Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mirakels
Bedankt voor je reactie. Zulke reacties doen me uiteraard goed. Goed te horen! Ik heb gisteren de knoop doorgehakt en heb me inscheschreven voor de studie PDB. Daar ga ik mee beginnen en heb er zin in!
Ik ben naar een aantal dingen zeer benieuwd:
Had je moeite met het vinden van een baan en in welke baan ben je begonnen?
Je schrijft dat werkgevers het moedig vinden. Dat is uiteraard goed te horen, maar had je ook momenten dat je je switch moest verdedigen? Welke motivatie en redenen heb je toen aangedragen?
Hoe kijk je nu terug op je keuze/studie en hoe bevalt het nu? Wat zijn de positieve en mindere kanten aan je keuze en het vak waarin je nu aktief bent?
|
Hoi Miracle,
Toen ik de overswitch maakte naar het bedrijfsleven had ik mijn PDB afgerond, ik deed mijn PDB in de avonduren (1 avond in de week les) toen ik nog bij de bloedbank werkte.Opdat moment had ik dus 0,0 ervaring in de boekhoudkundige/administratieve kant.
Ik stroopte alle uitzendbureau's af, en op een gegeven moment kon ik ergens op gesprek komen voor boekhoudkundigmedewerker in een transportomgeving.
Uiteraard heb je geen ervaring en begin je onderaan qua werkzaamheden zoals het inboeken van factuurtjes enzo maar dat maakte me dus niks uit omdat je toch ergens moest beginnen en ze je de kans bieden..
Na een jaar werd er toevallig geschoven op de afdeling en ik kon aanschuiven bij de crediteuren afdeling waar ik 2 jaar gezeten heb.
Toen ik daar dus mijn eerste admin.baan had ben ik de MBA gaan doen op kosten van het bedrijf.
Daarna wilde ik hogerop als assistent controller maar omdat ik hierin geen relevante werkervaring had en geen HBO diploma had hadden ze mij geadviseerd om eerst een paar jaar in de accountancy te werken en daar mijn HBO t gaan doen. Na weer via het uitzendbureau en met minder salaris ben ik in de accountancy terecht gekomen waar ik 4 jaar heb gewerkt.
Nu maak ik de overstap als (assistent) controller in het bedrijfsleven.
Als werkgevers mij vroegen waarom ik die stap genomen had vertel ik altijd eerlijk dat ik vroeger tussen de econ en medische opleiding heb zitten twijfelen en dat ik achteraf de verkeerde keus heb gemaakt omdat er door de automatisering bijna geen werk als medisch analist te vinden was (veel collega's gingen in de IT!)en dat ik daarom aan een inhaalslag begonnen was.Ze vinden dat knap omdat als je zo'n opleidingen langs het werk erbij deed, is een groot teken voor hun is dat je ambitieus en gemotiveerd bent en verder wilt groeien.
Vooral motivatie tonen en dat je daar graag wilt werken, dat willen alle werkgevers graag horen!
Ik heb een doel voor ogen en dat is mijn master halen en als controller werken. dat zeg ik wel voorzichtig als ze dat aan me vragen anders denken ze dat je daar zo weg bent..
Ik heb er zeker nog geen spijt van, alleen realiseer ik me dat je qua salaris in het begin flink moet inbinden en het duurt dus gewoon langer eer je een fatsoenlijk salaris hebt omdat je je overal moet bewijzen, vooral al je nog geen relevante werkervaring hierin hebt. Ze willen je dan zo weinig mogelijk betalen maar dat moet je zien als een termijn investering.
Werkervaring en de kans om er tussen te komen is op dat moment veel belangrijker!
Ik vind het interessant en ben zelf nu ook aan het solliciteren als (assistent) controller. Ook daar heb ik niet echt relevante werkervaring in maar door mijn achtergrond in de accountancy en HBO maak ik wel een kans hierop.
Het is wel zwaar een HBO studie in de avonduren te combineren met een full time baan maar ik heb er totaal geen spijt van omdat diploma's zo erg meetellen.
Dat was een beetje mijn historie.
Veel succes ermee, stel een doel en werk daar stapsgewijs naar toe!
Gr
Pamo