Hoi Hermione,
Je schrijft dat je graag een forensische baan wilt, maar dat je de kans daarop niet groot acht. Heb je al op vacatures gereageerd dan? Als je dit nog niet hebt gedaan, zou ik dit zeker doen. Als je het niet probeert, weet je ook zeker dat het niet lukt. Daarnaast raad ik je aan om te gaan
netwerken. Je kunt bijvoorbeeld je scriptiebegeleider of oud-studenten inseinen dat je op zoek bent naar een leuke baan of via LinkedIn mensen benaderen die bij een voor jouw interessant bedrijf werken of een interessante functie hebben. Mijn ervaring is dat wanneer mensen merken dat je oprecht geïnteresseerd bent, ze wel tijd voor je willen vrijmaken. Je kunt via LinkedIn natuurlijk ook een oproepje plaatsen zoals "Cum laude afgestudeerde forensisch wetenschapper zoekt interessante werkomgeving.'
Mocht je echt een andere richting op willen, dan raad ik je aan om eerst wat
zelfonderzoek te doen. Maak voor jezelf bijvoorbeeld eens een
SWOT-analyse. Zo kom je erachter wat je precies wilt en waar jouw kansen liggen. Dat kost tijd, maar het heeft als voordeel dat je veel gerichter zoekt. Bovendien: omdat je weet wat je wilt en kunt, kun je jezelf veel beter verkopen.
Succes!