Hallo Marjolein,
Als je zin hebt om in het buitenland te gaan studeren dan zou ik dat zeker doen! Ik heb het zelf niet gedaan omdat ik het niet zo goed zag zitten om zoveel maanden van huis weg te zijn, maar ik ken veel mensen die wel in het buitenland gaan studeren zijn en die hebben er geen moment spijt van gehad. Als ik geen partner had dan zou ik er ook niet lang over getwijfeld hebben

De meeste mensen die ik ken zijn in Spanje of Latijns-Amerika gaan studeren, en volgens wat ik gehoord heb viel dat enorm goed mee. Je moet trouwens niet panikeren als je de taal niet kent, want als je in een andere cultuur ondergedompeld wordt, dan kun je je meestal na enkele weken al aardig uitdrukken. En je kennis van een extra taal zal achteraf ook mooi staan op je cv
Wat de bestemming betreft zal je best zelf enkele landen tegen elkaar afwegen. Spanje en Engeland bijvoorbeeld hebben elk hun charmes, maar ze zijn niet te vergelijken. Je zal dus voor jezelf moeten beslissen waar je terecht wilt komen (zuiders land of dichter bij onze cultuur en gewoontes? koud of warm weer? dichtbij of verder van huis?). Je kan natuurlijk naar de ervaringen van andere mensen luisteren, maar uiteindelijk ben jij diegene die er een lange tijd moet verblijven, dus volg vooral je eigen gevoel!
Groetjes,
Lieselot