Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 november 2011, 06:16
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard Wat is wijsheid? Solliciteren op Mbo-vacature, Hbo-vacature of Hbo-stagevacature?

Hey allemaal,

Ten eerste dank voor het aanklikken van mijn topic.

Ik heb jaren werkervaring op de winkelvloer (op alle niveaus). Ik ben ooit begonnen als vakkenvuller (bijbaantje), later via verkoopmedewerker, assistent filiaalmanager opgeklommen tot mijn huidige functie: filiaalmanager. Allen binnen drogisterijen (bij verschillende werkgevers overigens). Ook ben ik in bezit van het vakdiploma drogist. Dit diploma is noodzakelijk wanneer een nieuwe drogisterijwinkel wordt geopend (als een van de weinige branches, kent de drogisterijbranche namelijk nog een vestigingsdiploma).

Nu wil ik graag door naar een HBO-functie binnen de retail. Daarom volg ik in deeltijd de opleiding Small Business & Retail Management (helaas bij Inholland, maar laten we hopen dat wanneer ik dat papiertje haal, het toch weer enige waarde heeft ). Voor deze opleiding moet ik verplicht een half jaar stage lopen op Hbo-niveau, echter wanneer je relevante (HBO-waardige) werkervaring hebt, kan je van deze stage worden vrijgesteld.

Nu wil ik graag gaan werken op de marketing-/communicatieafdeling van een retailbedrijf. Mijn voorkeur hierbij is Ahold. Naast dat ik Ahold uiteraard een prima bedrijf vind om voor te werken, is het een bedrijf dat ook een grote drogisterijketen (Etos) in bezit heeft. Door te kiezen voor een retailbedrijf met een daarin een drogisterijketen, hoop ik nog iets met mijn drogisterijvakkennis te kunnen doen (training aan nieuwe medewerkers geven bijv. - dit ligt mij ook goed). Want anders heb ik dat vakdiploma eigenlijk helemaal voor niets gehaald .

Waar ik nu mee zit, is of het nou verstandig is om een (open) sollicitatiebrief naar Ahold te sturen. Hierin zou ik dan mijn verhaal kunnen doen zoals ik dat hierboven beschreven heb. Mocht ik echter worden aangenomen zal dit (logischerwijs) waarschijnlijk starten op een mbo-functie op marketing-/communicatiegebied (hier heb ik immers nog helemaal geen ervaring in, buiten een paar schoolprojecten om). Echter deze nieuwe functie zal dan nog steeds niet de 'HBO-waardige werkervaring' opleveren, die noodzakelijk is voor mijn stagevrijstelling (en zal ik dus later alsnog stage moeten lopen). Voordeel van deze keuze is echter dat ik wél gewoon salaris uitbetaald krijg (waarschijnlijk binnen dezelfde ranche als ik nu verdien - mijn huidige functie is immers ook een volwaardige MBO-functie).

Nu is het zo dat op de vacaturewebsite van Ahold het wemelt van HBO-stagevacatures. Sommigen daarvan passen helemaal binnen mijn straatje. Voordeel van hier op ingaan: ik doe 'HBO waardige' werkervaring op en voldoe hiermee dus aan de stage-eisen. Nadeel van deze keuze: dat er zoveel van die stagevacatures zijn, is natuurlijk omdat ze die met 'een riante stagevergoeding' ala 200 - 300 euro kunnen belonen. En ik ben, zoals gezegd, inmiddels een 'normaal' Mbo-salaris gewend (detailhandel verdient overigens niet veel hoor). Als ik dus met succes naar een dergelijke stagevacture solliciteer, ga ik er qua inkomsten dus wel heel erg op achteruit.

M'n derde optie is om meteen te solliciteren naar een 'echte' HBO-vacature, waarvoor dus een afgeronde HBO-opleiding als functie-eis wordt gesteld. Mocht ik die baan krijgen, voldoe ik meteen aan allebei: én 'HBO Waardige' werkervaring opdoen en behoud van salaris (miss. nog wel meer ). Persoonlijk vind ik dit echter wat arrogant overkomen en denk (mede daarom ook) dat dit niet succesvol zal zijn. Ik heb immers dat HBO-diploma nog niet en heb op het vlak waarin ik solliciteer ook nog helemaal geen werkervaring.

Dus, om een lang verhaal kort te maken: wat is nu wijsheid? (Open) solliciteren naar een Mbo-functie binnen het branchevlak wat ik wil, waardoor ik hierin werkervaring opdoe en salaris behoud, maar dan nog altijd niet voldoe aan de stage-eisen van mijn opleiding (en dus mogelijk later alsnog een stage zou moeten lopen). Of solliciteren op een aanwezige Hbo-stagevacture, waardoor ik hiermee aan mijn stageverplichting voldoe, maar hiermee wel enorm achteruit ga in mijn inkomen. Of super brutaal m.i. meteen maar op een volwaardige HBO-vacature sollicteren, met kans dat ik niet serieus wordt genomen, maar indien dit wel lukt meteen de twee bovenstaande problemen tegelijk tackel . Met deze afweging zit ik dus.

Alvast bedankt voor het meedenken en oja, doorgroeien binnen het retailbedrijf waar ik nu werk, zit er niet in (helaas, want dit was uiteraard wel mijn bedoeling).

Ik hoop van jullie te horen.

Groet,

Richard
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 februari 2012, 19:24
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RichWes Bekijk bericht
Voor deze opleiding moet ik verplicht een half jaar stage lopen op Hbo-niveau, echter wanneer je relevante (HBO-waardige) werkervaring hebt, kan je van deze stage worden vrijgesteld.
Is dat niet bij je huidige werkgever te realiseren? Werkt die mee aan de opleiding, of doe je die helemaal zelf?

Het lijkt me lastig om vanuit een baan te solliciteren naar iets anders, alleen om aan de stageverplichting te voldoen. Dan heb je inderdaad het dilemma dat je hier schetst.

Als dat echt moet, dan zou ik zoeken naar een juniorbaan op hbo-niveau, bij een werkgever die doorgroeimogelijkheden biedt en die de opleiding die je doet apprecieert.

Maar deze vraag is van een tijdje geleden. Heb je ondertussen al een oplossing gevonden?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 mei 2012, 15:25
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard

@Rene:

Sorry Rene dat ik helemaal niet meer op je reactie heb gereageerd. Inmiddels heb ik mijn cv een grondige make-over gegeven en deze hier op het forum gepost, zie: http://www.carrieretijger.nl/forum/s...ead.php?t=7677. Als je hier naar zou willen kijken en je mening erover zou willen geven, zou ik dat waarderen.

Groet,


Richard
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
carriereswitch, loopbaanadvies, stage, starter, werkervaring

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zit in 2e jaar mbo, niveau voor mij te laag, hoe naar hbo Journalistiek? MHN Opleiding kiezen en volgen 5 26 september 2011 16:53
Wat is wijsheid? w0ut3r Opleiding kiezen en volgen 10 13 juni 2011 23:07
ik twijfel: moet ik wel of niet op de vacature solliciteren? iem. advies? Aurelie Sollicitatiebrief en cv 2 11 februari 2010 13:09
Ervaringen (MBO ICT) -> HBO Informatica naar Bedrijfskundige Informatica Jacob Opleiding kiezen en volgen 2 25 januari 2010 00:20
mbo of hbo? Anna1989 Opleiding kiezen en volgen 3 29 juni 2009 11:12


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon