik heb over het algemeen een goede zelfdiscipline en ik denk dat ik dat aan kan. Natuurlijk is het verleidelijk om na een zware dag een avondje over te slaan, maar dat heb je zelf in de hand en daar pak je alleen jezelf mee.

Weet jij hoe ik er achter kan komen of werkgevers in het algemeen positief of negatief tegen een HBO Managementdiploma via afstandsonderwijs staan?

Ik begrijp dat de communicatie met de docenten soms wat lastig kan zijn met afstandsonderwijs. Gelukkig bieden de meeste instanties ook de mogelijkheid om via telefoon te communiceren, wat het soms wel wat duidelijker kan maken denk ik.

Ik heb mijn oude werk opgegeven. Ik heb nu een parttime baan, maar dat is simpelweg om geld binnen te krijgen en dat is niet bij een bedrijf waar ik door kan groeien of waar ik de HBO studie voor kan gebruiken. Ik wil eigenlijk een HBO diploma halen en vanaf daar een nieuwe start maken bij een nieuw bedrijf, al besef ik dat dat lastig kan zijn op de leeftijd die ik heb wanneer ik mijn studie afrond.

Bedankt voor je antwoord, maar ik hoop nog steeds dat iemand mij een duidelijk antwoord kan geven wat betreft de waarde van een diploma van het NTI/LOI of vergelijkbare instanties.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 juni 2011, 23:09
cealis cealis is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 143
cealis is on a distinguished road
Standaard

Als je een parttime baan hebt zou ik echt voor een hogeschool kiezen. Zoals gezegd de kosten zijn haast hetzelfde en je steekt bovendien meer op van één dag in de week op school dan een paar avonden thuisstudie.

Bovendien is het contact met studenten over het geheel leuk en dat maakt het volgen van de studie voor mij in ieder geval wat leuker.
Ook ontmoet je op die manier misschien nieuwe werkgevers omdat je hoort waar anderen werken en je op die manier misschien een goede werkgever voor in de toekomst kan vinden.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 juni 2011, 10:55
LuckyBet LuckyBet is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 januari 2010
Berichten: 199
LuckyBet is on a distinguished road
Standaard

Ja, dat vind ik ook, dat de contacten met de andere studenten het leren leuker maakt. Ik zag er eerst tegen op om een avond naar school te moeten en wilde ook eerst een thuisstudie gaan doen, maar ik ben nu heel blij dat ik toch heb gekozen voor een avond per week naar school. Het is ook heel informatief om van medestudenten over het bedrijf te horen waar zij werken.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 juni 2011, 16:03
Jim420316 Jim420316 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2011
Berichten: 8
Jim420316 is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor alle hulp, ik waardeer het zeer. Maar eerlijk gezegd heb ik nu nog geen antwoord op mijn eerste vraag. Ik vraag me namelijk nog steeds af of de waarde van een HBO diploma die je haalt via de LOI/NTI/NCOI dezelfde waarde heeft als die van een hogeschool. Kan iemand mij daar bij helpen?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 juni 2011, 12:53
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

We hebben het hier al vaker besproken en wat naar voren kwam, is dat veel werkgevers deze instituten vaak associëren met hobbycursussen als schilderen, keyboard spelen en Spaans. Ga liever naar een reguliere hogeschool.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 19 oktober 2011, 17:09
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Aan de ene kant: Je 'lift mee' met het imago dat het nti heeft.
Aan de andere kant: werkgevers vinden het belangrijker (vooral bedrijven waar de ondernemer de mensen werft) dat je jouw successen kunt aantonen en dus is niet alleen de kennis interessant maar vooral de vaardigheden. Een opleiding zegt over het algemeen niet veel over iemands vaardigheden.

Succes met jouw beslissing,

Dirk
Met citaat reageren
  #9  
Oud 19 oktober 2011, 19:54
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Een kleine aanvulling. Overigens is mijn ervaring wel dat je met een goede opleiding wel sneller de kans krijgt. Uiteraard moet je jezelf nog wel waarmaken door resultaten en prestaties te leveren.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
HU HBO Personeel & Arbeid of NCOI Personeelsmanagement? Barry464 Opleiding kiezen en volgen 10 15 november 2011 07:54
Advies gevraagd over hbo Personeel en Arbeid in deeltijd Rammer Opleiding kiezen en volgen 3 13 september 2010 22:21
Hbo Personeel & Arbeid: kans op een baan, welke opleidingsinstelling? pat Opleiding kiezen en volgen 3 8 december 2009 10:37
MBO-plus hospitality management, deeltijd HBO Facility management Lady86 Opleiding kiezen en volgen 1 7 november 2008 13:50
Salaris startend P&O'er, afgestudeerd HBO Personeel en Arbeid? laura[x] Alle andere carrièreonderwerpen 3 28 oktober 2008 16:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon