Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen
FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 februari 2012, 18:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sanderv Bekijk bericht
ik solliciteer naar functies als : helpdesk/servicedesk manager, Service delivery manager
Die functies kan ik me met jouw profiel goed voorstellen.

Citaat:
Hoofd van IT afdeling.
Maar daarvoor wordt normaliter minimaal een hbo-opleiding gevraagd en ervaring met andere kanten van ICT (software-ontwikkeling, systeembeheer).

Hoe denk je over de mogelijkheid om een hbo-opleiding te doen?
Oud 20 februari 2012, 20:21
sanderv sanderv is offline
Lid

sanderv is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Die functies kan ik me met jouw profiel goed voorstellen.

Maar daarvoor wordt normaliter minimaal een hbo-opleiding gevraagd en ervaring met andere kanten van ICT (software-ontwikkeling, systeembeheer).

Hoe denk je over de mogelijkheid om een hbo-opleiding te doen?
In mijn laatste baan was ik Hoofd van IT afdeling van een grote multinational. met een budget van 16 M.Usd en totale afdelinggroote van 45 man.
Nu snap ik dat je als beginnend MBO'er niet voor een dergelijke functie in aanmerking komt en dat je er de nodige bagage voor nodig hebt.

Ik heb echter 15 jaar werkervaring, als netwerkbeheerder (CCNA), serveradministrator ( server 2000/2003), ben ITIL gecertificeerd en een bewezen trackrecord(referenties) in Servicedesk management. Bovendien heb ik jarenlange ervaring in multiculturele omgevingen ( ik heb in drie verschillende landen gewoond en gewerkt, nederland niet meegeteld) en spreek ik 5 talen vloeiend.

Ik sta op zich wel open voor een HBO opleiding, maar waar ik wel moeite mee heb is als dat allleen zou zijn om op mijn CV te kunnen zetten. en daar lijkt het wel op?
Met citaat reageren
Oud 20 februari 2012, 20:27
Lid

Standaard

Hierbij even mij CV toegevoegd.. kritiek en tips welkom.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: doc CURRICULUM VITAE_denmark_anonymous.doc‎ (50,5 KB, 75x gelezen)
Met citaat reageren
Oud 21 februari 2012, 02:53
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Hierbij even mij CV toegevoegd.. kritiek en tips welkom.
Ik zag nu pas je cv (na mijn vorige bericht). Het brengt me in verwarring. Bescheiden opleiding, triviale certificaten, hoge leidinggevende functies, vele talen. Je bent non-standaard (in positieve zin). Misschien solliciteer je te triviaal en bescheiden. Ik denk dat je op zoek moet hoe je jezelf non-standaard en ambitieus kunt presenteren. Bijvoorbeeld via werving- en selectiebureaus.
Oud 21 februari 2012, 03:16
Hassan
Gast

Standaard

Met alle respect is de meeste werkervaring op uitvoerend niveau (in het begin). Talen en verouderde certificaten betekenen weinig en buitenlandse werkervaring doet er vaak niet toe helaas weet ik uit eigen ervaring.
Met citaat reageren
Oud 21 februari 2012, 11:52
Lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hassan Bekijk bericht
Met alle respect is de meeste werkervaring op uitvoerend niveau (in het begin). Talen en verouderde certificaten betekenen weinig en buitenlandse werkervaring doet er vaak niet toe helaas weet ik uit eigen ervaring.
Mijn doel van de certificaten is ook meer om aan te tonen op welk niveau ik in het verleden gewerkt heb. Ik ben van mening dat je CV een verhaal moet vertellen, een verloop van schoolverlater tot huidige positie.

Ik denk juist wel dat buitenlandse ervaring Relevant is. Je ziet niet voor niets vaak dat mensen die hoge posities bekleden ergens in hun carriere een tijd expat zijn geweest.
Mijn inziens geeft buitenlandse ervaring juist een unieke kijk op het arbeidsleven, internationale wetgevingen in relatie tot bedrijfsvoering en soms ook heel praktische zaken. In andere landen wordt vaak door een andere cultuur heel anders omgesprongen met problemen en uitdagingen. Dit geeft een veelzijdige blik naar mijn mening.
Met citaat reageren
Oud 21 februari 2012, 12:50
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan

ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Je CV aanpassen is een begin. Veel ICT'ers richten zich op vaardigheden bij het zichzelf aanprijzen. Dit werkt prima voor programmeurs en beheerders, maar niet voor functies waar de zachte vaardigheden belangrijker zijn. Bij analisten en managers zijn ervaring, zelfkennis en het kunnen aangaan van relaties vele maken belangrijker. Toch verkopen ze zich vaak als techneuten.

Op basis van deze bron: computerworld.nl heb ik mijn CV een make over gegeven.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, want ik heb het gevoel dat je je te veel richt op je technische kwaliteiten en te weinig op je manager kwaliteiten. Juist je ruime ervaring als manager in een internationale context is een pré. Dat moet er uit springen, niet dat certificaat van 15 jaar terug. Verder is het zaak om te reageren op de juiste functies. In Nederland is het zo dat een stap terug "verdacht" is. Je CV krijgt dan al snel een stempel opgedrukt.

Praktische tips:
1. Draai je CV om. Eerst ervaring en als laatste opleiding en skills.
2. Ervaring en opleiding van nieuw naar oud.
3. Vertel wat je bereikt hebt, niet wat je gedaan hebt
4. Haal alsnog een HBO of meer opleiding. Ook vind je het CV vulling, het helpt.

Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 20 februari 2012, 20:40
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan

Standaard

Momenteel is er een complete gekte rondom diploma's gaande in Nederland. Met name bij de grote organisaties. Ik heb zelf Havo met 20+ jaar ervaring in de IT als business analist en architect. Daarnaast heb ik een flink aantal certificaten op HBO niveau en ook ik word afgewezen omdat ik te weinig opleiding heb. Zelfs bij organisaties waar ik jaren voor heb gewerkt als zelfstandige.

Om het probleem op te lossen studeer ik nu bedrijfskunde. Niet omdat ik het zo graag wilde, maar omdat een diploma vereist is. Hoewel ik er uiteraard heel veel van leer is het feitelijk van de gekke dat ik in het verleden prima voldeed en nu opeens niet meer door het ontbreken van een papiertje.

Mijn advies is om ofwel diploma's te gaan scoren ofwel niet terugkeren. Misschien dat het gezonde verstand in de toekomst weer eens terugkeert, maar ik heb er een hard hoofd in in dit cijfer gestuurde land. Tegenwoordig lijkt het alsof in Nederland alles meetbaar en volgens de normen moet zijn. Vanaf geboorte tot en met je laatste ademteug.
Met citaat reageren
Oud 20 februari 2012, 21:00
Lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Momenteel is er een complete gekte rondom diploma's gaande in Nederland. Met name bij de grote organisaties. Ik heb zelf Havo met 20+ jaar ervaring in de IT als business analist en architect. Daarnaast heb ik een flink aantal certificaten op HBO niveau en ook ik word afgewezen omdat ik te weinig opleiding heb. Zelfs bij organisaties waar ik jaren voor heb gewerkt als zelfstandige.

Om het probleem op te lossen studeer ik nu bedrijfskunde. Niet omdat ik het zo graag wilde, maar omdat een diploma vereist is. Hoewel ik er uiteraard heel veel van leer is het feitelijk van de gekke dat ik in het verleden prima voldeed en nu opeens niet meer door het ontbreken van een papiertje.

Mijn advies is om ofwel diploma's te gaan scoren ofwel niet terugkeren. Misschien dat het gezonde verstand in de toekomst weer eens terugkeert, maar ik heb er een hard hoofd in in dit cijfer gestuurde land. Tegenwoordig lijkt het alsof in Nederland alles meetbaar en volgens de normen moet zijn. Vanaf geboorte tot en met je laatste ademteug.
Toch raar, vooral als je ziet hoe vaak het tegenwoordig in het nieuws is dat HBO en master opleidingen door de mand vallen en blijkt dat de school exameneisen verlaagt om maar aan de prestatie eisen te kunnen voldoen.

lijkt mij reden te meer voor een werkgever om te kijken naar het huidige niveau ( door werkervaring en/of diploma) in plaats van alleen een diploma.

Begrijp me niet verkeerd. een diploma zegt zeker wel wat, maar ik denk dan vooral in de beginjaren. na 10 of 15 jaar werkervaring zou ik als manager in ieder geval niet meer naar het diploma kijken.
Met citaat reageren
Oud 21 februari 2012, 09:22
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan

Standaard

Citaat:
na 10 of 15 jaar werkervaring zou ik als manager in ieder geval niet meer naar het diploma kijken.
Daar zit precies de crux. De eerste selectie gebeurt door administratieve krachten aan de hand van een vastgesteld profiel. Degene die de meeste punten scoort (best voldoet aan het profiel) is winnaar en gaat door naar de volgende ronde en wordt voorgelegd aan de manager. De manager ziet op die manier een hele hoop goede CV's niet. In deze tijden waar er zomaar tientallen tot honderden CV's binnenkomen op een functie kan de manager zo ook niet allemaal beoordelen.

M.a.w. je moet dus zorgen dat je die eerste ronde overleeft voordat je je werkelijke kwaliteiten kunt tonen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
mbo, onvoldoende opleiding, overgekwalificeerd, plafond

Regels voor berichten