Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 februari 2008, 17:10
Angeluz Angeluz is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 2
Angeluz is on a distinguished road
Standaard Hoe kom ik erachter wat ik nu echt wil? wat moet ik doen? En wat is verstandig? HELP!

Hoi,

Ik zit met een enorm probleem...

Ik ben 35 jaar en sinds 15 jaar werk ik als secretaresse / officemanager / receptioniste (in al z'n facetten). Dit werk heb ik bij veel verschillende soorten bedrijven gedaan.2 jaar geleden heb ik een vaste baan verlaten voor een nieuwe uitdaging... die achteraf geen uitdaging bleek te zijn. Ik heb er inmiddels weer twee banen op zitten, beiden ver beneden mijn niveau... In eerste instantie dacht ik dat het aan de omgeving, de collega's, de sfeer, het soort bedrijf lag. Maar nu kan ik zeggen dat ik gewoon het hele secretaresse vak zat ben.
Eigenlijk was het ook geen bewuste keus om deze kant op te gaan. Ik heb de MEAO gedaan omdat een vriendinnetje ook die kant op ging. Maar ik heb het nooit leuk gevonden.

In de loop van de jaren ben ik diverse opleidingen begonnen, maar niet afgemaakt. Propedeuse Docent Omgangskunde, Propedeuse Docent Spaans (2jaar), 1/2 jaar Pabo, en Communicatiemedewerker.

Uiteraard heb ik heel veel beroepenkeuze testen en capaciteiten testen gemaakt. En altijd kwam daar het zelfde uit. Ik nam de uitslag nooit serieus omdat ik dacht/vond dat ik daar niets aan had. Nu na al die jaren kom ik erachter dat ik mezelf gewoon nooit serieus heb genomen.

In de testen scoor ik het hoogste op de artisktieke/creatieve beroepen, gecombineerd met mensgerichtwerken, dus mensen helpen... Ook een combi met Commercieel/Ondernemend komt er uit.

Op zich spreken die beroepen me wel aan, maar ik vind bijna alles wel leuk. Dus eigenlijk zie ik niet direct waar mijn hart naar uit gaat. Ik vind het ongeloofelijk moeilijk om bij mijn gevoel te komen... en te 'weten' wat ik nu het allerliefste doe.

Een bijkomstigheid is wel dat ik hoofdkostwinner ben en we hebben 2 puberende kids. De stap is dus niet zo heel eenvoudig gemaakt... en om nu een opleiding in te gaan van 4 jaar.... daar zie ik best tegen op... Hoewel... als ik nu maar heel erg zeker wist wat ik wilde.... dan kan ik ergens voor gaan...en dan zijn die paar jaar ook wel te overbruggen.... Zeker als je ervan uit gaat dat ik nog zeker 2x het aantal jaar wat ik nu werk, nog zal werken...

Ik zie ook wel op tegen die verplichte stages van bepaalde opleidingen (sommige zelfs een paar maanden per jaar of zoveel dagen per week). Ik ben immers afhankelijk van een inkomen.

Er zijn echt heel veel beroepen die mijn interesse hebben: docent NL, docent handvaardigheid, creative therapie, docent pedagogiek, imago styliste (personal shopper), (welness)coach, trainer, intercedente, .... Maar de meesten vergen zowie zo een behoorlijke investering qua tijd/energie en geld.

Het creative lijkt me echt enorm geweldig... om daar iets mee te kunnen doen... maar ben ik wel creatief? Ik bedoel daarmee te zeggen dat ik nooit actie heb ondernomen om echt creatieve dingen te maken. Ik denk overigens wel dat ik het ergens in mij heb.... maar om een keuze daar op te baseren? Sinds kort ben ik begonnen met een hobbycursus boetseren/beeldhouwen. En dat vond ik echt helemaal het einde. Fantastisch gewoon..... maar kun je op basis van dat je het leuk vind... erook vanuit gaan dat bijvoorbeeld een hele opleiding op het gebied van handvaardigheid dan ook geschikt is?

Ik heb er overigens wel mijn haken en ogen bij... want... is er wel werk in?
ik moet er immers wel geld in kunnen verdienen... en om nou te investeren in een opleiding, waarvan later blijkt dat je er niet in kunt werken.......

Overigens is mijn wens om ooit te emigreren... het zij naar Spanje, Zuid-Amerika, Canada... of zoiets..... dat staat nog helemaal open.... Maar het zou een wel hele handige bijkomstigheid zijn dat mijn toekomstige beroep ook daar nut heeft... en dat er voldoende werkgelegenheid is.

Ook heb ik erover nagedacht om zelfstandig ondernemer te worden... maar die stap vind ik ergens nog te groot en te eng om te zetten....
Ik draag momenteel immers de financiele verantwoordelijkheid van het gezin....

HELLUP wat moet ik nu?
en op mijn huidige werk zit ik ook niet op mijn plekkie... de functie is veel te licht en er is totaal geen uitdaging... met het gevolg dat ik iedere avond uitgeput op de bank zit..... ik krijg helemaal niets terug van mijn werk....

Ik hoop dat iemand me begrijpt en me een advies kan geven.

Ik ben trouwens net begonnen met het boek: baanbreker....

Heel leuk om je wensen op te schrijven en zo... en alles wat je het liefste doet.... maar op de een of andere manier kom ik daar niet bij.... ik kom niet bij mijn gevoel.... Als iemand daar nog tip voor heeft....... WELKOM!!!!

Er is echter een ding wat ik wel weet.... dat is dat ik verder wil met mijn aangeboren gaves voor medium (reading en healing) (het gekke is... anderen kan ik wel helpen, maar mezelf in deze situatie niet...) . Naast mijn huidige baan help ik wel eens mensen. Maar ergens vind ik het niet juist om geld te verdienen met een gave om anderen te helpen... wel dacht ik dat deze gave te gebruiken is in bepaalde 'algemeen geaccepteerde' beroepen, zodat er toch geld in het laatje kan komen....

Laatst gewijzigd door Angeluz; 4 februari 2008 om 17:44 Reden: ivm precieser verwoorden
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 februari 2008, 21:31
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe kom ik erachter wat ik nu echt wil? wat moet ik doen? En wat is verstandig? H

Hoi,

Als ik jouw relaas zo lees dan zie ik vaak hetzelfde terugkomen.

Idee............ kans.........................valkuilen, tegens en alle andere soorten beren op de weg.

Ik heb de horeca de rug toegekeerd, wat ook niet makkelijk was omdat ik ongeveer wortel had geschoten in de horeca. Of ik nu op mijn plek zit, nee niet helemaal, maar ik weet wel waar ik naartoe wil en dat is mijn kans.

Dat is dus mijn advies. Ga op zoek wat je wilt en ga daarvoor. Natuurlijk heeft iedere richting of elk beroep wel zijn tegens, maar die zul je moeten accepteren.

Wat is er trouwens mis met het uitbaten van je gave. Hoewel ik erg nuchter ben heb ik een vriendin die creatief therapeut is en veel cli"enten helpt. Hoewel ze geen bovennatuurlijke contacten heeft helpt ze wel mensen.

Niemand kan jou helpen omdat je zelf de beslissing moet gaan nemen. Denk er goed over na en neem geen overhaaste beslissing. Ik wens je daar erg veel wijsheid en succes bij.

Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 februari 2008, 10:42
wieteke's schermafbeelding
wieteke wieteke is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 februari 2008
Berichten: 220
wieteke is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe kom ik erachter wat ik nu echt wil? wat moet ik doen? En wat is verstandig? H

Dag Angeluz,

wat een enorme worstelpartij maak je door! Wel goed van je dat je nu niet weer in een baan stapt die eigenlijk niet bij je past, maar dat je eerst goed alle opties (en dat zijn er nogal wat voor jou) doorneemt.
Vaak werkt het goed om een biografie te schrijven en op te schrijven wat je allemaal gedaan hebt, wat er goed ging (leuk was) en wat er niet goed ging (wat je niet leuk vond). Schrijf niet alleen over je werk, maar ook over je prive situatie, je school en je hobbies. Begin bij je vroegste herinnering en eindig bij het nu. Vaak rolt hier een soort rode draad uit waarop je daarna verder kunt borduren en een baan kunt gaan zoeken. Meestal is het niet nodig om een (lange) opleiding te volgen omdat blijkt dat, wanneer je voor een baan kiest die bij je past, je al een heleboel werk- en of levenservaring hebt in dat vakgebied.
Heel veel succes!

Wieteke van Heun - de Roos
__________________
Wieteke van Heun - de Roos
www.wietekederoos.nl
Ik help zorgorganisaties met het ontwikkelen, organiseren en coördineren van leerinterventies zodat de medewerkers een leven lang kunnen leren en hun deskundigheid blijvend kunnen vergroten.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 februari 2008, 13:23
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe kom ik erachter wat ik nu echt wil? wat moet ik doen? En wat is verstandig? H

In aanvulling op alle goede reacties hiervoor:

Veel mensen hebben leuk werk. Maar wie zit er nou in het beroep waar zijn hart naar uitgaat? Dat zijn er maar heel weinig. Elk beroep heeft nadelen en aspecten die gewoonweg niet leuk zijn. Ik denk dat je teveel op zoek bent naar een ideaal. Je vindt heel veel leuk om te doen. Profiteer daarvan door het avontuur aan te gaan. Het is al een hele verbetering om van een mager zesje naar een acht te gaan.

Overigens valt me op in de beroepen en de opleidingen dat je op zoek bent naar interactie, communicatie met mensen. Ik proef dat je een beroep al vrij snel leuk vind als dat aspect erin zit.

Succes.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 februari 2008, 16:57
wallbazz wallbazz is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 november 2007
Berichten: 6
wallbazz is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe kom ik erachter wat ik nu echt wil? wat moet ik doen? En wat is verstandig? H

Als ik het zo hoor zou wellicht een baan als intercedent bij een uitzendbureau iets voor je zijn. Veel geregel (beetje secretariele taken) en contact met mensen. Momenteel wordt er genoeg gezocht naar mensen voor dit soort banen en volgens mij hoef je niet altijd over alle ervaring te beschikken.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 februari 2008, 17:52
Els73 Els73 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 december 2007
Berichten: 5
Els73 is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe kom ik erachter wat ik nu echt wil? wat moet ik doen? En wat is verstandig? H

Hallo Angeluz,

Ik heb jouw verhaal en de reacties gelezen en ben benieuwd hoe het nu met je gaat.

groetjes, Els
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 februari 2008, 18:29
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe kom ik erachter wat ik nu echt wil? wat moet ik doen? En wat is verstandig? H

De loopbaanvraag van Angeluz is door de loopbaandviseurs van Carrieretijger uitgeroepen tot Loopbaanvraag van de maand februari. Loopbaanadviseur Frederike Dekkers geeft Angeluz handvatten waarmee ze concreet en doelgericht aan haar toekomst kan werken.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
HBO-Verpleegkunde, ervaring van een student Lilmissindo Opleiding kiezen en volgen 11 27 november 2011 21:46
Hoe kan ik de vraag 'wat wil je verdienen?' het beste beantwoorden? maxitt Alle andere carrièreonderwerpen 1 16 januari 2008 15:48
Wat wil ik?!?! Faatje Loopbaanvragen 1 28 juni 2007 22:33


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon