Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Salaris
FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 april 2012, 19:12
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.383
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T1468 Bekijk bericht
Bij de andere werkgever ga ik naar de eindklanten toe.
Okay, je overweegt dus de overstap van loondienst bij een eindklant, naar loondienst bij een detacheerder.

Klopt mijn vermoeden dat je netto salaris vooral tegenvalt door de fiscale bijtelling van de auto van de zaak?

Op zich is het niet meer dan logisch om bij een overstap de onderhandelingspositie in te nemen dat je er een beetje op vooruit wilt gaan. Dat zou ik bekijken vanuit het vaste basissalaris. Al die bijkomstigheden van het detacheringscontract compenseren hooguit de nadelen van detachering (zoals de reistijd, soms langdurig verblijf in hotels, regelmatig wisselende werkomgeving, onzeker en wisselend niveau van het werk).

Wat zie je zelf als de voordelen, waardoor je deze overstap overweegt?
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 april 2012, 09:34
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Hoi,

Ik lees met name dat je netto salaris minder zal zijn als je de auto bijtelt.

Je kunt overwegen om de auto alleen zakelijk te rijden = geen bijtelling.
Je kunt je ook afvragen of je de auto wel bijtelt en de auto dan ook prive geburikt. Uiteindelijk kun je voor het netto bedrag dat je kwijt bent niet zo'n moiie nieuwe auto rijden. Daarbij zijn de risico's ook niet voor jou, maar voor de leasemaatschappij.

Denk er eens over na wat een eigen auto zal kosten en wat de leaseauto kost.
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 april 2012, 09:51
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rens Bekijk bericht
Denk er eens over na wat een eigen auto zal kosten en wat de leaseauto kost.
Ik denk dat die kosten sowieso hoger uit gaan komen. Ik zal er toch wel op achteruit gaan omdat het onze tweede auto wordt, maar als ik naar onze huidige auto kijk dan is het met benzine, wegenbelasting en verzekering al duurder dan mijn bijtelling.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 april 2012, 09:57
T1468 T1468 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 januari 2012
Berichten: 7
T1468 is on a distinguished road
Standaard

Excuus, de vorige twee reacties waren van mij (kan dit aangepast worden?). Ik was vergeten in te loggen.
En ik sprak mezelf tegen over de kosten, maar dat kan ik niet meer wijzigen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 2 april 2012, 11:13
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.383
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T1468 Bekijk bericht
Ik zal er toch wel op achteruit gaan omdat het onze tweede auto wordt
Als je met een rittenadministratie kunt aantonen dat je de auto van de zaak minder dan 500 kilometer per jaar privé gebruikt, dan vervalt de bijtelling en hou je dus netto meer over. Met een tweede auto voor de privéritten is dat misschien haalbaar.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 2 april 2012, 11:26
T1468 T1468 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 januari 2012
Berichten: 7
T1468 is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Als je met een rittenadministratie kunt aantonen dat je de auto van de zaak minder dan 500 kilometer per jaar privé gebruikt, dan vervalt de bijtelling en hou je dus netto meer over. Met een tweede auto voor de privéritten is dat misschien haalbaar.
Nu je het zo zegt, geen verkeerde om daar ook eens mee te rekenen.
De vraag moet dan zijn of ik per jaar meer kwijt zal zijn aan prive ritten met de eigen auto in vergelijking met mijn jaarlijkse netto bijtelling.

Daarnaast nog een vraag: de werkgever geeft aan dat men 50% pensioen betaalt (wat op zich mooi is lijkt me), maar ze geven ook aan dat ik zelf voor mijn pensioen kan zorgen. Zou het beter kunnen zijn als ik het zelf verzorg? En als ik dat doe, betaalt de wg dan die 50% alsnog gewoon uit?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 2 april 2012, 13:37
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Dat laatse, over de pensioenen kun je denk ik beter aan je fincieel adviseur vragen.

Ik heb hierover een goed advies gehad, om te starten met een lijfrente/spaarrekening.

Over goede adviezen gesproken én iemand die zijn zaken goed op orde heeft, kun je Zeevat advies in apeldoorn vragen. Hij is trouwens ook niet de beroerdste om naar je toe te komen. Hij werkt landelijk, weet ik uit ervaring!!

Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #8  
Oud 3 april 2012, 08:50
T1468 T1468 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 januari 2012
Berichten: 7
T1468 is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rens Bekijk bericht
Dat laatse, over de pensioenen kun je denk ik beter aan je fincieel adviseur vragen.
@Rens Dat lijkt me ook een goed punt inderdaad. Ik ga zeker advies vragen.

Inmiddels heb ik het aanbod binnen en heb ik wat zitten rekenen met de autokosten. Als ik het goed berekend heb, kom ik maandelijks iets in de min uit als ik de lease auto ook prive gebruik (in combinatie met verminderd gebruik van onze andere auto). Dus die keuze is min of meer al duidelijk.

Voor wat betreft salaris ga ik toch nog onderhandelen. Heb eens vergeleken en ga er eigenlijk niet op vooruit.

Dank voor jullie waardevolle adviezen!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 2 april 2012, 09:46
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht

Klopt mijn vermoeden dat je netto salaris vooral tegenvalt door de fiscale bijtelling van de auto van de zaak?

Wat zie je zelf als de voordelen, waardoor je deze overstap overweegt?
@Rene

Het klopt inderdaad dat het netto salaris tegenvalt door de fiscale bijtelling van de auto van de zaak. Het percentage belasting die ik over de bijtelling betaal is eigenlijk gewoon mijn netto verlies.
Kan een werkgever dan bijvoorbeeld ook zeggen: ja, maar je krijgt ook een tankpas van ons en je hebt zelf geen kosten meer aan benzine.

Naar aanleiding van het tweede gesprek zei de recruiter dat men in ieder geval wil dat ik er 'iets' op vooruit ga. Dus toen ze begon over mijn nieuwe salaris, schrok ik eigenlijk wel omdat ik dan min of meer afhankelijk ben van een bonus. En ik weet (op dit moment) nog niet eens of die per maand uitbetaald wordt of aan het einde van het jaar.

Het voordeel die ik aan deze overstap zie is dat ik mezelf meer kan ontwikkelen dan bij mijn huidige werkgever. Ik ben na een jaren bij dezelfde wg wel toe aan een nieuwe uitdaging. Er zijn eventueel ook doorgroeimogelijkheden bij het nieuwe bedrijf (maar niet op korte termijn) en opleidingsmogelijkheden. Kortom: het lijkt me superleuk om er te werken.

Als ik kijk naar het vaste basis salaris dan kan er nog wel wat bij (onlangs een verhoging gehad waar de nieuwe wg nog niet van weet). Dan kom ik netto hetzelfde uit. Maar vooral die auto gaat me het geld kosten (waarbij ik aan de andere kant natuurlijk ook bespaar op benzine, doch is dat niet meer dan mijn bijtelling per maand).

Grt, Nick.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 2 april 2012, 11:09
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.383
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T1468 Bekijk bericht
@Rene

Het klopt inderdaad dat het netto salaris tegenvalt door de fiscale bijtelling van de auto van de zaak. Het percentage belasting die ik over de bijtelling betaal is eigenlijk gewoon mijn netto verlies.
Tsja, zoiets vermoedde ik. Een auto van de zaak heeft voor- en nadelen. Je krijgt gratis een luxe auto, het geeft status en is handig. Maar de belastingregels zijn streng en leveren een forse bijtelling op, waardoor de auto je toch veel kost.

Mijn onderhandelingspositie zou zijn dat de auto van de zaak ter compensatie is van de verre werklocaties en lange reistijd die je moet accepteren, en dat je salarissen vergelijkt op basis van het vaste bruto maandsalaris.

Citaat:
Het voordeel die ik aan deze overstap zie is dat ik mezelf meer kan ontwikkelen dan bij mijn huidige werkgever. Ik ben na een jaren bij dezelfde wg wel toe aan een nieuwe uitdaging. Er zijn eventueel ook doorgroeimogelijkheden bij het nieuwe bedrijf (maar niet op korte termijn) en opleidingsmogelijkheden. Kortom: het lijkt me superleuk om er te werken.
Dat klinkt goed, en die dingen wegen ook mee natuurlijk.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
consultancy, salaris


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Competenties deeltijd hbo-opleiding ontwikkelen, die in mijn baan niet terugkomen LuckyBet Je competenties ontwikkelen 35 12 juni 2011 16:33
Sollicatie medewerker Kavelwinkel bij de gemeente - Graag commentaar nsharief Sollicitatiebrief en cv 2 17 mei 2010 14:11
CV beoordelen svp stefany Sollicitatiebrief en cv 6 15 april 2010 13:44
HBO toegepaste Psychologie Jurgen22 Opleiding kiezen en volgen 14 4 november 2009 09:25
Sollicitatiebrief coördinator onderwijsorganisatie, feedback gevraagd Pinkie Sollicitatiebrief en cv 6 16 februari 2009 20:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon