|

20 augustus 2008, 11:12
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 27 februari 2007
Berichten: 13
|
|
Opdracht werkgever niet te doen...
Ik heb een opdracht gekregen van een van mijn leidinggevenden waar ik echt niet mee uit de voeten kan. Ik heb er gewoon de capaciteit niet voor. kortweg; Ik kan dit gewoon echt niet..
Hoe kan ik dit het beste formuleren? Hoe kan ik haar dit zeggen zonder dat ik negatief over komt..
Wie kan mij helpen?
Groeten José
|

20 augustus 2008, 18:41
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
|
|
Re: Opdracht werkgever niet te doen...
Hallo José,
Om wat voor opdracht gaat het en waarom denk je het niet te kunnen?
Heb je al aan je leidinggevende gevraagd waarom ze jou voor deze opdracht benaderd hebben?
|

21 augustus 2008, 10:44
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 27 februari 2007
Berichten: 13
|
|
Re: Opdracht werkgever niet te doen...
Ik moet mensen nabellen om te vragen waar ik een mailing naar toe kan sturen. Meestal beginnen ze meteen de sputteren dat ze niet geïnteresseerd zijn. En tja, dan haak ik al af. Ook voel ik me dan zo aan de kant gezet, zodat ik andere mensen niet meer durf te bellen. Vind het zwaar klote
|

21 augustus 2008, 11:19
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
|
|
Re: Opdracht werkgever niet te doen...
Heb je hier een telefoontraining voor gehad? Zo nee, dan kun je vragen of je die kunt krijgen en misschien kun je een aantal keren meeluisteren met collega's die hetzelfde werk doen. Of je kunt vragen of iemand je tijdens een aantal gesprekken feedback wil geven, zodat je weet wat je wel of niet goed doet en hoe jij je beltechniek kunt verbeteren.
Nu heb je hier blijkbaar geen ervaring mee en weet je niet hoe je moet reageren. Ik kan mij voorstellen dat dit een vervelend gevoel geeft.
Als je leidinggevende je geen training wil laten volgen en je weet niet hoe je de gesprekken moet voeren, dan kunnen ze beter iemand anders voor deze klus zoeken. Het komt het bedrijf niet te goede als ze jou dit laten doen.
Dit zou je als argument kunnen gebruiken.
|

21 augustus 2008, 22:02
|
 |
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 6 juli 2008
Berichten: 413
|
|
Re: Opdracht werkgever niet te doen...
Oh Jose, om je een hart onder de riem te steken: ik werd vorig jaar in een tijdelijke baan ook gevraagd om een mailing na te bellen.
Ik heb dit niet gedaan maar heb ook uitgelegd aan de commercieel manager dat ik hiervoor niet de juiste persoon was omdat ik het gewoon domweg niet durf....... ik ben niet zo "koude beller" ... en dat vond hij maar moeilijk te geloven.
Hoewel ik communicatief sterk in mijn schoenen sta en aardig wat levenservaring heb, is het bellen en benaderen van clienten een heel ander vak.
Ik zou me hier nl. ook ontzettend naar en onzeker bij hebben gevoeld. (vandaar dat ik ook ooit, 100 jaar geleden eens ben afgewezen als intercedente, want dan doe je niets anders dan koude acquisitie)
Ik ben van oorsprong recruiter en personeelsfunctionaris en heb sowieso het land aan bedrijven die je bellen vanwege een mailing die meestal toch al in de prullenbak is verdwenen.
Ik weet niet wat jouw exacte functie is, maar ik heb duidelijk gemaakt dat deze taak niet bij mijn functie hoorde en dat de sales afdeling dit maar intern moest oplossen.
Wat mij betreft kan je wel weigeren dit te doen, met een duidelijke uitleg en je kan evt. je onzekerheid hierover uiten als je dat aandurft.
Aan de andere kant is het misschien ook wel weer een spannende uitdaging om je angst hiervoor te overwinnen, als dit iets is wat eigenlijk bij je functie hoort....
Succes ermee!!
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |
Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
|

22 augustus 2008, 06:53
|
Seniorlid
|
|
Geregistreerd: 19 augustus 2008
Berichten: 37
|
|
Re: Opdracht werkgever niet te doen...
Als je weet dat je dit niet aan kan, en er psychische problemen mee krijgt moet je het niet doen.
De vraag is, voor welke functie ben je aangenomen?
Als je voor een andere functie bent aangenomen, dan is dit dus een verzoek van de werkgever of jij ook ander werk wilt doen. Weigeren is geen werkweigering (ook al zal het je niet in dank worden afgenomen).
Ik zou zeggen, schrijf een brief waarin je motiveert waarom je dit niet wilt doen. Dan heb je op schrift dat je de werkgever hebt gewaarschuwd. Als er dan een conflict ontstaat, dan sta je sterker. Als je het dan toch gaat doen en er ziek van wordt, kan je argumenteren dat je de werkgever hebt gewaarschuwd en heeft hij dus niet voldaan aan zijn zorgplicht.
|

22 augustus 2008, 10:37
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
|
|
Re: Opdracht werkgever niet te doen...
Sorry, maar ik ben het niet met lior63 eens. Je moet het niet gelijk in het juridische en in indekken voor conflicten zoeken. Het is veel beter om eerst te zoeken naar manieren om het wel voor elkaar te krijgen.
Volgens mij, Jose, heb je een paar situaties meegemaakt aan de telefoon waar je niet goed raad mee wist. Dat is ook vervelend. Ik zou jouw manager vragen hoe je wel op die situaties kunt reageren. Vraag hulp. Misschien dat je met je manager wat rollenspel gaat doen. Is nog gezellig ook!
Kop op, Jose! Ontwikkelen doe je door je op terreinen te begeven waar je nooit eerder bent geweest. Succes!
|

22 augustus 2008, 10:50
|
Seniorlid
|
|
Geregistreerd: 19 augustus 2008
Berichten: 37
|
|
Re: Opdracht werkgever niet te doen...
Als ik het goed heb gelezen heeft Jose het al met haar manager besproken en kreeg ze de koude schouder. Dat is nu niet bepaald stimulerend.
Ik las het verhaal toch alsof Jose nogal onder druk wordt gezet om dit toch maar te daan doen, ondanks eerdere bezwaren.
Daarom leg ik het ook in het juridische.
|

22 augustus 2008, 11:32
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
|
|
Re: Opdracht werkgever niet te doen...
Ik snap nu jouw advies beter. De "koude schouder" (mooie uitdrukking) had ik zelf niet uit de tekst kunnen opmaken. Ik had begrepen dat Jose nog geen schouder gezocht heeft.
Misschien dat Jose zelf kan vertellen of ze al bij haar manager geweest is en (zo ja) hoe er gereageerd is?
|

24 augustus 2008, 09:53
|
|
Re: Opdracht werkgever niet te doen...
In het redelijke kan iedere werkgever van een werknemer verwachten ook buiten hun functie bij te springen. En potentiele klanten nabellen zal geen enkele kantonrechter of mediator beschouwen als iets waarvoor je een specialist zou moeten zijn.
Daarom zou ik hier nog eens over in gesprek gaan. Of je over de bult heen zetten en het gewoon uitvoeren. Zo moeilijk is het nu ook weer niet.
|
|