Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv
Registreer FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 juni 2010, 00:42
Willem V Willem V is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2010
Berichten: 40
Willem V is on a distinguished road
Standaard Re: Advies voor mijn CV en sollicitaties?

creatieve beroepen zijn nogal lastig, er is gewoon geen werk in te vinden.
Er is genoeg ruimte voor verbetering in de nederlandse games en film industrie, dat is een ding dat zeker is. Maar er valt niet zo maar tussen te komen.

Zelf vind ik eigenlijk ook dat opleiding niet zo relevant zou moeten zijn in creatieve beroepen, het is iets wat je wel of niet in je hebt. Technieken kunnen verfijnd worden maar je moet om te beginnen toch zelf wel genoeg hebben om mee te werken.

Ideëen heb ik genoeg, genoeg om mijn leven lang bezig te zijn met verhalen en concepten. Het blijft maar komen, aan inspiratie heb ik eigenlijk nooit geen gebrek, en vele personages naast de hoofdpersoon zijn in staat zelf een verhaal te dragen. Op die manier valt er met een enkele setting al makkelijk dertig verhalen te vertellen die hier en daar in elkaar overlopen.

Mijn passie zal het altijd blijven, maar ik ben realistisch genoeg ingesteld om te weten dat dit nooit mijn werk zou kunnen worden, hoe graag ik dit ook zou willen.

Ik wist niet dat Da Vinci ook HBO opleidingen doet, maar gezien de lage kwaliteit van het Da Vinci college valt er zelfs nog over te twijfelen of ik de naam Da Vinci wel moet noemen.
Elk jaar moest ik verschillende documenten en informatie meerdere keren inleveren, een leraar was al onze cijfers van een jaar kwijtgeraakt, een andere stuurde ons eens naar huis omdat hij geen zin meer had om les te geven die dag, leraren kwamen vaak helemaal niet opdagen, het duurde soms maanden om een vervangende leraar te krijgen in geval van langdurige ziekte, enz.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 juni 2010, 16:34
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Advies voor mijn CV en sollicitaties?

Niet om flauw te doen maar uit je vele berichten in diverse onderwerpen op het forum kom je nogal warrig over. Je sprint van de hak op de tak. Van NL geschiedenis naar verhalen schrijven naar computerspellen enzovoorts. Verder erken je dat je geen opleidingen hebt om hier iets mee te doen maar vervolgens stel je dat deze niet vereist zijn.

Mijn advies: ga serieus in gesprek met iemand die je kan helpen je concentratie te verhogen.

Je CV is overigens nog steeds niet relevant voor serieuze banen. Hoogstens voor een stage. Ga terug naar school. Zonder HBO of WO diploma zul je hoogst waarschijnlijk nooit iets met management kunnen doen. Zeker niet in een economie die de komende jaren nog last zal hebben van hoge werkeloosheid.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 juni 2010, 19:47
Willem V Willem V is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2010
Berichten: 40
Willem V is on a distinguished road
Standaard Re: Advies voor mijn CV en sollicitaties?

Ik reageer op andere berichten, als daar uiteenlopende dingen in genoemd worden dan reageer ik dus op uiteenlopende dingen.

Je bent de eerste die zegt dat ik warrig over kom in al de jaren dat ik forums bezoek, over het algemeen bezoek ik wel engelstalige forums. Zo werkt het vaak gewoon op forums.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 juni 2010, 20:49
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Advies voor mijn CV en sollicitaties?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem V Bekijk bericht
Ik reageer op andere berichten, als daar uiteenlopende dingen in genoemd worden dan reageer ik dus op uiteenlopende dingen.

Je bent de eerste die zegt dat ik warrig over kom in al de jaren dat ik forums bezoek, over het algemeen bezoek ik wel engelstalige forums. Zo werkt het vaak gewoon op forums.
Helaas is dit een opleidingen/beroepen forum en niet zozeer een sociaal forum. En wat je schrijft is wel degelijk een reflectie van je ideeen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 juni 2010, 20:59
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Advies voor mijn CV en sollicitaties?

Plus dat je om advies vraagt waarop men antwoordt. Vervolgens volgt een heel verhaal over de NL geschiedenis. In andere onderwerpen is dit ook veelal het geval.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 juni 2010, 22:29
Willem V Willem V is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2010
Berichten: 40
Willem V is on a distinguished road
Standaard Re: Advies voor mijn CV en sollicitaties?

Een forum blijft een forum, en na zoveel jaar is de manier waarop ik een forum gebruik niet gemakkelijk meer te veranderen. Nogmaals, je bent de enige die hier kritiek op levert.
Een forum werkt gewoon compleet anders dan een standaard gesprek.

Ik kan natuurlijk ook mijn berichten drie keer zo lang maken voor een "meer natuurlijke" overgang in onderwerp, maar ik vind niet dat het onnodig opgerekt hoeft te worden en beperk mijn reacties tot de dingen die ik wil zeggen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 juni 2010, 16:42
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Advies voor mijn CV en sollicitaties?

Het gaat op dit forum om opleidingen, loopbaan enzovoorts. Jij kunt daar natuurlijk een algemeen forum in zien maar zoals je zelf ook al hebt ondervonden werkt dat niet zo. Er zijn honderden onderwerpen met meestal vrij weinig reacties.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 30 juni 2010, 10:44
TommyN TommyN is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 31 mei 2010
Berichten: 25
TommyN is on a distinguished road
Standaard Re: Advies voor mijn CV en sollicitaties?

Toch nog even hierop in gaan.

Je kunt wel vinden dat er voor creatieve beroepen geen opleiding nodig is, maar werkgevers denken daar toch anders over. Ik heb dezelfde mening gehad, maar na het afronden van mijn HBO ben ik daar toch anders over gaan denken.

Creatief zijn is één ding, daar je geld mee verdienen is een volgende stap. Een opleiding leert je niet alleen omgaan met je creativiteit, maar je creativiteit ombuigen naar de wensen van je werkgever en/of klanten.

Nig even ingaan op je discussie met Hassan: Op zich vind ik het persoonlijk wel meevallen qua 'rommeligheid', hoewel ik kan zien wat hij bedoeld. Waar je wel echt voor moet waken is om iemand die hier komt om je persoonlijk advies te geven direct aan te vallen.
Ik bedoel dit niet om aan te vallen, maar je komt heel negatief over, vooral over je eigen kunnen en opleiding. Hier werk jezelf alleen maar mee tegen. Probeer eens bij elke opleiding en/of beroep die je gedaan hebt eens iets op te noemen wat je daar geleerd hebt bijvoorbeeld. (met mensen werken, overtuigen, etc). Dit zijn oefeningen waar je op een sollicitatiegesprek direct wat aan hebt.

Nog een ding waar ik nog op in wil gaan. Creatieve beroepen zijn er genoeg, helemaal in de gameindustrie. Het is alleen bv geen dom programeerwerk meer. Dat wordt, zoals Hassan al zei, allemaal uitbesteed aan lagelonen landen. Waar WEL veel behoefte aan is zijn mensen die zien wat een game leuk maakt, of de juiste emotie word overgebracht in een etc. Een opleiding kan je helpen om de juiste weg hierin te vinden en bovendien de beste investering die je in jezelf kan doen momenteel)
(en leeftijd hoeft geen drempel te zijn. Ik ben op mn 25e begonnen met een nieuwe HBO opleiding. Financieel hoeft ook geen probleem te zijn. Als je in het eerste half jaar besluit dat het niet jouw ding is kan je kosteloos stoppen)

Goed, succes ermee!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem V Bekijk bericht
creatieve beroepen zijn nogal lastig, er is gewoon geen werk in te vinden.
Er is genoeg ruimte voor verbetering in de nederlandse games en film industrie, dat is een ding dat zeker is. Maar er valt niet zo maar tussen te komen.

Zelf vind ik eigenlijk ook dat opleiding niet zo relevant zou moeten zijn in creatieve beroepen, het is iets wat je wel of niet in je hebt. Technieken kunnen verfijnd worden maar je moet om te beginnen toch zelf wel genoeg hebben om mee te werken.

Ideëen heb ik genoeg, genoeg om mijn leven lang bezig te zijn met verhalen en concepten. Het blijft maar komen, aan inspiratie heb ik eigenlijk nooit geen gebrek, en vele personages naast de hoofdpersoon zijn in staat zelf een verhaal te dragen. Op die manier valt er met een enkele setting al makkelijk dertig verhalen te vertellen die hier en daar in elkaar overlopen.

Mijn passie zal het altijd blijven, maar ik ben realistisch genoeg ingesteld om te weten dat dit nooit mijn werk zou kunnen worden, hoe graag ik dit ook zou willen.

Ik wist niet dat Da Vinci ook HBO opleidingen doet, maar gezien de lage kwaliteit van het Da Vinci college valt er zelfs nog over te twijfelen of ik de naam Da Vinci wel moet noemen.
Elk jaar moest ik verschillende documenten en informatie meerdere keren inleveren, een leraar was al onze cijfers van een jaar kwijtgeraakt, een andere stuurde ons eens naar huis omdat hij geen zin meer had om les te geven die dag, leraren kwamen vaak helemaal niet opdagen, het duurde soms maanden om een vervangende leraar te krijgen in geval van langdurige ziekte, enz.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 4 juli 2010, 12:56
Willem V Willem V is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2010
Berichten: 40
Willem V is on a distinguished road
Standaard Re: Advies voor mijn CV en sollicitaties?

De afgelopen weken is mijn tijd nogal beperkt geweest, mijn zus is afgelopen vrijdag getrouwd en we zijn met de famillie druk bezig geweest om haar nieuwe huis op tijd af te hebben.

Wel heb ik naar vacatures gezocht en genoteerd om er op te kunnen reageren wanneer ik weer tijd heb, wat ik deze week van plan ben om te doen.

Het kan vrij lastig zijn om de juiste opleiding te vinden, ik zou absoluut niet weten welke opleiding goed voor mij zou zijn. Ik ben zeker wel bereid om te leren maar ik wil niet dat het voor niets is. Het zou een schriftelijke opleiding moeten zijn of een opleiding/cursus om verder te groeien in een bedrijf.

Mijn mening over opleidingen is erg gevormd door mijn persoonlijke ervaringen, naar mijn mening mankeert er gewoon erg veel aan het huidige systeem.
Zelf ben ik zwak in rekenen, hierdoor heb ik al het andere ook op een lager niveau moeten doen op school.
Hierdoor is het leren in de praktijk en veel opzoeken op internet ook veel belangrijker voor mij geworden, daar was veel meer te leren voor mij, en hierdoor ben ik vrij sceptish over opleidingen.

Daar komt ook bij in het geval van de games industrie dat er in vrijwel elk land geen opleiding voor gevraagd wordt, en aangezien Nederland zich absoluut niet kan meten met andere landen in deze industrie laat dit toch wel zien dat het niet bepaald nodig is.
Verhuizen naar een ander land zie ik alleen niet zitten.

Dat geld natuurlijk niet voor alle beroepen. Opleidingen kunnen zeker wel nut hebben als het gaat om kennis, maar creatievere aspecten zijn naar mijn mening niet echt aan te leren.
Het is natuurlijk belangrijk om aan de wensen van de klant te voldoen, maar goed kunnen luisteren en de klant met respect behandelen lijkt hier het belangrijkst, gewoon goed meedenken met de klant.

Het beste voor mij lijkt een functie waar de ideëen gegeven worden, het lijkt erop dat ik vaak toch wat anders denk en dat ik vaak bruikbare Ideëen kan geven. In verschillende branches zou ik hiermee aan de slag kunnen. Ik beschik ook over een zeker strategisch inzicht.

Detailhandel, marketing, reclame en fictie verhalen zijn richtingen waarvan ik zeker weet dat ik het aankan.

Test mij gerust door middel van vragen, voorbeeld situaties of voorbeeld opdrachten zodat ik kan bewijzen dat dit niet puur arrogantie van mijn kant is.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 4 juli 2010, 13:30
kirstenw kirstenw is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 mei 2010
Berichten: 6
kirstenw is on a distinguished road
Standaard Re: Advies voor mijn CV en sollicitaties?

Hoi Willem,

Stop met denken in problemen en ga uit van je mogelijkheden.
Volgens mij zijn er genoeg opleidingen waarbij je niet goed hoeft te kunnen rekenen en werkgevers gaan denk ik niet bij iedere sollicitant de reputatie van het opleidingsinstituut natrekken.

Als je zo'n creatieve denker bent, dan is dat een kwaliteit van je en daar kan je jezelf mee onderscheiden.

Als je het management in wilt ga dan tóch terug naar school, of ga voor een lagere functie waarbij je jezelf kan bewijzen en zo doorgroeien naar een hogere functie.

Bepaal wat voor beroep je wilt,

Kies uitdagende vacatures, die niet té hooggegrepen zijn, dat is alleen maar frustrerend.

Leef je in in je werkgever, bedenk concrete voorbeelden waarom jij over de gevraagde eigenschappen beschikt, maar ga er niet té langdradig op in.
(Over NL geschiedenis weten inderdaad weinig mensen veel af, ook al vind jij het razend interessant, de kans is groot dat je toekomstig werkgever tot de eerste groep hoort.)

Als je écht verandering wilt kies dan voor je droomberoep, iets creatiefs, óf ga voor realistische vacatures, maar onderneem in ieder geval actie en stop met excuses waarom je geen actie onderneemt.
Veel mensen hebben, zeker nu, problemen met het vinden van werk, maar dat betekent niet dat het onmogelijk is.

Veel succes!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Open sollicitatie administratief medewerker & cv pcjvanhemert Sollicitatiebrief en cv 5 19 oktober 2009 16:00
Herintreder met 'gat in cv': welk soort cv? tilly Sollicitatiebrief en cv 2 7 maart 2009 17:09
Sollicitatiebrief en/of alleen cv? appie Sollicitatiebrief en cv 2 27 augustus 2008 21:56
CV hulp? Hoeveel details? knijtert Sollicitatiebrief en cv 1 3 februari 2007 19:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon