|

14 januari 2015, 15:11
|
 |
Moderator
|
|
|
|
Nou, je rechten zijn niet zo moeilijk.
Je hebt recht op het minimumloon, dat normaliter bruto is. Er moet dus nog belasting af.
Citaat:
Hoeveel u netto overhoudt, hangt af van belasting en de premies die op uw loon worden ingehouden.
|
En dat hangt af van je persoonlijke situatie.
De arbeidsovereenkomst hoort schriftelijk te worden vastgelegd.
Citaat:
Uw werkgever moet u binnen 1 maand na uw indiensttreding een aantal gegevens schriftelijk laten weten
|
Wat kan ik doen als ik een meningsverschil met mijn werkgever heb?
Wanneer betaalt mijn werkgever mijn loon?
Als een werkgever je vraagt om op een bepaald tijdstip te komen, dan gaat natuurlijk vanaf dat tijdstip de loonbetalingsplicht in.

14 januari 2015, 16:01
|
Lid
|
|
|
|
Hoi René,
Bedankt voor de reactie!
Maar de belasting en premies die op mijn loon worden ingehouden, betaal ik dat of betaalt mijn werkgever dat? En dit hangt dus af van mijn situatie, niet van de zijne?
Dit is mijn eerste baan, ik werk gemiddeld 1 dag per week en ik ben 22 jaar oud.
Mij is verteld dat hier dan bijna geen belasting over komt - slechts 1 of 2 procent - maar ik weet hier verder niets van. En ik weet niet welke berekeningen mijn baas gaat maken en of die dus kloppen - met andere woorden, of ik genoeg betaald ga krijgen. Deze man doet namelijk alles, maar dan ook alles, om zo weinig mogelijk te hoeven betalen.
Ik heb een tijdlang kunnen nadenken (en met mensen kunnen praten) en ik denk dat de hoeveelheid geld die ik nog krijg, als ik hierop doorga, niet opweegt tegen de stress die het met zich meebrengt. Het gaat hier nu vooral om twee "proefdagen" die ik ten onrechte niet betaald krijg, en voor de rest is het vooral een principekwestie - dat deze man een oplichter is, afspraken niet nakomt en de boel verdraait.
Dus mijn plan is, allereerst te zeggen dat ik niet kom werken tot ik mijn geld heb. Die halve uren die ik niet uitbetaald krijg laat ik maar zitten; het is oneerlijk maar nogmaals, de stress niet waard. Over die proeftijd hoop ik nog wel iets te kunnen bereiken maar als het echt niet anders kan, laat ik dat ook maar los.
Wanneer ik mijn geld heb neem ik meteen ontslag en laat ik ook duidelijk weten waarom.
En ik zou graag met mijn collega's willen overleggen wat zij verder willen doen. Ik denk namelijk dat mijn baas nog heel veel mensen zal gaan oplichten en als ik daar iets aan kan doen, dan wil ik dat graag doen.
Misschien kan ik mijn vakbond bellen, of een andere instantie (de gemeente??) en vragen wat de mogelijkheden zijn om een onderzoek in te stellen. Niet om mij, maar om de mensen die daar na mij gaan werken. Ik weet inmiddels van AL mijn collega's dat ze telkens geen contract krijgen, achter hun geld aan moeten, etc. En bovendien heeft mijn werkgever ooit iemand twee hele weken laten proefdraaien en vervolgens niet aangenomen - en geen cent uitbetaald. Volgens mij is dit ook niet legaal.
Maar goed, het hangt denk ik van mijn collega's af hoeveel we hieraan kunnen doen.
Wat denken jullie, zou er een onderzoek kunnen worden ingesteld over dit bedrijf?
Op grond van het niet nakomen van beloftes en afspraken, het constant uitstellen van betaling en contract, en het verdraaien van gemaakte afspraken?
Uiteraard begin ik hier niet aan voordat ik mijn geld heb, want dan kan ik er echt wel naar fluiten ben ik bang.
Nogmaals bedankt voor de informatie!!
Groeten van Carrie
|

14 januari 2015, 17:35
|
 |
Moderator
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carrie92
Maar de belasting en premies die op mijn loon worden ingehouden, betaal ik dat of betaalt mijn werkgever dat?
|
Jij betaalt het, maar de werkgever houdt het in en draagt het af aan de Belastingdienst. Normaliter wordt het brutosalaris vermeld, maar ontvang je het nettosalaris. Aan het eind van het jaar kun je op basis van je gehele inkomen, de belastingregelingen etc. eventueel geld terugvragen aan de Belastingdienst.
Citaat:
ik weet hier verder niets van. En ik weet niet welke berekeningen mijn baas gaat maken en of die dus kloppen
|
Je hoort per maand een loonstrookje te krijgen waar het allemaal precies op staat. En je kunt dat narekenen aan de hand van de informatie op de sites van de Rijksoverheid en de Belastingdienst.
Citaat:
Wanneer ik mijn geld heb neem ik meteen ontslag
|
Dat kan ik me goed voorstellen en klinkt in deze situatie heel verstandig. Weet wel dat je gehouden kunt worden aan je opzegtermijn (zie contract en wetgeving).

14 januari 2015, 19:51
|
Lid
|
|
|
|
Hoi René,
Bedankt voor de duidelijkheid!
Inmiddels heb ik het berekend via een website ( www.berekenhet.nl). Hierin worden je leeftijd, de fulltime-uren, je eigen uren en of je nog een baan hebt betrokken. Ik kom uit op 49,94 per dag, dus 7,13 per uur.
Ik denk dat ik even afwacht of het geld komt zoals afgesproken; het komt in twee keren omdat het per maand apart betaald moet worden. Toen ik rond de kerst om mijn geld vroeg kon dat niet, want op de 25e hoorde ik uitbetaald te krijgen en toen vierde de boekhouder kerst (ja vast, volgens mij is dat geen excuus). Nu is het ineens de 15e waarop ik maandelijks uitbetaald hoor te krijgen.
Ik weet nu in elk geval precies hoeveel geld ik hoor te krijgen, netto, dus dat is alweer een zorg minder!
Het contract was inmiddels in de maak maar moest nog gelezen en ondertekend. Ik had het al wel ondertekend. Maar omdat het loon hierin verkeerd is genoteerd zal hij het waarschijnlijk niet ondertekenen en bovendien is het als het goed is een contract dat elk moment kan worden opgezegd. (?)
Zou het, als ik eenmaal mijn geld heb, eventueel mogelijk zijn de instanties in te lichten over deze zaak? En zou dat kunnen helpen? Ik voel me namelijk wel ietwat verantwoordelijk voor de mensen die hier na mij komen werken en ook opgelicht gaan worden. Misschien dat dit onderzocht kan worden?
Groeten van Carrie
|

16 januari 2015, 17:06
|
|
Ik zou er verder helemaal geen tijd meer insteken. Succes!
|

16 januari 2015, 20:51
|
Lid
|
|
|
|
Hoi Pietje,
Hoe frustrerend dat ook is, ik denk dat je wel gelijk hebt.
Ik heb een afspraak gemaakt om mijn geld te krijgen - dit keer ineens contant, en ik weet 100% zeker dat dat is omdat ze mij mijn netto loon gaan geven, maar hier geen belasting over gaan betalen. Over mijn proefdagen hebben ze ook allerlei mooie smoesjes, dus ik denk ook niet dat ik die terugkrijg. Dus ik ben bang dat ik het moet doen met het geld dat ik wél krijg, en in het vervolg beter uitkijken wanneer ik een baan krijg.
Ik vraag namelijk wel om een loonstrookje en dat willen ze me (zeggen ze) wel geven, en ik heb eraan zitten denken ze op deze manier aan te geven bij de belastingdienst... Ik weet dat ze veel mensen zwart betalen en het zou misschien kunnen zorgen voor een boete of iets dergelijks.
Ik heb ook al gedacht over het inlichten van wie daar dan ook over gaat (vakbonden, de gemeente?), om een onderzoek in te laten stellen. Ik weet namelijk hoeveel omzet ze per dag ongeveer maken (gemiddeld niet meer dan 200 euro, verdeeld over 3 panden, en dat is op een goede dag) en hoeveel een pand en werknemers kosten - en dat kan gewoon niet uit. De hele zaak lijkt me nogal shady. Maar ja, hoe realistisch is het, met het weinige bewijs dat ik heb, iets voor elkaar te krijgen? Niet heel realistisch, denk ik.
Bovendien heb ik van een collega gehoord dat zijn broer, die huisbaas is, conflicten "zonder politie erbij" oplost - met andere woorden, er even op afgaat met een paar mensen en een pistool. Ik weet niet hoeveel hiervan waar is, maar ik weet wel dat ik dat risico liever niet loop.
En bovendien, zonder dat geld kan ik ook prima rondkomen. Het is oneerlijk, en kut, maar al met al gaat het om een paar honderd euro meer of minder, en ik denk niet dat dit het waard is om nog weken mee bezig te zijn. Ik zit nu al een paar dagen compleet in de stress en dat wil ik niet meer. Dus ik denk dat ik het geld gewoon ga aannemen, ze nog probeer om te praten om die ene proefdag en nog even flink uit mijn slof schiet, en de zaak dan inderdaad maar gewoon achter me laat.
Plus, ik heb hiervoor nog nooit een baan gehad, dus ik heb er in elk geval weer werkervaring bij. En een levenservaring waar ik niet op zat te wachten - maar toch.
Groeten van Carrie
|

30 januari 2015, 14:04
|
|
Mooi! Rustig op zoek naar een leuke baan.
|
|