Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 december 2011, 23:27
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard Juist wél of juist niét rekening houden met vakdiploma bij zoektocht marketingfunctie

Beste allemaal,

Eind vorig kalenderjaar heb ik na veel leren het vakdiploma drogist behaald en sinds begin dit kalenderjaar ben ik werkzaam als filiaalmanager binnen een drogisterij. Nu dit een jaartje gedaan te hebben, ben ik dit werk meer dan zat; het is heel erg operationeel (kennelijk willen ze enkel een operationeel uitvoerder als filiaalmanager en dat ben ik niet; ik ben veel meer ondernemend ingesteld) en mijn input naar boven wordt dan ook niet gewaardeerd (iets waar ik heel gevoelig voor ben en ook energie en voldoening uithaal). Ik heb dan ook besloten met dit werk begin volgend jaar te gaan stoppen.

Ik wil dus iets anders. Hetgeen mij het meeste trekt is een marketing-/communicatiefunctie. Een marketingfunctie binnen een retailbedrijf ligt voor mij het meest voor de hand. Naast het feit dat ik ruime werkervaring heb binnen de sector en ruime kennis bezit van diens (operationele) processen, heb ik ook grote affiniteit met retail. Retailnieuws en -ontwikkelingen volg ik dan ook met grote interesse. Doorgroeien naar een marketingfunctie binnen m’n huidige werkgever zit er niet in. Naast het feit dat de verstandhouding met mijn districtmanager niet echt goed is, vind ik de cultuur van het bedrijf helemaal niet prettig; alles gaat uit van wantrouwen. Elk dingetje wordt drie keer gecontroleerd en je hebt heel weinig speelruimte.

Nou volg ik in deeltijd een HBO-opleiding, waarbinnen ik nog een half jaar stage moet lopen. Echter wanneer je reeds relevante 'HBO-waardige' werkervaring hebt opgedaan, kan je van deze verplichte stage worden vrijgesteld. Nou is mijn huidige functie en werkervaring waarschijnlijk niet voldoende om de stagevrijstelling voor m’n opleiding te kunnen verkrijgen (dit heb ik nog niet officieel aangevraagd, maar via via heb ik al begrepen dat dit waarschijnlijk niet voldoende is). Ter afronding van m’n opleiding zal ik dus nog een halfjaar ‘HBO-waardige’ werkervaring moeten opdoen. Ter oriëntatie op een marketingfunctie binnen de retail, stuitte ik op deze vacature van Servex (dit is een dochteronderneming van de NS, die verantwoordelijk is voor zo beetje alle retail op de stations): http://bit.ly/s7odVG. Deze vacature vond ik direct zeer interessant. Enerzijds door het aanbod en de manier waarop dit wordt overgebracht, anderzijds omdat ik het doorgroeiperspectief – wat in het gelinkte PDF’je staat binnen die site – zeer interessant vind. Na mij iets meer verdiept te hebben in de ontwikkeling van de retail op de stations en de visie en strategie van de NS hierop voor de komende jaren, werd mijn enthousiasme alleen maar groter. Ik ben dan ook voornemens te solliciteren op deze vacature. Echter, ik zal niet voor april 2012 kunnen afstuderen, zoals wordt gesteld. Wel herken ik mij goed in het gevraagde profiel en zoals gezegd had de vacature dus meteen mijn bovengemiddelde interesse. Mocht het lukken tot dit traineeship toegelaten te worden, voldoe ik na een halfjaar uiteraard aan de ‘HBO-waardige’ werkervaring voor mijn stagevrijstelling, plus dat het echt een serieuze carrièrestap is, met aantrekkelijk doorgroeiperspectief. Dit zijn dus allemaal voordelen. De nadelen van deze vacature zijn echter: dat deze vacature op dit moment wellicht nog net te hoog gegrepen is (is zál immers niet voor april 2012 afstuderen) én - en dat vind ik persoonlijk toch ook wel een groot nadeel - ik zal voorlopig niet, misschien wel nooit meer, iets met mijn drogisterijvakkennis gaan doen. Servex exploiteert immers bijna alle winkeltjes op de stations en de medewerkers van deze winkels worden dan ook door Servex opgeleid en uitbetaald….maar, dat geldt helaas niet voor de Etos-winkeltjes!! Deze zijn ‘gewoon’ in beheer bij Ahold en het drogisterijpersoneel voor deze winkeltjes wordt dan ook ‘gewoon’ door Ahold opgeleid en niet door Servex.

Inmiddels heb ik bij mijn huidige werkgever ervaring opgedaan met het geven van trainingen aan nieuwe drogisterijmedewerkers (zowel verkoop- en klantgerichtheidstrainingen als vaktrainingen). Dit vind ik heel erg leuk, ligt mij ook goed en dit zou ik ook graag wat meer willen gaan doen (doe het nu eens in de drie/vier weken één middagje). Mijn ideale volgende baan is dan ook een marketingfunctie binnen een retailbedrijf, gecombineerd met het geven van (vak)trainingen aan winkelpersoneel (een dagje per week bijv.). Het probleem is echter dat er in alle marketingvacatures werkervaring wordt gevraagd, zelfs voor meer operationele marketingfuncties als marketingmedewerker of marketingassistent. Operationele marketingvacatures zijn trouwens maar weinig te vinden, zeker binnen retail. Wat wel volop wordt aangeboden, zijn HBO-stagevacatures. Alleen al op de site van Ahold (een van mijn favoriete retailbedrijven en een die een grote drogisterijketen in zijn bezit heeft), zijn er meerdere van deze vacatures die mij heel erg aanspreken. Maar ja, dat zijn STAGEvacatures. Nou vind ik het geen probleem om operationeel te beginnen op een marketingafdeling (ik heb in dit werk immers nog helemaal geen ervaring, buiten een paar schoolprojecten om), maar om nou stage te gaan lopen (refererend aan mijn beleving dat stagiairs altijd de rotklusjes te doen krijgen), zie ik - met ruime ervaring in operationeel management en aantoonbare vakkennis - nou niet echt zitten. Nog los van het feit dat ze stagiairs met 'een riante stagevergoeding' à la 200 - 300 euro kunnen belonen. En ik ben, zoals gezegd, inmiddels een 'normaal' Mbo-salaris gewend (detailhandel verdient overigens niet veel hoor). Als ik dus met succes naar een dergelijke stagevacature solliciteer, ga ik er qua inkomsten dus wel heel erg op achteruit.

Waar ik mee zit, is of het nou verstandig is om binnen mijn oriëntatie naar een volgende baan, juist wél of juist niét rekening te houden met mijn ruime drogisterijervaring en -vakkennis. Door hier wél rekening mee te houden, verklein ik mijn zoekgebied (binnen retail) enorm, maar heb ik wel een uniek verkoopargument, dat ik in mijn (open) sollicitatiebrieven kan noemen en mocht dit uiteindelijk resulteren in een baan, is dit wel een baan waarbinnen ik mijn vakkennis kan overbrengen (iets dat ik heel leuk vind). Als ik echter geen rekening houd met mijn vakkennis, is uiteraard mijn zoekgebied binnen retail veel groter, maar is de kans dat een bedrijf voor mij kiest veel kleiner (immers geen werkervaring op marketinggebied en een nog niet afgeronde Hbo-opleiding). Daarnaast heb ik dat vakdiploma drogist - wat ik net een jaartje heb en waar ik veel tijd in heb gestoken - dan eigenlijk voor niets gehaald, wat ik toch wel heel erg zonde zou vinden.

Als ik dan per se iets met mijn drogisterijvakkennis wil blijven doen, zou ik uiteraard ook kunnen uitkijken naar marketingfuncties bij andere bedrijven dan retailbedrijven. Vitamine- en voedingssupplementenfabrikanten zijn dan de meest logische optie. Ook een marketingfunctie binnen een opleidingshuis waar drogisterijtrainingen worden gegeven (Imko, Drogisterij Academy, De Gaper, maar ook sommige ROC’s), zou dan een optie zijn. Maar ja, dit zijn wel opties die voorheen buiten mijn gerichtheid lagen en waar ik ook veel minder affiniteit mee heb.

Nog even een samenvatting van de mogelijkheden die ik op dit moment overweeg ter start van een loopbaan in de marketing-/communicatiebranche (en waartussen ik dus zit te twijfelen):
- Solliciteren naar een marketingfunctie binnen retail, zonder rekening te houden met mijn drogisterij-achtergrond (en dito vakkennis). Het traineeship van Servex zou hierbinnen een hele mooie volgende carrièrestap zijn.
- Solliciteren naar een marketingfunctie binnen retail en hierbij expliciet rekening met winkelbedrijven die winkelmedewerkers hebben, die kennis van zelfzorgartikelen moeten hebben (drogisterijketens, vitamineshops, reformketens, de Tuinen, apotheekformules, etc.). Deze optie heeft mijn voorkeur.
- Solliciteren naar een marketingfunctie buiten retail, maar wel bij bedrijven waarvoor bovengemiddelde kennis van zelfzorggeneesmiddelen en voedingssupplementen, een meerwaarde is (was nooit mijn gerichtheid en hier heb er dan ook veel minder affiniteit mee).

Tot zover mij verhaal. Ik hoop dat het jullie iets duidelijker is geworden waartussen ik zit te twijfelen en hoop dat jullie mij wat concrete adviezen kunnen geven m.b.t. mijn verdere loopbaan, zodat ik op een goede manier de stap kan maken van een mbo-functie, naar een startende Hbo-functie.

Als jullie nog andere suggesties hebben wat ik met mijn drogisterij-vakkennis kan doen (buiten drogisterijen), hoor ik die uiteraard ook graag.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,

Richard
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 december 2011, 23:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Poeh, wat een lang verhaal Heb je ook een samenvatting?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 december 2011, 01:28
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard

@Rene:

Laatste twee alinea's

En dan te bedenken dat ik nog heb zitten schrappen in de tekst
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 januari 2012, 10:13
stijnhommes stijnhommes is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 198
stijnhommes is on a distinguished road
Standaard

Er is een economische crisis. Ik zou je adviseren om op al de functies die je noemde te solliciteren en als een combinatie retail en drogisterij je voorkeur heeft daar op te focussen of naar toe te werken.

Onthoud: je hoeft je droombaan niet gelijk de eerste keer te vinden. Je mag er in meerdere stappen naartoe werken.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
loopbaan, loopbaanadvies

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
HBO-Verpleegkunde, ervaring van een student Lilmissindo Opleiding kiezen en volgen 11 27 november 2011 21:46
Reis Siebrich Loopbaanvragen 20 19 oktober 2006 16:39
Bezieling en Geboorte Darluz Loopbaanvragen 34 18 oktober 2006 16:35
Doe jij iets met je studie? Ik niet sterretje24 Opleiding kiezen en volgen 1 18 september 2005 16:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon