|

14 augustus 2008, 21:04
|
|
Re: Academie voor Counselling en Coaching
De reacties op ACC zijn niet gering. Ik zelf heb het eerste jaar gevolgd. Super tijd gehad, maar dat kwam door de onderlinge band en hetgeen we in de studiegroep hebben geleerd. Mijn doel was leren en niet het behalen van een diploma. Dit in tegenstelling tot studiegenoten. Uiteindelijk is dit besef wel bij de meeste gekomen.
Het studiemateriaal is goed in orde bij de opleiding, echter de les en organisatie niet.
Zelf ben ik lid geworden van CoachesUnited. Hier kun je als coaches onderling van elkaar leren en gebruik maken van faciliteiten van deze club. Kost vrijwel niets (belangeloze stichting). Levert mij meer op dan de hele cursus.
Groetjes, Peter
|

14 augustus 2008, 23:34
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter
Mijn doel was leren en niet het behalen van een diploma
|
Hee dat is mooi gezegd, zo voel ik het eigenlijk ook!!
gr
Tessa
Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
|

8 januari 2010, 11:20
|
|
Ik doe momenteel een opleiding bij de ACC. Mijn cursusleidster is een bevoegde docente. Ze is erg enthousiast. Misschien wel teveel.
De gegeven kritiek wil ik graag nuanceren. Ten eerste is er in Nederland vrijheid van onderwijs. Dus iedereen kan een lesinstituut oprichten. Verder zijn er twee soorten onderwijs, namelijk gesubsidieerd onderwijs en commercieel onderwijs. De ACC behoort tot de commerciële soort. Daar is dus niets mis mee.
Om subsidie van het rijk te krijgen, moet de instelling 'erkend' zijn. Op zich is er dan nog geen direct verband tussen een erkenning en de geleverde kwaliteit.
Denk ook aan de dure privé-scholen, of aan de 'zwarte' scholen.
Een commerciële instelling kan kiezen voor een commerciële erkenningsregeling. Bijvoorbeeld de CEDEO. Ik heb dat eens uitgezocht, en ik vroeg mij af wat de meerwaarde daarvan is. De procedure is namelijk, dat een klanten-tevredenheidsonderzoek wordt gehouden. Dat is dan iets anders dan bijvoorbeeld de NVAO (Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie) die naar het onderwijs zèlf kijkt.
De ACC heeft afgezien van zo'n erkenningsregeling, omdat die onnodig kostenverhogend werkt. Mijns inziens is dat een valide argument.
Want passie kun je niet in juridische regeltjes persen.
Dus beste beleidsmakers: graag minder regels en meer passie!
Het klopt dat bedrijven soms zelf een 'onafhankelijk' klachteninstituut of beroepsvereniging of iets dergelijks oprichten. Op zich is daar niets mis mee, maar ik heb er wel zo mijn twijfels over. Dit moet je maatschappij-breed zien. Juridisch is dat allemaal toegestaan. En van deze mogelijkheid maakt men gebruik.
Of het allemaal werkt zoals de klant zou verwachten, is een heel ander verhaal.
Ook gesubsidieerde instellingen kunnen veel klachten veroorzaken. Er werken namelijk mensen.
Het blijft dus vooral een kwestie van goed opletten als je ergens onderwijs wilt volgen.
Dat de ene commerciële les-instelling de andere niet erkent, is natuurlijk logisch. Men heeft immers commerciële belangen. Even ter vergelijk: als je ontevreden bent over een pas gekochte broek, kun je die niet terugbrengen bij een heel andere modezaak.
Commercieel onderwijs moet je dus niet verwarren met het gesubsidieerde en derhalve gestandaardiseerde onderwijs!
Dat de ACC zich mooier voordoet, dat kan niet waar zijn. Het cursusboek kun je downloaden, de lijst van benodigde boeken staat er ook. En ook de prijzen worden opgenomen. Zelfs een deel van het examen is te oefenen.
Zoveel openheid zie je nergens.
Het klinkt alsof ik heel enthousiast ben, maar dat is nou ook weer niet zo. Het boek is ronduit verschrikkelijk, en ik hoop dat de oprichter het gauw helemaal zal herschrijven.
Als je een cursus bij de ACC of een andere instelling wilt volgen, is het van belang om naar de open dag te gaan en te proeven of de trainer en de medecursisten je aanstaan. Bezoek ook meerdere open dagen, dan kan je verschillen zien. Een papiertje is net zoveel waard als je eraan hecht.
|

4 september 2011, 12:29
|
|
Ik heb met veel inspanning de opleiding tot coach/counselor gedaan en met diploma afgerond.
Het gebodene was voor mij meer dan genoeg. Vervolg workshops zijn er in overvloed bij diverse cursus aanbieders.
Zoals al meer voorgangers zeiden, het maakt je geen betere of slechtere coach. Je staat voor wat wat je waard bent.
Wat de trainers betreft ben ik het wel eens met wat sommige hierover zeggen. Van de 2 trainers die ik had was er 1 die super was en de andere hing er eigenlijk maar wat bij. Vreemd dat no. 1 toch met deze 2de trainer door gaat. Is overigens niet aleen mijn ervaring met no. 2. Haast de hele groep deelt mijn mening.
Mensen die persé betaald willen worden door verzekeringen hebben hiervoor keuze aanbod genoeg.
Weeg af wat voor jou goed voelt zou ik zeggen.
rien
|

4 september 2011, 18:47
|
Veteraan
|
|
|
|
Je hebt gelijk over dat een opleiding gaat over het leren en niet zozeer het diploma. Maar het feit is dat je als je een opleiding volgt of hebt gevolgd je wel wil weten of je er bij andere werkgever er wat aan hebt of dat zij gewoon kijken naar de opleiding en zeggen niet erkend en dus kunnen wij niet zien hoe de kwaliteit was/is van de opleiding.
Bovendien zijn er niet voor niets instanties in het leven geroepen om te zorgen dat opleidingen aan een bepaald niveau voldoen. Dus als de opleiding hbo-niveau is dan kun je toch ook accreditatie daarvoor aanvragen?
|

4 september 2011, 21:00
|
Veteraan
|
|
|
|
Ik heb die informatie ooit opgevraagd bij het ministerie van onderwijs en deze opleidingen op HBO niveau worden niet erkend omdat de kwaliteit niet gecontroleerd wordt, omdat het aantal studieuren te laag liggen en het aantal stageuren beperkt zijn. Leuk dat ze zelf een soort van accreditatie hebben bij een organisatie die ze zelf hebben opgezet en daar ook weer geld aan verdienen. Bij een instelling voor hulpverlening zal je niet worden aangenomen met alleen dat diploma.
|

5 september 2011, 11:48
|
Veteraan
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nicoq
Om subsidie van het rijk te krijgen, moet de instelling 'erkend' zijn. Op zich is er dan nog geen direct verband tussen een erkenning en de geleverde kwaliteit.
Denk ook aan de dure privé-scholen, of aan de 'zwarte' scholen.
|
Je zegt dat er geen direct verband is tussen erkenning van opleiding door overheid en kwaliteit van het onderwijs? Sorry hoor maar hoe denk je dat de opleiding die erkenning krijgt? Natuurlijk kan het in het geval van Inholland zijn dat het onderwijs niet vernieuwd wordt en dat de kwaliteit achteruit hobbelt maar vroeg of laat grijpt de overheid dan in zoals je dat hebt kunnen zien bij Inholland.
Kort gezegd heb je gewoon een onafhankelijk instituut nodig die een opleiding erkend maakt en niet een commercieel bedrijf omdat die dan nog steeds voor de desbetreffende organisatie werkt die erkend wil worden?
|

14 november 2011, 08:50
|
|
erkenning
jee wat een hoop verlangen naar erkenning. volgens mij wordt de opleiding bij ACC niet erkend omdat ze een lage instapdrempel hebben. Dan ben je natuurlijk kwetsbaar, maar aan de andere kant geef je iedereen een kans. Intelligentie is nog nooit een garantie geweest dat je een betere counsellor zult zijn. ik vind dit principe dus eigenlijk wel mooi.
ook ik heb het eerste jaar gehaald en heb ook last gehad van de grote niveauverschillen van de studenten, ik ben zelf academicus. maar eerljk gezegd heb ik daar juist erg veel van geleerd over mezelf, en over hoezeer ik in mijn hoofd zit en niet in mijn hart. het was geen gemakkelijk jaar voor mij, maar zeker erg leerzaam. de boeken vond ik pittig, en zeker op hbo niveau. ik vond het wel saai om ze te moeten leren, maar aan de andere kant heeft het me een hele goede basis gegeven. in het tweede jaar mag je je boeknlijst zelf samenstellen, dus dan kom je wel aan je trekken. ik heb de vrijheid als erg prettig ervaren, eigenlijk is het een opleiding waar je vanaf het begin zelfstandig ondernemer bent, je bepaalt helemaal je eigen weg. dat maakt het wel lastig soms, maar je krijgt zo wel de kans om je te ontwikkelen tot een unieke counsellor met geheel eigen krachten en visie.
|

14 november 2011, 12:35
|
Veteraan
|
|
|
|
Wanneer je zelf academicus bent, vraag ik me af waar je dan academicus in bent. Als je natuurkunde hebt gestudeerd en je gaat daarna naar de academie voor counselling, tja, kan me voorstellen dat dit pittig is. Overigens staat de helft van die websites vol met gruwelijke fouten in de tekst. Heb ooit een proeftekst gezien, was best wel lachen. Daarin werd gesteld dat een psychotherapeut een HBO opleiding was. De vrijheid bij die opleidingen zorgt ervoor dat er niet aan het aantal uren wordt voldaan dat recht geeft op een HBO diploma. Als afgestudeerde in de sociale wetenschappen vind ik deze gang van zaken een ZEER kwalijke gang van zaken. Zoals je zelf al zei: grote niveauverschillen onder studenten. Sorry, maar je hebt toch echt iets van intelligentie nodig wil je een goede hulpverlener zijn. Dit verdoezeld de professionele praktijk wanneer iedereen zich therapeut mag noemen en een eigen bedrijf mag beginnen. De docenten zijn vaak niet professioneel (vaak zelf afgestudeerde van de eigen academie). Kennis heb je nodig om een goede hulpverlener te worden.
"Intelligentie is nog nooit een garantie geweest dat je een betere counsellor zult zijn"
Prima, maar ik werk met kinderenen jeugdigen (dit geldt ook voor volwassenen) wanneer je mensen behandeld in een therapeutische setting dan zijn deze mensen kwetsbaar en ben jij degene die verantwoordelijk is. Ik vind dan ook dat dit moet worden gedaan onder leiding van mensen die deze kennis in huis hebben. Hoe wil je zonder die kennis een inschatting maken van de ernst van de problematiek? Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar ik denk dat mijn mening zeer goed naar voren komt.
Groetjes
|

30 januari 2012, 19:25
|
|
ervaring - werk
Hallo,
Ik was bovenstaande discussie aan het lezen en zijn er mensen bij die de opleiding hebben gevolgd tot counsellor/ coach en die een baan hebben gevonden naar aanleiding van deze opleiding? Als ik kijk op vacature sites zie ik nl nergens counsellor gevraagd..
Groetjes,
Stef
|
|