Re: Hbo-opleiding Bedrijfskundige Informatica
Ik was in het begin hetzelfde als jij en dat is voor mij herkenbaar.
In het begin twijfelde ik enorm en stelde mij de vraag of ik dit wel aan kan.
Nu is dat stukken minder. IK heb research gedaan, internet, naar open dagen geweest, met studenten gepraat (dit raad ik je erg aan).
Ik heb trouwens dezelfde opeiding als jij gedaan (MBO plus BA).
Wat ik je afraad is om een studiekeuzetest/beroepen test te doen.
Ik spreek voor mij zelf laat dat duidelijk zijn voordat er hier oorlog uitbreekt. Maar zo'n studiekeuzetest stelt simpelweg een x aantal vragen wat jou leuk, minder leuk, erg leuk en helemaal niet leuk lijkt. Op basis daarvan rolt dan een opleiding/beroep uit.
Bij mij kwam er maatschappelijk werker, leraar lichamelijke opvoeding en muzikant uit als top 3 uit. En dat omdat ik erg van muziek houdt, ik 3x per week sport en graag mensen adviseer, zoals ik jou dat doe. Dit zegt genoeg en daarom neem ik de testen (ook betaaltesten) niet serieus. Je moet niet op basis van een test je carriere laten afhangen maar op gevoel afgaan.
Met mijn manager moet ik het nog over hebben of ik deze studie kan en mag doen omdat ik niet in de ICT wereld zit, en ook net als jij geen affineit daarmee heb. Ik zit in de bankwereld en doe administratief werk.
De namen die jij allemaal noemde zeggen mij ook niets.
Ik weet niet waar jij woonachtig bent, maar ook bijvoorbeeld even in een boekenwinkel gaan waar ze studieboeken verkopen kan je even proeven wat het allemaal inhoudt. Ben je ook naar de open dagen geweest?
Van de onbekende en nieuwe stof is schrikken nergens voor nodig, je zit niet tussen de schoolbanken. Ik heb ook bijvoorbeeld Cisco gekeken (weet trouwens niet of dat bij BI hoort) en dat was een erg dik boek vol met onbekende materie en dacht zoiets van yeah whatever.
Aan de andere kant Prince2 en Itil vond ik leuk om even door te bladeren, terwijl het mij niets zegt. Deze krijg je wél in BI. In de boeken wordt alles uitgelegd wat het is en wat je ermee kunt doen (toepassen in de praktijk) etc.
Staar ook niet blind op één website dat aangeeft welke vakken er bij BI worden gegeven. Elke school hanteert haar eigen lessen, boeken etc.
Wat betreft vooropleiding. Ik ben naar de open dag geweest ergens in mei en op internet kan je het ook vinden. Een MBO nivo 4 opleiding (richting niet relevant) voldoet aan de eisen om met deze opleiding te beginnen.
Je begint van vooraf aan en een ICT freak te zijn is geen vereiste.
Een vraag die je jezelf moet stellen;
Waarom lijkt mij BI/Bestuurskunde/financiele opleiding (BE misschien?) leuk?
Ik weet dat het moeilijk is om jezelf de vraag te stellen, ,,wat wil ik hiermee bereiken?'' Die vraag heb ik ook aan mijzelf gesteld.
Vergelijk de opleidingen eens naast elkaar. Wat trekt je meer en juist helemaal niet aan.
Is het niet binnen het bedrijf waar je werkt de mogelijkheid om over te stappen naar een ICT baan? Elk bedrijf heeft zijn eigen ICT crew, alleen is het niet altijd in dezelfde locatie.
De recessie komt er aan in NL en lees dat ICT de snelste klappen gaat krijgen. Whatever, dit is wel overdreven. Als dat zo is, is er in NL dalijk geen ICT meer, maar is alles naar India, Polen, Kazachstan. En als het weer opkrabbelt haalt men alles terug in NL omdat de kwaliteit daar veel minder is.
Naar ICT zal altijd vraag zijn, omdat dit erg breed is en zelfs een tekort aan is en zal zijn de komende jaren. Zonder de Information Technology kan een bedrijf niet funcioneren.
Mij trekt het omdat dat werkgebied erg breed is. Eigenlijk is Bedrijfseconomie voor mij een logische vervolgopleiding vanwege BA achtergrond, maar dat trekt mij niet zo. Halffabrikaten, afvalstoffen 50%, aan indirecte kosten, directe lonen. Allemaal leuk en aardig als je een carriere wilt maken bij AH, Bas van der Heijden gaat werken als hoofd financien / financieel mw.
Ik ben trouwens 27 jaar.
|