Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 24 oktober 2008, 17:02
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan

Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Help ik zit vast, sollicitatie carriereswitch...

Het reorganisatieverhaal is niet relevant voor de functie waar je op solliciteert en de competentielijst en je specifieke werkervaring in je huidige functie ook niet. Die lijst zal eerder iets oproepen als "wat komt die hier doen?". Je zou er bijvoorbeeld vorm aan kunnen geven door iets als: Naar aanleiding van een reorganisatie heb ik besloten, dat ik een carrierèswitch wil maken naar het beroep van magazijnmedewerker. Daarna kun je dan benoemen dat je graag fysiek bezig bent en er van houdt de handen uit de mouwen te steken. En dan iets als de administratieve ervaring die ik in mijn huidige functie heb opgedaan zal goed van pas komen.

Wat bij mij dan de vraag oproept of het administratieve gedeelte voor jou wel zal voldoen, aangezien het om licht administratief werk zal gaan? De ervaring die je hebt met het aansturen van een team is weliswaar niet recent, maar wel ervaring die je weer in praktijk zou kunnen brengen. Of je dit zou willen is een ander verhaal. Waarom ben je daar destijds mee gestopt?

Je hebt 22 jaar hetzelfde kunstje gedaan, maar hoe zit het met de kunst van levenservaring?

Je kan altijd solliciteren en als je uitgenodigd wordt en een gesprek hebt eens kijken of het je dan nog aanspreekt en of het echt wat voor je zal zijn. Als je zo kunt komen tot wat het beste bij je past dan is het ook goed.

Verder denk ik, dat je met een baan als magazijnmedewerker ook behoorlijk in salaris achteruit zult gaan.
Oud 24 oktober 2008, 17:58
starter starter is offline
Seniorlid

starter is on a distinguished road

dank je Rianne,

nav jou en MakingSense's reactie heb ik nog s zitten nadenken over een leidinggevende functie. Dat heb ik destijds met veel plezier gedaan. Door interne veranderingen ben ik toen weer wat anders gaan doen.
Aangezien er nog een vacature bij dezelfde wkg was voor eerste medewerker Transport heb ik daar een brief voor gemaakt. Je hoeft daar geen specifieke leidinggevende capaciteiten voor, maar je moet processen bewaken, kwaliteit waarborgen etc.

Dit is mijn brief geworden....(vooralsnog):
Via een familielid kwam ik in het bezit van de vacature eerste medewerker Transport. De functie is mij op het lijf geschreven en in deze brief zal ik u vertellen waarom.

Na 22 jaar bij UWV gewerkt als beslisser Claim Werkloosheidswet te hebben gewerkt ben ik toe aan een functie die beter aansluit bij mijn competenties en interesses.
Als beslisser Claim Werkloosheidswet was ik verantwoordelijk voor het zelfstandig vaststellen van recht, hoogte en duur van WW-aanvragen.
Hierbij werd intensief gebruik gemaakt van Outlook, Word en Excel.
Daarnaast werd steekproefsgewijs kruiscontrole door medewerkers onderling uitgevoerd ten einde de kwaliteit van het werk te waarborgen.
Ik heb met veel plezier en enthousiasme instructie gegeven aan nieuwe medewerkers. Ook hierbij stond kwaliteit hoog in het vaandel.

Ik ambieer een dienstverlenende en ondersteunende functie en op basis van het employebility-instrument UWV zou dat uitstekend bij mij passen.
Privé ben ik actief bemiddelaar geweest tussen buurtbewoners en afgevaardigden van de Gemeente Leeuwarden in verband overlast door jongeren.

Ik ben enthousiast, heb een flexibele werkhouding en beschik over een goed leervermogen en ben leergierig. Ik kan goed met anderen samenwerken en in stressvolle situaties kan ik goed het overzicht houden en vooruit denken. Ik ben iemand die een ander gerust kan stellen en met respect behandel; daarom staat klantgerichtheid en klantvriendelijkheid bij mij hoog in het vaandel.
U kunt van mij iemand verwachten die streeft naar continue optimalisatie van processen. Iemand die goed naar voren komt in een team maar ook prima zelfstandig kan werken; bij analyseren en creëren van oplossingen. Graag zou ik hier tijdens gesprek wat dieper op in willen gaan.

Overigens: dat ik in salaris achteruit ga, maakt mij niet uit. Plezier is belangrijker dan geld....Dat is mijn levenservaring.
Met citaat reageren
Oud 24 oktober 2008, 19:03
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan

Kijk aan. Zo kom je al veel beter uit de verf.

Om het je lastig te maken: Weleens gedacht aan een beroep in de zorg? Jongerenwerker of anders? Dit is wat in mij opkomt bij het lezen van je laatste brief in combinatie met je competentielijst. Met wat aanpassing en meer ingaan op je vrijwilligerswerk zou je zo een open sollicitatie kunnen sturen voor bijvoorbeeld Jongerenwerker.

Dan nu je brief voor eerste medewerker Transport:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door starter Bekijk bericht
Via een familielid kwam ik in het bezit van de vacature eerste medewerker Transport. De functie is mij op het lijf geschreven en in deze brief zal ik u vertellen waarom. In plaats van de laatste zin beter iets vertellen over waarom dit bedrijf je aanspreekt

Na 22 jaar bij UWV (gewerkt) = dubbel, dus weglaten als beslisser Claim Werkloosheidswet te hebben gewerkt ben ik toe aan een functie die beter aansluit bij mijn interesses en competenties. Als beslisser Claim Werkloosheidswet was ik verantwoordelijk voor het zelfstandig vaststellen van recht, hoogte en duur van WW-aanvragen. Hierbij werd intensief gebruik gemaakt van Outlook, Word en Excel. Daarnaast werd steekproefsgewijs kruiscontrole door medewerkers onderling uitgevoerd ten einde de kwaliteit van het werk te waarborgen. Ik heb met veel plezier en enthousiasme instructie gegeven aan nieuwe medewerkers, waarbij kwaliteit hoog in het vaandel stond.

Ik ambieer een dienstverlenende en ondersteunende functie en op basis van het employebility-instrument UWV zou dat uitstekend bij mij passen. Deze zin weglaten, blijkt al uit je brief
Privé ben ik actief bemiddelaar geweest tussen buurtbewoners en afgevaardigden van de Gemeente Leeuwarden in verband overlast door jongeren. Kun je in je cv vermelden

Ik ben enthousiast, heb een flexibele werkhouding en beschik over een goed leervermogen en ben leergierig. Ik kan goed met anderen samenwerken en in stressvolle situaties kan ik goed het overzicht houden en vooruit denken. Ik ben iemand die anderen gerust kan stellen en anderen met respect behandelt. Klantgerichtheid en klantvriendelijkheid staat bij mij hoog in het vaandel. U kunt van mij iemand verwachten die streeft naar continue optimalisatie van processen. Iemand die goed naar voren komt in een team maar ook prima zelfstandig kan werken.

Graag zou ik uw bedrijf leren kennen en tijdens een persoonlijk gesprek mijn motivatie, kennis en ervaring nader toelichten.
Oud 24 oktober 2008, 19:16
Seniorlid

hartelijk dank voor je reactie Rianne,

ik zal m aanpassen en op de bus doen.....

Nogmaals; ik heb een heel breed interesse gebied. Mijn mobiliteitsadviseur kwam er ook niet met mij uit...
Salaris inleveren maakt mij niet uit.
Iets van re-integratiebegeleider spreekt mij ook wel aan...Werk in de zorg zal moeilijk gaan, ik heb daar niet de opleiding voor en obv leer-,werkovereenkomst kan ik niet werk. Dat is dan financieel niet haalbaar....
Met citaat reageren
Oud 24 oktober 2008, 20:05
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan

Ja, snap ik. Een veelzijdige belangstelling maakt het lastig kiezen. Je zou veel kunnen doen en moet daaruit hetgeen zien te kiezen wat je veelzijdigheid zoveel mogelijk benadert.

Je hebt niet voor alle beroepen in de zorg een specifiek diploma nodig. Levenservaring, ervaring in je huidige baan en vrijwilligerswerk en motivatie in combinatie met je competenties kan soms voldoende zijn. Stel, dat je een baan binnen de zorg zou kunnen krijgen, dan heb je wellicht binnen de organisatie mogelijkheden voor (aanvullende) opleiding. Mocht het je aanspreken, dan zou ik zeker eens informeren naar eventuele mogelijkheden. Zoals ook naar het beroep van re-integratiebegeleider. Hierover contact leggen en te informeren kan ook helpen om voor jezelf op een rijtje te krijgen wat wel en wat niet.
Oud 24 oktober 2008, 20:42
Seniorlid

a.s. maandag neem ik contact op met een re-integratiebedrijf...
Weet niet zo goed hoe ik een gesprek moet beginnen.
Trainingen geven lijkt mij ook wel leuk....
Nogmaals; het is moeilijk kiezen. Ik kan niet echt aangeven wat ik het leukste vind om te doen. Alles heeft mijn interesse.
Ik heb nu 22 jaar gewerkt en ben zelf angstig dat dit het enige is wat ik kan...Andere dingen durf ik eigenlijk niet zo goed aan dan wel denk ik dat dat niet kan...
Met citaat reageren
Oud 24 oktober 2008, 22:55
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan

Makingsense is on a distinguished road

Hoi Starter,

Moeilijk he zo'n brede interesse.... ik ken het uit persoonlijke ervaring.

Maar toch moet er iets zijn, waar je hart van gaat huppelen?
Als je wilt kan ik je daarvoor nog wel een paar leuke oefeningen geven (mailen).

Nu je voor deze andere functie een (veel betere!!) brief hebt geschreven, krijg ik nog meer het gevoel dat je er niet helemaal 100% zeker van bent.
Toch lijkt deze functie wel beter bij je te passen dan de magazijnmedewerker.
(bovendien wel leuk hoor: medewerker Transploft ) )

Ik hoop daarom ook echt dat je een goed reintegratie-bureau hebt gekozen en niet zo eentje die je een paar ochtenden laat komen om achter een pc-tje vacatures te zoeken en brieven te schrijven, maar die je echt begeleid bij het maken van je keuze: ontdekken wie je echt bent en wat je drijveren en talenten zijn en van daaruit een goed actieplan maakt voor je verdere stappen....

groetjes
Tessa

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
Oud 24 oktober 2008, 23:05
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan

Je zou het gesprek kunnen beginnen met dat je je aan het oriënteren bent en graag meer wilt weten over het beroep van re-integratiebegeleider. Je hebt vast wel vragen over de inhoud van het beroep en hoe je het zou kunnen verwezenlijken?

Je zou eens een lijst kunnen maken met wat je allemaal wel kan. Je zult je in die 22 jaar toch ook ontwikkeld hebben in je beroep? Als je kijkt naar toen je met deze baan begon en wat je in die tijd allemaal bijgeleerd hebt? En wat je verder gedaan hebt, zoals het vrijwilligerswerk? En je levenservaring? Je ontwikkeling en wat je kunt bestaat niet alleen uit het beroep wat je uitoefent. Dat je een veelzijdige belangstelling hebt, geeft ook al aan dat je meer kunt dan je nu denkt. In de laatste brief geef je al het een en ander overtuigend aan wat je kunt.

Het is best een stap om die veilige bekende wereld van 22 jaar te verlaten en natuurlijk brengt dat onzekerheid met zich mee. Er gaat nu misschien een wereld van kansen en mogelijkheden voor je open waar je eerder voornamelijk gericht was op je huidige baan. Je hoeft ook niet meteen nu te kiezen. Je competentieprofiel geeft ook aan wat je zou kunnen en waar je jezelf in zou kunnen ontwikkelen. In je huidige baan drijf je waarschijnlijk op zekerheid en routine? In een nieuwe baan heb je veel te leren in een (misschien) nieuw vakgebied. Met een goed leervermogen, leergierigheid en hart voor het beroep zal dat geen probleem zijn. Je moet alleen nog leren jezelf gerust te stellen
Oud 9 november 2008, 13:30
Seniorlid

Standaard Re: Help ik zit vast, sollicitatie carrièreswitch...

Ik ben tegen een functie in de zorg opgelopen. Dit is een mooie basis om mij daar verder te ontplooien. Ik heb van de medewerker begrepen dat je, als je voor de functie sterilisatieassistent bent aangenomen, je middels trainingen verpleger kunt worden....
Die kant zou ik graag uit willen. Dit is mijn kans op de switch die ik graag wil...

Graag reactie....

Mijn brief tot nu toe (ik krijg de motivatie maar niet op papier....):

Naar aanleiding van mijn telefoongesprek met de heer XXXXXX van afgelopen vrijdag ben ik zeer enthousiast en geïnteresseerd geraakt in de functie van sterilisatieassistent bij XXXX.
Ik stel mij dan ook graag voor als kandidaat voor deze functie.

Na mijn functies als beslisser Claim en beslisser Uitkeren Werkloosheidswet bij het UWV ben ik toe aan een vervolgstap in mijn carrière die goed aansluit bij mijn interesses en competenties.

Het werk in een ziekenhuis heeft mij altijd enorm gefascineerd.
Ik heb van de heer XXXXXXX begrepen dat voor deze functie sinds enige tijd een Beroeps Begeleidende Leerweg medewerker steriele medische hulpmiddelen is te volgen. Uiteraard ben ik bereid om aan dit trajekt deel te nemen.

Uit het gesprek met de heer XXXXX heb ik begrepen dat het een baan is met veel beweging voor lichaam én geest. Voor mij belangrijke werkvoorwaarden.

Ik ben nauwkeurig en netjes, heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel en kan goed met anderen samenwerken. In stressvolle situaties kan ik goed het overzicht houden en vooruit denken.
Uiteraard ben ik bereid om weekend en beschikbaarheiddiensten te draaien.

Graag zou ik tijdens een persoonlijk gesprek mijn kennis, ervaring en motivatie nader toelichten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten