Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 april 2009, 17:29
Patu Patu is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2009
Berichten: 8
Patu is on a distinguished road
Question Carrièreswitch van zorg naar ICT

Momenteel werk ik als verpleegkundige in de zorg. De carierekansen en mogelijkheden om jezelf verder te ontwikkelen vond/vind ik binnen de zorg beperkt. Ook andere persoonlijke overwegingen leidde ertoe dat het bij mij begon te knagen. Want wil ik dit werk tot mijn 65 jaar blijven doen?... als ik dat al haal, want de meeste moeten stoppen in verband met gezondheidsklachten.

Ik heb vanuit mijn huidige werk een loopbaanonderzoek laten doen. Gekeken is naar de mogelijkheden voor mij om te werken in de ICT. Bij mezelf gemerkt dat daar steeds meer mijn ambities en vaardigheden liggen. Het onderzoek was positief. Hierop heb ik mezelf goed laten informeren over opleidingen om uiteindelijk te kiezen voor de deeltijd opleiding bedrijfskundige informatica. Momenteel zit ik dus in het eerste jaar.

Mijn probleem is: hoe nu verder? Mijn leeftijd en gebrek aan ervaring maken het nog moeilijk aansluiting te vinden in de praktijk. Daarnaast speelt mogelijk mijn leeftijd een rol. Een logische keus lijkt me werk te vinden waarin zorg en ICT wordt gecombineerd. Bijvoorbeeld een leverancier van elektronische patientendossiers.

Wie heeft tips om deze switch goed af te ronden...? Hoe kan ik mijn kansen vergroten?

Alvast bedankt! Patu
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 april 2009, 20:57
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Carrièreswitch van zorg naar ICT

Hallo Patu,

Vooral blijven volharden, dat is mijn grootste tip, want velen zullen je allerlei tegenstrijdige (en soms negatieve) adviezen geven....

Ik zou zeggen, focus je vooral op de pluspunten van de donkere zijde:
- je hogere leeftijd: wat een lef om dan toch nog zo'n stap te nemen!!
- gebrek aan ervaring: dat is mooi, dan kan je nog alle kanten op!!


Tips:

Ga zelf allerlei IT projectjes doen als hobby om ervaring op te doen.

Verdiep je op Internet in de trends in het vak, wordt lid van diverse communities, ga bloggen, of reageer op blogs van anderen maar vorm en formuleer je eigen mening over het vak....

Laat merken dat je je verdiept in de materie, danwel online of irl.

Ga netwerken, praat eens met mensen die in dat vak zitten, bezoek een beurs of event of knoop eens een praatje aan met je IT-collega's op je huidige werk (als dat praktisch mogelijk is).

Praat eens met je HR afdeling hoe de organisatie staat tegenover zo'n switch en of er interne mogelijkheden zijn, misschien kan je wel een job rotation of betaalde stage doen.

Maar vooral: laat de moed niet zakken. Als je dit echt wilt, dan lukt het je maar je moet er wel wat voor doen. En met de start van deze studie bewijs je al dat je er wat voor over hebt!!

Succes
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 april 2009, 09:37
wieteke's schermafbeelding
wieteke wieteke is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 februari 2008
Berichten: 220
wieteke is on a distinguished road
Standaard Re: Carrièreswitch van zorg naar ICT

Dag Patu,

Helemaal eens met Tessa! Ik heb inmiddels vele (oudere) mensen begeleid die in of juist uit de zorg willen. De mensen die echt willen, lukt het allemaal om een andere baan te vinden. Enthousiasme is het allerbelangrijskte. Werknemers merken dat meteen, enthousiaste mensen bieden ze graag een baan aan.

veel succes
__________________
Wieteke van Heun - de Roos
www.wietekederoos.nl
Ik help zorgorganisaties met het ontwikkelen, organiseren en coördineren van leerinterventies zodat de medewerkers een leven lang kunnen leren en hun deskundigheid blijvend kunnen vergroten.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 april 2009, 22:30
Patu Patu is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2009
Berichten: 8
Patu is on a distinguished road
Standaard Re: Carrièreswitch van zorg naar ICT

Iedereen bedankt voor het reageren op mijn vraag! Ik zal jullie aanbevelingen zeker overnemen. Voor mij persoonlijk is de eerste drempel het halen van mijn propedeuse zodat ik daadwerkelijk wat kan laten zien. Verder wil ik verder netwerken om mijn kansen te vergroten. Zo heb ik mezelf laatst aangesloten bij linkedin. Aan de energie en het enthousiasme zal het zeker niet liggen! Mijn ervaring tot nu toe is wel dat de combinatie van studie, werk en gezin veel tijd kost (vandaar ook mijn verlate reactie op jullie antwoord).
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 maart 2010, 23:44
Patu Patu is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2009
Berichten: 8
Patu is on a distinguished road
Smile Re: Carrièreswitch van zorg naar ICT

Na een hoop "bloed, zweet en tranen" is het me uiteindelijk gelukt en heb ik de switch gemaakt van zorg naar ICT. Ik vond het gepast om na mijn gelukte switch met anderen te delen wat mijn stappen zijn geweest. Mogelijk heeft hier iemand nog wat aan....

De sleutel tot mijn carriereswitch is: volg een opleiding! Ik heb me jaren geprofileerd en mijn ambities kenbaar gemaakt zonder dat me dit werkelijk serieuze kansen gaf. Maar anderen begonnen mijn ambities werkelijk serieus te nemen op het moment dat ik een studie begon. En dan bedoel ik een serieuze deeltijdopleiding aan bijvoorbeeld een hogeschool. Op het moment dat ik mijn eerste bericht schreef merkte ik het nog niet zo, maar gaandeweg de opleiding zien anderen toch dat je woorden in daden wil omzetten en dat je plannen serieus zijn.

Een ander voordeel is dat de opleiding je dwingt "praktijkervaring" op te doen. Vanuit je opleiding wil je dit ook, want wat je leert wil je uiteindelijk ook in praktijk uitvoeren. Je gaat dus actief aan de slag om ander werk te zoeken of je staat in ieder geval open voor kansen.

Zelf heb ik gekozen voor de deeltijdopleiding bedrijfskundige informatica. Deze keuze maakte ik na gesprekken met mensen uit de praktijk. Voordeel van deze opleiding is dat deze niet te technisch is en dat ik mijn huidige ervaringen kan meenemen. Met de keuze voor technische informatica zou ik bijv. werkelijk de zorg verlaten en geen contact meer hebben met de directe zorg. Maar het blijft een persoonlijke keus.

Voor iedereen die hiermee nog aan het stoeien is: heel veel succes!!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 maart 2010, 19:10
ajhoff
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Carrièreswitch van zorg naar ICT

Je hebt ICT en ICT. Welke vorm van ICT bedoel je precies?

Ik zelf werk al 20 jaar in de ICT en ben van rasechte techneut gegroeid naar de rol van analist/projectleider op het snijvlak van ICT en organisatie. Vanuit mijn ervaring raad ik je aan je niet te richten op een ICT aspect wat heel erg ver van je ervaring af staat. De kans dat het je lukt daar tussen te komen is erg klein. Daarmee bedoel ik b.v. programmeur o.i.d.

Als verpleegkundige lijkt mij het sociale aspect en het regelen van allerlei zaken veel meer voor de hand liggen. Je moet dan denken aan rollen als informatie-, bedrijfs-analist of projectleider. Ontzettend leuk om te doen!

Je studie is ook perfect om in deze richting verder te gaan. In ieder geval veel succes!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 maart 2010, 17:18
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Carrièreswitch van zorg naar ICT

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patu Bekijk bericht
Na een hoop "bloed, zweet en tranen" is het me uiteindelijk gelukt en heb ik de switch gemaakt van zorg naar ICT. Ik vond het gepast om na mijn gelukte switch met anderen te delen wat mijn stappen zijn geweest.
Leuk dat je dit nog even komt vertellen na al die tijd!

Citaat:
De sleutel tot mijn carriereswitch is: volg een opleiding!
Ja, altijd een goede stap.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 september 2012, 13:10
Jeep19 Jeep19 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 september 2012
Berichten: 9
Jeep19 is on a distinguished road
Standaard

Hoi Patu,

Ik weet niet of je dit nog leest maar ik ben zeer benieuwd hoe het met je gaat.

Zelf overweeg ik ook een stap naar de ICT met de opleiding Informatica.

Groeten Jaap
Met citaat reageren
  #9  
Oud 28 september 2012, 12:50
Patu Patu is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2009
Berichten: 8
Patu is on a distinguished road
Standaard

Hallo Jaap,

Het gaat me prima en heb inmiddels een erg leuke werkplek gevonden. Momenteel werk ik in een dubbele functie:
- Als functioneel beheerder van een digitaal verpleegkundig dossier en een digitaal verloskundig dossier: in deze functie vorm ik de schakel tussen de gebruikers (verpleegkundigen, artsen..etc) en afdeling automatisering (het technische beheer). Aspecten die aan bod komen zijn: coördineren en implementeren van wijzigingen, veel uitleg (ook over andere programma's binnen en buiten het EPD), beheer en onderhoud documentatie (handleidingen) en scholing.
- Als beheerder van E-learning: binnen onze organisatie werken we met een LMS. Aspecten binnen het werk zijn: inrichten van het systeem, begeleiding en ondersteunen van auteurs, uitleg (indvidueel/teamverband), 2e lijns helpdesk, implementatie van E-learning binnen de organisatie.

In navolging op een eerdere vraag van Ajhoff binnen dit forum: het gaat dus voornamelijk om functioneel beheer, dicht tegen de gebruikers aan. Maar dit is precies wat de combinatie van verpleegkunde en ICT zo boeiend maakt voor jezelf en waardevol voor de organisatie. Want er zijn niet veel mensen binnen de organisatie die zowel de "Taal" van de mensen aan het bed van de patiënt spreken als dat van de medewerkers binnen een afdeling automatisering. Dat zijn toch twee werelden op zich. Als een arts bijvoorbeeld problemen heeft met het gebruik van het EPD dan begrijp ik wat voor gevolgen dit heeft voor zijn werkproces, maar ook wat de technische (on)mogelijkheden zijn om dit op te lossen. En ook: een ICT'er "denkt" echt anders dan een verpleegkundige of arts!

Je werkt wel heel anders: werken in 24/uurs/teamverband (je kan je werk moeilijk overdragen) en het contact met de patiënt vervalt.

Al met al kan ik een switch voor een verpleegkundige met affiniteit met ICT zeker aanbevelen. Om de combinatie optimaal te benutten zou ik me echt richten op functioneel beheer. Als programmeur sta je volgens mij een stuk verder van de zorg.

Je schrijft dat je wil kiezen voor de opleiding informatica. Ik heb van een collega (programmeur) begrepen dat deze opleiding een stuk technischer is dan bedrijfskundige informatica. Het is echt belangrijk om dit te beseffen, omdat dit een belangrijke richting geeft aan je toekomstige werk. Lees in dit verband ook zeker de reactie van ajhoff (en mijn reactie daarop) in dit forum: ik onderschrijf zijn opmerkingen!

Ik kan je daarom de opleiding bedrijfskundige informatica nog steeds aanbevelen. Breed opgeleid heeft sterke voordelen. Ik heb vernomen dat de 2 jarige opleiding in Amsterdam een masteropleiding is geworden. Hierdoor zijn er veel hogere kosten aan verbonden en is deze opleiding dacht ik niet bereikbaar voor mensen met alleen een MBO opleiding. Ook de ervaringen met deze opleiding wisselt (eigenlijk jammer dat deze opleiding geen concurrentie heeft).

Ik ben ook zeker benieuwd naar jouw keuze en ervaringen! Laat gerust weten... ik wens je veel succes...

Groeten, Rens
Met citaat reageren
  #10  
Oud 28 september 2012, 13:00
Patu Patu is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2009
Berichten: 8
Patu is on a distinguished road
Standaard

Hallo ajhoff,

Bedankt voor je reactie! Ik zie hem nu pas (had geen mail gekregen)

Nu, met de nodige werkervaring, onderschrijf ik ook zeker je advies. Met dat je werkt als "carierre-switcher" groeit je technische kennis en kunde wel, maar de achterstand is te groot om dit snel in te halen (als je dat zou willen). Een verpleegkundige die programmeur wil worden zal zijn eerder verworven praktijkervaring tekort doen! Gemiste kans ook voor de organisatie die daarin mee zou gaan.

Groeten, Rens
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
ict, switch, zorg

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
HBO toegepaste Psychologie Jurgen22 Opleiding kiezen en volgen 14 4 november 2009 10:25
Sollicitatiebrief coördinator onderwijsorganisatie, feedback gevraagd Pinkie Sollicitatiebrief en cv 6 16 februari 2009 21:39
'Sollicitatiebrief van de maand' heeft me een baan opgeleverd! nicky1983 Sollicitatiebrief en cv 4 6 oktober 2007 18:31
Sollicitatie-bijstand Financial Controller berbo Sollicitatiebrief en cv 8 25 februari 2007 00:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon