|

10 augustus 2008, 06:57
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
Re: Graag een mening van de experts
Hoi Hetty,
Bedankt voor je antwoord!
Ik heb tcoh de computervaardigheden er weer ingezet en voor de taken van mijn laatste en huidige job iets uitgebreid, het is inderdaad een groot geheel van taken waar ik me mee bezig houd en het zou zonde zijn als het een beetje weggemoffeld wordt.
De sollibrief ga ik vandaag schrijven en zal ik hier in dit topic plaatsen, ik kijk bij voorbaat uit naar jullie inbreng!
Trouwens, om toch dat punt van computervaardigheden te benadrukken, misschien zoiets als ondrstaande:
Computervaardigheden
Ervaren met: Microsoft Office, Clarify, Avaya, Windows XP en Vista
Geen moeite met: Omgaan met dagelijkse technische systemen en leergierig genoeg om elk mogelijk nieuw systeem uit te pluizen en deze eigen te maken
Wat denken jullie? Te enthousiaist? :-P

10 augustus 2008, 10:54
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
Ik ben ondertussen bezig met mijn sollicitatiebrief, en ben een beetje het stappenplan op de website aan het doorlopen.
Een goede tip was de functieeisen op een rijtje zetten en daarbij je eigen ervaringen/kwaliteiten zetten.
Nu heb ik wel e.e.a. voor mezelf opgesteld maar ben benieuwd of iemand nav lezen van mijn CV nog wat aanvullende tips heeft. Het lijkt me niet al te handig om in de hele brief ervaringen bij andere bedrijven aan te halen en het vooral op mezelf te betrekken, maar vooral dat laatste vind ik wat lastig.
Het overzicht is als volgt:
- Klantgerichtheid
- Prestatiemotivatie
- Gewetensvolheid
- Samenwerken
- Aanpassingsvermogen
- Collegialiteit
- Drukbestendigheid
- Praktisch werken
Van pagina: http://www.denhaag-vacatures.nl/vacatures/view/426
Voor de punten klantgerichtheid, gewetensvolheid, samenwerking en collegialiteit zou ik voornamelijk de vrijwilligers-taken aan kunnen stippen, en bij praktisch werken zijn TNT Post (pittige job) en het werken bij diverse winkels goede voorbeelden.
Heeft iemand nog aanvullingen en tips voor de overgebleven punten? Ik kan me opzich heel goed in dit profiel vinden en bij elke eis heb ik wel een 'goed gevoel', maar in een brief volstaat dat natuurlijk niet. Iemand praktische voorbeelden?

10 augustus 2008, 12:44
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
Goed dat je de computervaardigheden er weer bij hebt gezet, ik had het zo nog niet bekeken.
(ik ga er zelf altijd van uit dat mensen van jouw leeftijd dat allemaal prima beheersen en bij mezelf laat ik het ook weg omdat ik het niet relevant vind)
Zoals ik al zei is de indeling (van personalia b.v.) een kwestie van (mijn) smaak en dat is dus altijd zo, wat de een mooi vindt, vindt de ander vreselijk......
Ik zou de gevraagde competenties niet letterlijk overnemen in je brief.
Maar het is zeker goed om een stuk over je vrijwilligerswerk te noemen, laat hierin vooral je enthousiasme en maatschappelijke betrokkenheid blijken.
Ook denk ik dat een aantal van die competenties in jouw CV al heel duidelijk naar voren komen en haast geen toelichting meer behoeven. (gewetensvolheid, klantgerichtheid, samenwerken = collegialiteit en praktisch werken)
Bedenk ook over welke talenten jij nog meer beschikt naast het gevraagde rijtje.
Veel sollicitanten nemen alleen het rijtje gevraagde competenties over en verzinnen daar voorbeelden bij die soms niet eens kloppen.
Pik er een paar uit om in een mooie verhalende alinea te verwerken maar laat ook duidelijk overkomen waarin JIJ authentiek en onderscheidend bent.
(zie ook mijn topic bij "je competenties ontwikkelen")
En maak heel duidelijk waarom jij de beste kandidaat bent, waarin jij hun kunt helpen bij het oplossen van hun probleem. Waarin ben jij beter dan 10.000 anderen?
Succes, ik hoop dat je de baan in mijn geboorte-dorrepie krijgt
gr
Tessa
Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
|

10 augustus 2008, 13:38
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
Hoi Tessa,
Weer bedankt voor je antwoord!
Hieronder volgt een eerste concept van mijn sollicitatiebrief. Ik ben niet helemaal blij over het gedeelte waar ik aangeef dat ik er een 'kick' van krijg, mogelijk te "engels"?
Graag hoor ik op welke punten dit concept nog verbeterd kan worden!
-----------------------------------------------------
Hans Polder
[Eigen adres]
Vlaardingen, 10 augustus
Gemeente Den Haag
IDC - HR Services
t.a.v. sollicitaties
Fruitweg 17
2525 KE Den Haag
Betreft: Sollicitatie naar de functie Ambulance-chauffeur
Geachte mevrouw van Asten,
Elke keer als er een ambulance voorbij raast zou ik het liefst achter het stuur ervan zitten. Naar aanleiding van ons telefoongesprek op zaterdag 9 augustus ben ik zo mogelijk nog meer geïnteresseerd geraakt, en wil ik dan ook solliciteren naar de functie van Ambulance-chauffeur.
U zult aan mij een gedreven en leergierige werknemer hebben die zich graag professionaliseert in zijn werk. Juist de functie van Ambulancechauffeur is geschikt voor mij omdat ik me graag voor het maatschappelijk belang en welzijn in wil zetten.
Ik ben reeds actief bij de plaatselijke EHBO-vereniging en Reddingsbrigade en bouw op die manier mijn communicatieve vaardigheden steeds verder op. Daarbij komt dat het samenwerken met andere vrijwilligers om een zorgvrager zo goed mogelijk van (eerste) hulp te voorzien mij een kick geeft. De opgedane ervaringen op evenementen hebben me steeds meer laten zien dat een functie in de zorgverlening goed bij mij past.
Ik denk dat ik vanwege mijn ervaring en capaciteiten een goede kandidaat ben voor deze functie. Graag zou ik u hiervan in een persoonlijk gesprek overtuigen.
Met vriendelijke groet,
[Handtekening]
Hans Polder
Bijlage: curriculum vitae

12 augustus 2008, 06:06
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
Is de brief zo erg dat niemand durft te reageren?
Hoe eerder deze brief de deur uit is hoe beter, en gezien jullie goede tips gegeven hebben omtrent de CV zou ik het op prijs stellen op de eventuele fouten in mijn brief gewezen te worden

12 augustus 2008, 19:31
|
 |
Moderator
|
|
|
|
Ik vind dat de brief vooral overdraagt waarom jij enthousiast bent voor de functie, maar waarom zou de functie enthousiast zijn voor jou?
Ik zou wat meer aandacht besteden aan de belangrijke eigenschappen en vaardigheden van een ambulancechauffeur en de lezer duidelijk maken dat jij daarover beschikt.
Als ik selecteur was voor zo'n functie (ben ik niet), dan zou ik op mijn hoede zijn voor mensen die enthousiast worden van voorbij razende ambulances.
En een detail: i.p.v. Ambulance-chauffeur is het denk ik: ambulancechauffeur (zonder streepje, zonder hoofdletter).

12 augustus 2008, 20:00
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
Hoi Rene,
Bedankt voor je antwoord!
Raast/rijden is inderdaad een keus, en gezien ik er ook zelf al over dacht raast naar rijdt te veranderen dit bij deze gedaan
Ik ben het met je eens wat betreft ambulancechauffeur, alleen gebruiken ze op de website consistent het streepje. Ik zal nog kijken wat ik daarmee doe.
Bedankt voor de tip over het overtuigen dat ik 'de enige echte ben', ga hier nog aan werken en zal zodra de hervormde brief klaar is deze weer hier plaatsen voor jullie commentaar! Toch nog een vraag daarover, zou je een van die vaardigheden op kunnen noemen en daar een voorbeeld bij geven? Ik heb snel de neiging om bijvoorbeeld teveel dingen letterlijk over te nemen van bijv. die GOB-site en dan makkelijk erbij zetten dat ik dat ook kan

23 augustus 2008, 01:57
|
|
Re: Sollicitatie ambulancechauffeur: graag een mening van de experts
Ik weet niet of je inmiddels al een baan hebt als ambulancechauffeur, maar ik ben ambulanceverpleegkundige en zit regelmatig bij een sollicitatiegesprek.
Waar wij helemaal panisch van worden is een veel te fanatieke EHBO-er. Dus laat duidelijk blijken dat je graag op de ambulance wilt werken maar vooral graag mensen wilt helpen.
Vaak moeten wij alleen mensen vervoeren van bv huis naar de polikliniek bv voor onderzoek omdat ze immobiel zijn. Dus het gesprek met diegene die mee gaat met de ambulance is heel belangrijk, mensen geruststellen, angst wegnemen, vertellen wat er gaat gebeuren en wat er voor onderzoeken plaats gaan vinden.
Ook bij spoedritten is het vaak zo dat er weinig bijzonders aan de hand is, dus de patient geruststellen, zorgen dat duidelijk is dat je weet wat je moet doen (ook al weet je dat niet), zorgen dat je de situatie onder controle hebt.
Verder is het van belang dat de veiligheid voorop staat, als de situatie niet veilig is zorgen dat je nog niets doet. Zorg ervoor dat de verpleegkundige en jij hetzelfde willen, dus niet allerlei dingen willen gaan doen terwijl de verpleegkundige andere ideeen heeft.
De communicatie met de meldkamer is heel belangrijk.
Van belang is dat je flexibel bent, als de situatie heel anders is als de melding moet je gewoon omschakelen, okee, de situatie is nu dus heel anders als verwacht dus gaan wij anders reageren. Dat kan zijn dat de patient veel slechter is dan verwacht, dus handelen en omschakelen of de situatie is niet slecht, doorgeven aan de meldkamer en zorgen dat de patient het gevoel krijgt dat hij serieus genomen wordt.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt, gebruik het tijdens een sollicitatiegesprek.
Succes.
|

23 augustus 2008, 02:05
|
|
Ik weet niet of je inmiddels al een baan hebt als ambulancechauffeur, maar ik ben ambulanceverpleegkundige en zit regelmatig bij een sollicitatiegesprek.
Waar wij helemaal panisch van worden is een veel te fanatieke EHBO-er. Dus laat duidelijk blijken dat je graag op de ambulance wilt werken maar vooral graag mensen wilt helpen.
Vaak moeten wij alleen mensen vervoeren van bv huis naar de polikliniek bv voor onderzoek omdat ze immobiel zijn. Dus het gesprek met diegene die mee gaat met de ambulance is heel belangrijk, mensen geruststellen, angst wegnemen, vertellen wat er gaat gebeuren en wat er voor onderzoeken plaats gaan vinden.
Ook bij spoedritten is het vaak zo dat er weinig bijzonders aan de hand is, dus de patient geruststellen, zorgen dat duidelijk is dat je weet wat je moet doen (ook al weet je dat niet), zorgen dat je de situatie onder controle hebt.
Verder is het van belang dat de veiligheid voorop staat, als de situatie niet veilig is zorgen dat je nog niets doet. Zorg ervoor dat de verpleegkundige en jij hetzelfde willen, dus niet allerlei dingen willen gaan doen terwijl de verpleegkundige andere ideeen heeft.
De communicatie met de meldkamer is heel belangrijk.
Van belang is dat je flexibel bent, als de situatie heel anders is als de melding moet je gewoon omschakelen, okee, de situatie is nu dus heel anders als verwacht dus gaan wij anders reageren. Dat kan zijn dat de patient veel slechter is dan verwacht, dus handelen en omschakelen of de situatie is niet slecht, doorgeven aan de meldkamer en zorgen dat de patient het gevoel krijgt dat hij serieus genomen wordt.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt, gebruik het tijdens een sollicitatiegesprek.
Succes.
|

23 augustus 2008, 07:09
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
Hoi,
Bedankt voor je input! Heb je misschien een mailadres waarover wij nog meer ervaringen uit zouden kunnen wisselen? Als je hier geen bezwaar tegen hebt zou je het mailadres kunnen sturen via een privebericht op dit forum.
Zou je toe kunnen lichten wat je precies bedoelt met een 'te fanatieke EHBO'er'?
Als ik mijzelf op evenementen zou willen omschrijven is dat relaxed, maar uiteraard wel op mijn hoede voor eventuele ongelukken. Ik werk toevallig vaak met een andere EHBO-er samen die misschien wel onder het kopje 'fanatiek' zou kunnen vallen. Hij is meer iemand die alles wil regelen maar het soms niet kan, taken niet kan delegeren en elke patient zelf wil behandelen. Zou dat de exacte defniitie zijn van 'fanatiek', of mis ik nog iets?
Flexibel ben ik zeker, zoals jij al zegt is het 'simpelweg' omschakelen van A2 naar A1-rit zonder hier een paar minuten over na te moeten denken. Ik weet dat het niet een praktische (met handen) ervaring is, maar als je een halfjaar lang 40 uur per week direct klantcontact hebt en genoeg boze/verschillende mensen aan de lijn krijgt, leer je je ook wel aanpassen aan een nieuwe situatie. Zeker als een collega wil doorverbinden naar mij toe, en dit eerst aankondigt. Soms klopt er niets van de melding en ga je wel met andere verwachtingen het betreffende gesprek in, terwijl het misschien om heel iets anders gaat dan eerder vermeld. Ik merk dat ik juist die plotselinge wijzigingen in het plan heerlijk vind. Niet alles elke dag hetzelfde, maar elke dag weer een andere invulling zou mij jaren op de been kunnen houden.
De solliciatieronde sluit 25 augustus, na deze datum krijg ik binnen 15 dagen reactie (positief/negatief)