Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 oktober 2021, 14:09
Mars200354 Mars200354 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 oktober 2021
Berichten: 1
Mars200354 is on a distinguished road
Standaard Overstap HBO naar TU

Beste lezers,

Ik ben 18 jaar, heb als vooropleiding havo (NT+NG) en ik studeer nu werktuigbouwkunde aan het hbo, (ik noem de school even niet vanwege privacy). Al een lange tijd heb ik de droom om naar de TU te gaan, dit vanwege de grotere diepgang in de wiskunde en natuurkundige vakken. De eerste 7 weken van mijn opleiding bevielen best oké, toch mis ik echter wel diepgang in de wiskunde en ook vooral de natuurkunde vakken (in de eerste periode bij ons statica en wiskunde 1). Op de havo ben ik cum laude geslaagd met o.a. een 9,3 gemiddeld voor wisB en 9,1 gemiddeld voor natuurkunde, deze 2 vakken vond ik toen ook al leuk.

Wat ik toch moeilijk vindt om in te schatten is het niveau verschil tussen de TU en het Technisch HBO. Ik vind het nu in ieder geval te weinig diepgang hebben (eerste halfjaar bij wiskunde bijvoorbeeld herhaling van de havo wisB stof... om maar even wat te noemen), ook moet ik telkens de motivatie hoog houden door in boeken te blader en leren zoals (calculus van Stewart). Ook hebben wij hier op het hbo zeer veel vakken die ziet zijn gerelateerd aan mijn interesse zoals spelling, grammatica, studieloopbaan coaching.

Ik denk dat mijn interesse ligt wel bij de werktuigbouwkunde ligt maar wel op een ander "gebied" ofzo. Het liefst verdiep ik mij in onderwerpen die te maken hebben met het ontwikkelen van (delen van) satellieten, raketten, en bijvoorbeeld vliegtuig motoren. Om eerlijk te zijn word ik nou niet echt blij van lassen of lasersnijden wat mensen uit mijn klas nagenoeg allemaal wel worden (erg merkbaar). Bij een vak zoals statica wilt iedereen zo min mogelijk doen, deze sfeer spreekt mij ook niet bepaald aan.

Om niet verder af te dwalen van de kernvraag, wil ik graag weten of het realistisch is om na het behalen van mijn propedeuse door te gaan aan bijvoorbeeld de TU Delft? , misschien is technische natuurkunde ook een interessante optie, is dit dan echt véél moeilijker dan WTB of is het verschil nog "te doen". En past dat beter bij mijn interesse of heeft WTB op de TU wel echt een andere insteek dan op het hbo?

(Nog een toevoeging: Ik ben me ervan bewust dat 2 deelcertificaten vwo wisB en vwo natk nodig zijn voor de toelating en ben absoluut bereid/ in staat deze aankomend voorjaar te halen).

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 oktober 2021, 19:13
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Een TU-opleiding is veel wiskundiger. De wiskunde is moeilijker, wordt veel sneller gedoceerd en je moet er zelfredzaam in zijn (geen klasjes met hulp bij het maken van opgaven). Je moet het echt snappen en kunnen toepassen.

Bekijk bijvoorbeeld het studieboek Analyse van Almering (PDF download) en kijk of je daar zelfstandig doorheen zou kunnen werken. Dit was in mijn tijd het standaard studieboek in het 1e jaar van vrijwel alle opleidingen aan de TU-Delft en ik geloof dat het nog steeds gebruikt wordt.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
hbo, universiteit

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
HBO eerst afmaken of met Propedeuse naar WO? Jeroen06 Opleiding kiezen en volgen 15 14 september 2016 14:53
Van WO naar deeltijd HBO overstap? esli Opleiding kiezen en volgen 4 28 november 2014 12:38
Studiekeuze, HBO deeltijd en doorstroom van HBO naar WO Floor Opleiding kiezen en volgen 5 29 juli 2011 22:24
Overstap MBO naar HBO Lot Opleiding kiezen en volgen 3 26 mei 2011 18:34
Mbo niet af, via 21+ toets naar hbo ICT in deeltijd? Umut Opleiding kiezen en volgen 4 6 februari 2011 09:17


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon