Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 april 2011, 23:18
P&O'er P&O'er is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 april 2011
Berichten: 3
P&O'er is on a distinguished road
Standaard Jarig: gebak meenemen naar sollicitatiegesprek?

Beste collega's,

Stel een sollicitant heeft een sollicitatiegesprek op zijn verjaardag en neemt een gebakje mee voor de gesprekspartners. Hoe zou je dat waarderen als gesprekpartner?

Lees graag jullie reacties.

Groet,
P&O'er
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 mei 2011, 00:18
cealis cealis is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 143
cealis is on a distinguished road
Standaard

Ik denk dat het totaal niet relevant is voor de sollicitatieprocedure?
Welke informatie wil je uit die situatie halen?
Je beoordeelt de sollicitant toch op zijn of haar competenties, werkervaring enzo?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 mei 2011, 09:27
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Ik vind het lastig om het zo sec te beoordelen. Het ligt in mijn optiek erg aan de persoon. Ik zou zo'n actie best kunnen waarderen als ik aan de sollicitant zie dat het een actie is die bij zijn karakter past (een joviaal en attent persoon) en zonder bijbedoelingen is. Krijg ik in de gaten dat hij het echt alleen maar doet om zichzelf in een uitermate goed daglicht te zetten (de duurste gebakjes van de beste bakker uit de buurt), dan krijgt het gebakje een vieze bijsmaak.

Een vergelijkbaar voorbeeld: een studiegenoot van mij had om 16.00 uur haar eindgesprek voor de hbo-opleiding Personeel & Arbeid, dus wat nam zij mee voor de examencommissie: cup-a-soup ("Dat zouden meer mensen moeten doen.") De leden van de examencommissie vonden het geweldig. Ze kreeg uiteindelijk een 9 voor haar gesprek/scriptie, maar de commissie benadrukte wel dat het niet door de soep kwam...
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 mei 2011, 15:11
P&O'er P&O'er is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 april 2011
Berichten: 3
P&O'er is on a distinguished road
Standaard

tuurlijk gaat het om werkervaring, opleiding e.d. maar je kan er wel mee opvallen. Vandaar mijn vraag. Zoals Marieke het verwoord dacht ik ook meer aan. Het moet wel bij diegene passen.

Dank voor de reacties zover.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 mei 2011, 22:00
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door P&O'er Bekijk bericht
Stel een sollicitant heeft een sollicitatiegesprek op zijn verjaardag en neemt een gebakje mee voor de gesprekspartners. Hoe zou je dat waarderen als gesprekpartner?
Zeer slecht idee. Bijzonder merkwaardig.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 1 mei 2011, 22:28
P&O'er P&O'er is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 april 2011
Berichten: 3
P&O'er is on a distinguished road
Standaard

Zou het uitmaken als het een directe collega zou kunnen worden (dus ook een P&O'er)?

Zelf ben ik er nog niet uit hoe ik zou reageren als het me zou overkomen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 2 mei 2011, 00:19
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Ik moet gelijk denken aan het sollicitatiegesprek dat ik ooit had. Het is 28 jaar geleden en ik weet het nog precies.

Bij aanvang van het gesprek kreeg ik een hele grote gevulde koek. Omdat eten en praten niet een ideale situatie is, besloot ik er niet van te eten. De vier mannen waar ik het gesprek mee had, dachten daar anders over. Ze bleven maar zeggen dat ik eerst mijn koek moest eten en dat we dan het gesprek zouden hebben. Zelf namen ze ook een hap van de koek.

Omdat ik het gevoel had dat ze op mijn zouden wachten, besloot ik de koek ook maar op te eten. Toen ik mijn eerste hap nam, kwam ook de eerste vraag. Daar zat ik met mijn mond vol koek. Iedereen keek naar mij en ik dacht aan het antwoord dat ik wilde geven en ondertussen was ik mij heel erg bewust van de onhandige situatie.

Ik heb toen heel duidelijk gezegd dat ik de koek verder op zou eten als het gesprek klaar was, want eten en vragen beantwoorden vond ik geen goede combinatie.

De baan heb ik gekregen, maar ik vergeet het gesprek nooit meer

Met dit verhaal wil ik laten zien, dat het eten van gebak en het voeren van een sollicitatiegesprek geen goede combi is. En er is ook geen tijd voor tijdens het gesprek. Wel voor een kopje koffie, thee of water, maar niet voor koekjes, gebak, enz.

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #8  
Oud 2 mei 2011, 09:40
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Met dit verhaal wil ik laten zien, dat het eten van gebak en het voeren van een sollicitatiegesprek geen goede combi is. En er is ook geen tijd voor tijdens het gesprek. Wel voor een kopje koffie, thee of water, maar niet voor koekjes, gebak, enz.
Daar moest ik gisteren ook aan denken toen ik het verhaal van P&O'er las.
Praktisch is het inderdaad niet. En wat als degene die je interviewt streng op dieet staat? Ik ken overigens iemand die een eigen zaak heeft in chique damesmode. Telkens als hij een sollicitatiegesprek voert, schotelt hij de sollicitant (99,9% zijn dames) een stuk zelfgebakken appeltaart voor. Aan de reactie op het gebak en de wijze waarop ze omgaat met de harde korst (met de hand opeten of al worstelend met het vorkje) leidt hij een groot deel van haar geschiktheid voor de functie af.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 2 mei 2011, 13:27
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Of het bij je past of niet, het is een actie om op te vallen. Itt tot Hassan vind ik het niet zo heel merkwaardig, maar of ik het positief waarderen zou is een tweede.

Het geheel komt anders te liggen als er van tevoren benoemd is dat het gesprek op die verjaardag valt. Dan is het een manier om "minder zakelijk" over te komen. Stel dat het ter sprake is gekomen, het feit dat het gesprek op de verjaardag valt, ja dan moet je er wel iets mee als sollicitant, vind ik.

Ook als sollicitatiecommissie misschien. Al zal het weer allemaal afhangen van de branche. Zoekt men zakelijk, dan hou je het zakelijk. Zoek je een menselijk iemand, dan moet je er iets mee.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 9 mei 2011, 16:23
Adalsino Adalsino is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2011
Berichten: 12
Adalsino is on a distinguished road
Standaard

Ik denk niet dat je het zou moeten doen. De manier waarop het opgevat kan worden is verschillend per persoon. Hou het zakelijk
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiegesprek man kijkt naar borsten littlewing Sollicitatiegesprek 5 9 februari 2011 21:22
Ik wil een stropdas omdoen naar een sollicitatiegesprek, maar ik ben een vrouw Sandy-38 Sollicitatiegesprek 9 15 juni 2010 15:44
Eerste sollicitatiegesprek vragen naar reiskostenvergoeding? onadeboer Sollicitatiegesprek 2 7 februari 2010 16:35
Verwijzing naar sollicitatiegesprek in brief miss TT Sollicitatiebrief en cv 2 16 oktober 2008 16:59
Sollicitatiegesprek: Vragen naar doelstelling? Leeftijdsdiscriminatie? Aas Vaak Sollicitatiegesprek 2 28 augustus 2007 15:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon