Dit heb ik wel echt moeten leren en ik zie iedere dag voorbeelden in mijn werk... Persoonlijk heb ik het trouwens andersom mogen ervaren. De directeur sprak tegen mij als een 16 jarige, terwijl ik toch echt WO afgestudeerd ben. Ik denk dus niet dat het zomaar vanzelfsprekend is. Daar ligt ook de clue en de 'slechtheid' van de vraagstelling. Vanzelfsprekend is het niet, ik betrap me zelf dat ik met ouders/kinderen soms nog te moeilijke woorden gebruik en moet dan mezelf direct bijsturen en de zaken anders uitleggen.
Dat laatste schrijf je ook, je taalgebruik aanpassen, maar dat is niet altijd vanzelfsprekend. Ik heb huisartsen meegemaakt die in medische terminologie spreken en latijnse namen, terwijl ik gewoon 'gordelroos' wilde horen (voorbeeldje buiten leider/werknemer om). Je maakt het vaak mee in het dagelijkse leven. Overigens prima wanneer iemand dan wel de moeite neemt om het dan vervolgens wel uit te leggen. Het is een leercurve, mijn vriend staat voor de klas en moet zichzelf continu aanpassen. Het ene uur mavo, andere uur dezelfde stof op vwo+ niveau. Ook dit heeft hij moeten leren....
De vraagstelling is gewoon krom: het vanzelfsprekende.
ps inderdaad een leuke discussie over het woord vanzelfsprekend. Het is vanzelfsprekend, dat je het moet doen maar het is niet vanzelfspreken dat je het doet.. oei en dat op de zaterdagochtend..
Groet, Eveline
|