Als bèta werk vinden in een andere sector
Beste forumlezers,
mijn vraag komt op het volgende neer: in welke sectoren kan ik als universitaire beta terecht, buiten de beta-sector zelf?
Ik was op de middelbare school eigenlijk in alle vakken wel goed, al had ik duidelijk geen talenknobbel, en heb het gymnasium afgesloten met een 8,6 gemiddeld. Ik heb toen voor de beta-opleiding Life Science and Technology gekozen omdat mij werd wijsgemaakt dat er een beta-tekort was. Na mijn bachelor te hebben voltooid ben ik aan de UvA Forensische Wetenschappen gaan doen, omdat ik iets toegepasters wou doen, en 'het onderzoek of bedrijfsleven' me te vaag leek. Twee maanden geleden heb ik mijn studie voltooid (met cum laude), maar nu blijkt dat er heel weinig forensische vacatures zijn, en heel veel reacties op degenen die er wel zijn.
Het liefst zou ik een forensische baan krijgen, maar de kans daarop acht ik niet al te groot. Ik heb gemerkt dat er erg weinig WO-niveau vacatures zijn waarvoor ik in aanmerking kom, en dat verder de kans op vaste aanstelling en de hoogte van het salaris relatief achterblijven bij andere sectoren. Eerlijk gezegd vind ik dit verwarrend, omdat de beta-studies naar mijn mening veel moeilijker zijn en meer uren vergen dan andere studies, zoals bijvoorbeeld psychologie, rechten, kunstgeschiedenis en Engels. Daarbij komt ook nog eens de dreiging dat veel onderzoek en productie binnen de komende twintig jaar naar Zuid-Oost Azie verdwijnt. Ik denk waarschijnlijk veel te pessimistisch, maar ik zit eraan te denken om iets heel anders te gaan doen, ik weet alleen nog niet wat.
Ik heb wel eens gehoord dat je 'als beta overal terecht kan', maar ik heb geen idee of dat klopt. Ik zie de overheid als een goede werkgever, maar weet niet of ze zitten te wachten op iemand met mijn achtergrond. Qua vaardigheden ben ik goed in analytisch denken en beschik ik over uitstekende lees, spreek en schrijfvaardigheden in Nederlands en Engels. Ik ben op de hoogte van actuele maatschappelijke thema's en heb naar mijn mening een vrij uitgebrijde algemene kennis. Ik ben wat minder bedreven in communicatie, en kan soms wat timide overkomen. Mijn enige werkervaring bestaat uit een schoonmaak bijbaan.
Ik zou het erg waarderen als iemand me wat tips kan geven over wat voor een soort vacatures ik zou kunnen benaderen.
|