Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Salaris
FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 juli 2009, 17:14
Niet geregistreerd
Gast

Standaard Re: Salaris HBO-starter?

Als ik je 1 tip kan geven, solliciteer bij het rijk! Ik verdien voor 32.4 uur 2160. Ik werk 4* 9 uur dus in totaal 36 uur per week. Maar ik laat 3.6 uur per week opsparen voor verlof. Zodoende heb ik 9.5 weken vakantie per jaar en toch nog een heerlijk goed salaris. Ook heb ik een 13e maand en een heel goed pensioen. Kortom bij het rijk is alles goed geregeld!

Oja en het mooie is: ik krijg mijn HBO diploma pas in september 2009 (studeer in augustus af) en ik heb dit salaris nu al een heel jaar (ik zat aan het einde van het 3e jaar toen ik dit ging verdienen). In januari ga ik naar een hogere schaal en dan verdien ik 2300 voor 32.4 uur. Ik ben er super blij mee maar ik weet ook dat ik erg veel geluk heb met deze baan! Want studiegenoten verdienen dit bij lange na niet! Ik hoor allemaal startsalarissen tussen de 1750 en de 2000.
Met citaat reageren
Oud 12 september 2009, 16:21
Niet geregistreerd
Gast

Hoi!

Ik lees hier verhalen waarover ik me werkelijk verbaas.
Hoe kun je als afgestudeerd HBO-er nu een baan van 1300 bruto overwegen?
Dan kun je net zo goed zonder opleiding in een kledingzaak, supermarkt of fastfood keten gaan staan.
Ik ben net afgestudeerd en 22 jaar, heb een baan die niet aansluit op mijn studie, verdien 2000 bruto +8% vakantiegeld. 29 vrije dagen en een 13e maand. owh jah, daarbij krijg ik ook nog 200 euro reiskostenvergoeding.
zelfs ik heb getwijfeld of ik voor dit geld ga werken, want je houdt hier zo'n 1400 netto aan over. dat wordt lastig om van rond te komen als je het studentenleven gewend bent.

dus mensen: denk goed na en ga niet werken voor 1300 bruto. een uitkering is bijna net zo hoog!!! hahaha...

succes allemaal!
Met citaat reageren
Oud 15 september 2009, 01:33
Henk_
Gast

In een recessie is het soms geen slecht idee om stage te lopen tegen een laag bedrag om toch een goede carriere start te creeren.

Verder moet je niet afgeven op mensen die weinig verdienen. Dat is smakeloos.
Met citaat reageren
Oud 24 september 2009, 20:45
Niet geregistreerd
Gast

Ik schrik van de hoogte van de salarissen waarover jullie t hebben. Ook ik ben starter, 21 jaar oud en heb mn HTS diploma nog geen jaar. Na een half jaar intercedent te zijn geweest (1.750 bruto per mnd obv 38 u) ben ik onlangs aan de slag gegaan met een technisch commerciële functie die meer aansloot op mijn opleiding. Hier ben ik gestart met een salaris van 2.600 bruto per maand obv 38 uur.

Nu hoor ik van mijn collega's dat de salarissen bij mijn huidige werkgever relatief hoog liggen, dus misschien heb ik wel geluk gehad.

Vanwege mijn achtergrond als intercedent weet ik in ieder geval wel dat het niet normaal is om als HBO' er te starten met minimumloon. Verschillende startende MTS'ers verdienden via het uitzendbureau waar ik werkte tussen al de 1800 en de 2000 bruto per maand.
Met citaat reageren
Oud 24 september 2009, 21:29
Henk_
Gast

EUR 2.000 tot 2.200 is volgens mij toch wel de norm voor heel veel HBO-ers die net beginnen.

Soms is het inderdaad een stuk meer (als ingenieur, assistent fiscalist, assistent accountant enzovoorts). Maar dat is natuurlijk niet het geval in heel veel functies.

Daarom zou ik me vooral richten op websites waar je kunt nagaan wat normaal is voor een functie of bepaalde sector en niet afgaan op indianenverhalen en/of uitzonderingen.
Met citaat reageren
Oud 5 januari 2011, 23:21
Niet geregistreerd
Gast

Standaard

Als ik zie over wat voor bedragen mensen het hier hebben valt mijn mond open. Ik en met afgestudeerd hbo media & entertainment management en ik verdien 2400 euro bruto en hierbij krijg ik nog een belachelijk hoge reiskostenvergoeding. En zo hoort het ook!!!!
Met citaat reageren
Oud 11 februari 2011, 15:06
Niet geregistreerd
Gast

Standaard startsalaris

Het ligt er echt maar net aan in welke sector je zit. In mijn sector (Verkeerskundige), met een krappe arbeidsmarkt kon ik als HBO-starter gelijk beginnen met 2700 bruto + vakantiegeld, reiskostenvergoeding en eindejaarsuitkering natuurlijk.

Over het algemeen geldt dat je als starter bij de overheid het beste uit bent (sowieso goede secundaire voorwaarden! je krijgt dan wel geen leaseauto maar wel een supergoed pensioen!! Das naar mijn mening belangrijker!), maar dat je op termijn het meeste kunt verdienen in de commerciële sector. het is algemeen bekend dat het bedrijfsleven starters erg weinig biedt omdat je je daar nog meer moet bewijzen.

Mijn mening: Eerst een jaar of 5/6 bij een overheid (ervaring opdoen!) en daarna eens rustig kijken naar een overstap richting het bedrijfsleven.

1300 bruto... ik had ze uitgelachen.. 2000 is reëel denk ik..
Met citaat reageren
Oud 12 februari 2011, 16:01
Hassan
Gast

Talking

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd Bekijk bericht
Het ligt er echt maar net aan in welke sector je zit. In mijn sector (Verkeerskundige), met een krappe arbeidsmarkt kon ik als HBO-starter gelijk beginnen met 2700 bruto + vakantiegeld, reiskostenvergoeding en eindejaarsuitkering natuurlijk.
Precies: het is per sector verschillend dus aan deze informatie heb je dus helemaal niets wanneer je in een andere sector gaat werken.

Citaat:
Over het algemeen geldt dat je als starter bij de overheid het beste uit bent (sowieso goede secundaire voorwaarden! je krijgt dan wel geen leaseauto maar wel een supergoed pensioen!! Das naar mijn mening belangrijker!),
Onzin: er zijn voor HBO/WO starters niet zoveel banen bij de overheid. De meerderheid van afgestudeerden begint in het bedrijfsleven. Verder is een pensioen pas op latere leeftijd belangrijk. Zeker in de toekomst waar je rond je 70e met pensioen gaat waarschijnlijk. Dus dan begin je op je 30e met 40 jaar sparen.

Citaat:
maar dat je op termijn het meeste kunt verdienen in de commerciële sector. het is algemeen bekend dat het bedrijfsleven starters erg weinig biedt omdat je je daar nog meer moet bewijzen.
Het is niet weinig: het is niet meer dan normaal dat je minder verdient wanneer je net begint.

Citaat:
Mijn mening: Eerst een jaar of 5/6 bij een overheid (ervaring opdoen!) en daarna eens rustig kijken naar een overstap richting het bedrijfsleven.
Onzin: er zijn niet genoeg vacatures bij de overheid en heel veel ervaring die je bij de overheid opdoet in de meeste overheidsfuncties is volkomen irrelevant voor het bedrijfsleven.
Met citaat reageren
Oud 18 februari 2011, 19:57
Niet geregistreerd
Gast

Standaard -

Het minimumloon is wel erg karig!

Ik verdien als starter ca. 34.000eur per jaar en dit zal de komende 2 jaren, na het behalen van een aantal certificeringen, met ruim 150% toenemen. Nu is het startsalaris natuurlijk afhankelijk van je functie(niveau), de genoten opleiding, de branche en de mate waarin iemand zichzelf weet te presenteren (vooral in de huidige economie, waar velen moeten concurreren met andere starters met eenzelfde achtergrond).

Wellicht belangrijker dan het startsalaris, vind ik doorgroeimogelijkheden en het investeren in kennis door het faciliteren van aanvullende opleidingen. Echter, alles is beter dan thuis zitten en een jaar niets doen!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
salaris

Regels voor berichten