Ik zit nu in het derde jaar van mijn deeltijd studie bedrijfskunde.
Nou las ik zojuist het volgende en vraag mij af of anderen dat ook zo hebben ervaren en of mensen tips hebben om het afstuderen soepel te laten verlopen:
http://carrieremagazine.nl/artikel/8...e-moeite-waard
Op zich levert de parttime studie niet veel onoverkomelijke barrières op. De slaagkans voor de verschillende vakken ligt vrij hoog. De meeste deelnemers zijn zeer sterk gemotiveerd en zij bereiden zich goed voor op de verschillende toetsmomenten. De toetsen kunnen daarbij iedere denkbare vorm (essay, nota, open vragen, presentatie et cetera) aannemen. De echte barrière blijkt vooral aan het eind te liggen als studenten zelfstandig of in de vorm van een afstudeerduo aan een afstudeerproject werken. Het excuus voor minder inzet of afwezigheid op het bedrijf ("Ik moet naar college of ik moet een college of toets voorbereiden") werkt niet meer. En studenten nemen nogal eens een adempauze voordat ze aan hun afstudeerproject beginnen. Dit leidt echter vaak tot ritmeverlies en tot moeizaam weer op gang komen. Doorzettingsvermogen en discipline in de afstudeerfase blijken daarmee de echte kritische succesfactor te zijn voor de deelnemers aan een parttime opleiding bedrijfskunde.