|

1 december 2011, 09:01
|
Veteraan
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexandra
Beste lezers,
Het is alweer een tijd geleden dat ik actief was in deze forum.
Ik ben op dit moment werkloos, ben al ontzettend lang opzoek naar een baan (inmiddels al 13 maanden lang werkloos).
Ik had niet gedacht dat het moeilijker zou zijn voor mij, ben nu echt radeloos en voel me depressief.
Ik heb me niet zo lang geleden aangemeld als vrijwilliger en heb nu een vrijwilligerswerk (soort van administratief werk) die ik 2x per week doe, maar moet wel zeggen dat het toch een heel saai werk is, waar je ook eigenlijk weinig van leert.
Ik doe vrijwilligerswerk zodat ik de gat in mijn cv weer kan vullen, maar nu twijfel ik heel erg of het nou zo nuttig is om zo'n saaie vrijwilligerswerk te blijven doen
Ik heb een Engelstalige opleiding international business gestudeerd, ben in 2008 afgestudeerd.
Om een baan te zoeken binnen dit gebied is hartstikke moeilijk. Daarom ben ik allerlei banen gaan zoeken zoals administratie, marketing, etc. In 2009 en 2010 had ik werk maar sinds november 2010 ben ik werkloos geworden.
Te lang thuis zitten is inderdaad echt moeilijk, ik ben hierdoor een andere persoon geworden. Ik ben heel onzeker over mezelf, depressief, praat vaak tegen mezelf (dan denk ik af en toe van: wat heb ik nou in godsnaam) en weet niet meer wat ik moet doen.
Is er iemand in deze forum die mij misschien tips of adviezen kan geven??
Dat zal ik echt waarderen.
Groetjes.
|
Hoeveel sollicitaties doe je per dag (of per week) de deur uit? Krijg je uitnodigingen voor gesprekken? Waarop wordt je afgewezen?
Als je die vragen beantwoordt wordt het wellicht duidelijk of je je manier van werken moet aanpassen.
|

1 december 2011, 22:02
|
Juniorlid
|
|
|
|
Beste Alexandra,
Het is op dit moment gewoon heel moeilijk om werk te vinden. Er zijn heel veel andere mensen ook op zoek. Ik ben ook op zoek naar werk, en het valt mij momenteel ook erg tegen. Het ligt dus niet aan jou, er zijn gewoon heel veel andere mensen die misschien net wat meer ervaring hebben, of hun CV wat mooier maken dan de werkelijkheid. Zelf vind ik af en toe wel dat het nogal eenzaam is, zo op zoek naar werk. Vooral na een afwijzing, dat blijft toch lastig.
Belangrijk lijkt me dat je je zelfvertrouwen probeert terug te vinden en niet te veel thuis blijft zitten. Vrijwilligerswerk is een hele goede stap, maar wellicht kun je nog iets anders zoeken waarbij je veel onder mensen komt. Dus niet puur administratief, maar ook iets waarbij je met andere mensen in contact komt. Wat zou je zelf leuk vinden om te doen?
Bedenk ook dat er meer dingen zijn in het leven dan alleen werken. Probeer te accepteren dat de situatie nu eenmaal is zoals zij is. Vervelend dat het nu niet lukt, maar dat betekent ook dat je tijd hebt voor andere dingen. Woon je in de stad? Dan zijn er misschien gratis lunchconcerten waar je heen kunt, of naar een museum of zo. Op het platteland kun je misschien fiets- of wandeltochten maken. Of iets anders, afhankelijk van wat je leuk vindt. Of je gaat naar de bibliotheek om boeken te lezen of de krant.
Ik hoop dat dit je een beetje kan helpen. Veel sterkte!
|

2 december 2011, 11:06
|
Veteraan
|
|
|
|
Hoi,
Het verhaal van voorgaande poster herken ik.
Ik solliciteer me ook suf, maar met mij komen er op vacatures ongeveer 180 tot 200 andere reactie binnen.............
Ik blijf positief en probeer mijn netwerk te gebruiken, helaas leidtdat nog steeds niet tot een baan.

4 december 2011, 07:19
|
Veteraan
|
|
|
|
Lastig
Het is lastig om een afwijzing van een sollicitatie niet persoonlijk op te vatten, zeker als je zo vaak een nee te horen krijgt. Het is goed dat je vrijwilligerswerk bent gaan doen. Ik zou dat prominent op je cv plaatsen. Het laat zien dat je wilt werken. En werkgevers zien ook wel aan de grote stapels cv's dat het moeilijk moet zijn om werk te vinden. Ik vraag me alleen sterk af op welke banen je solliciteert? Zijn dat alleen banen "op niveau"? En wordt het dan geen tijd om een baan te vinden, al is die niet op het niveau van je studie?
|

4 december 2011, 07:26
|
Veteraan
|
|
|
|
In aanvulling hierop: zoek hulp voor de depressie, Alexandra. Misschien helpt het voor je om te gaan hardlopen, goed voor jezelf te zorgen. Misschien helpt het om te praten met vrienden, of een professional. Eigenlijk denk ik dat dat nu urgenter voor je is dan het solliciteren. Ik wens je heel veel sterkte en succes toe, want ik denk een beetje te weten hoe je je voelt.
|

4 december 2011, 20:07
|
|
Ik snap dat het erg frustrerend is. Ik denk dat het inderdaad goed is vrijwilligerswerk te doen. Dit komt positief over. Ik weet niet verder natuurlijk niet hoe je sollicitatiebrieven eruit zien. Zijn die in het Engels of in het Nederlands? Want als je in het Nederlands sollicitatiebrieven schrijft, zoals deze post dan zal je heel snel op een stapel komen van afwijzingen. Je zinnen kloppen namelijk niet helemaal grammaticaal gezien.
Ik bedoel dit niet vervelend, maar ik zie dat niemand anders er iets over heeft gezegd.
|

11 december 2011, 09:19
|
Veteraan
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catbert
Het is lastig om een afwijzing van een sollicitatie niet persoonlijk op te vatten, zeker als je zo vaak een nee te horen krijgt. Het is goed dat je vrijwilligerswerk bent gaan doen. Ik zou dat prominent op je cv plaatsen. Het laat zien dat je wilt werken. En werkgevers zien ook wel aan de grote stapels cv's dat het moeilijk moet zijn om werk te vinden. Ik vraag me alleen sterk af op welke banen je solliciteert? Zijn dat alleen banen "op niveau"? En wordt het dan geen tijd om een baan te vinden, al is die niet op het niveau van je studie?
|
Ik zou vrijwilligerswerk wel op CV zetten, maar gewoon als "normaal" werk. Dat komt beter over. Eventueel idee om te gaan solliciteren op banen, als callcenter- medewerkster? Gewoon inbound, mensen die bellen met klachten of bestellingen. Je bent goed in de Engelse taal door je opleiding en misschien kun je intern doorgroeien naar HBO- niveau. Ik weet dat dat even slikken zal zijn, maar denk dat het goed is dat je ook naar banen op ander niveau gaat kijken.
Sterkte en succes
|

21 februari 2012, 16:24
|
Seniorlid
|
|
|
|
Bedankt voor jullie reacties.
Het is nu inmiddels 3 maanden verder, maar ik zit nog steeds in de depressie.
Ik heb zoals altijd, veel afwijzingen op mijn brieven. Ik laat mijn brief altijd nagekeken door mijn vriend aangezien mijn nederlands niet uitstekend is (ik ben zelf buitenlands)
Vrijwilligerswerk doe ik nu niet meer omdat ik zelf niet echt blij van word, het was niet echt iets leuks wat ik elke week graag wil doen.
Ik woon niet in een stad, het is een klein stadje.
Als je juist uitgaat, dan heb je de neiging om iets te kopen. Ook al is het bijvoorbeeld naar een biblio. Dan wil je daarna wat eten of drinken. Vandaar dat ik elke dag thuiszit en besteed ik dus mijn dag met banen zoeken.
Het klinkt inderdaad heel saai, maar door het te lang thuiszitten merk ik dat ik langzamerhand gek word. Dan heb ik de neiging om de kamer schoon te maken en denk ik over onbelangrijke dingen in het huis die een normale persoon niet zou denken.
Dat komt denk ik door het te lang thuiszitten.
Andere opleiding/ cursus doen, zie ik op dit moment geen goede optie. Ik zit in een hele krappe budget elke maand.
Ik zoek ook eigenlijk werk onder mijn niveau, zoals bijvoorbeeld werken bij een winkel. Maar daar vragen ze altijd iemand van 16 tot 20 jaar voor.
Het is echt heeeeeeeeeeeel lastig.
Af en toe overweeg ik om terug te gaan naar mijn thuisland (Indonesie). Maar ik wil mijn vriend hier niet alleen verlaten.
Wij zijn al 8 jaar samen, dat is niet niets. Maar ja als ik in Nederland helemaal geen toekomst op deze manier heb, dan word ik erg depressief.
Is er een andere idee wat ik kan doen naast vrijwilligerswerk en solliciteren?
|

29 augustus 2012, 13:03
|
Juniorlid
|
|
|
|
Zou je niet een periode op je CV kunnen vermelden dat je sabatical hebt genomen? Dat verkleind de periode van werkeloosheid op je CV.
|

12 maart 2013, 17:50
|
|
Waarom een werkloze ongelukkig is..
Het is niet zozeer het het feit dat je geen werk hebt dat je ongelukkig maakt. Het zijn de mensen die wel werk hebben en met een raar gezicht kijken als je geen werk hebt. Zoals op familie feestjes,verjaardagen noem maar op. Je hoeft je niet aan een onzichtbare richtlijn te houden die andere mensen verzinnen. Laat ze allemaal lekker stikken en doe je eigen ding. Dat is wat je gelukkig maakt!
|
|