Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen
FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 februari 2007, 16:05
Arjan
Gast

Standaard Re: Te veel aan kennis, gebrek aan lef: eerste stapjes in arbeidsland

Ik zou mij inderdaad niet zoveel zorgen maken.

Herken je problemen wel een beetje. Ben zelf 8 jaar student geweest en erg genoten van het leven. En ja, ook voor mij kwam het moment van afstuderen. En dan....

...en toen heel veel dromen en denken hoe erg het is om te werken. Wel gesolliciteerd maar nooit met echt serieuze inslag tot ik via een kennis bij het bedrijf terecht kwam waar ik nu 4 maanden zit. Het bevalt heel goed hoewel de eerste maanden wel zwaar zijn. Werkgevers zijn niet eng en wat mij verbaasde is dat als je een starter bent iedereen daar ook rekening mee houdt.

Dus maak je niet druk, je hebt meer stage-ervaring dan ik dus het komt helemaal goed!!!
Met citaat reageren
Oud 6 februari 2007, 14:18
Pebbels
Gast

Hi aardbei,

Ik zou zeggen, maak je niet te druk! Als ik het zo lees, ben je best ambitieus en wil je graag aan de slag. Dat is een instelling die werkgevers graag zien! Ze hebben liever iemand die pro-actief is (dus niet zitten wachten als je klaar bent tot er iemand met een nieuwe opdracht naar je toekomt, maar zelf aangeven dat je klaar bent voor de volgende opdracht) en enthousiast is. Mensen met een 9-5 mentaliteit, zijn mensen die ook echt niet eerder dan 09.00u beginnen en om 16.45u hun spullen al gaan opruimen, zodat ze om 17.00u buiten op de parkeerplaats staan. Werkgevers zoeken o.h.a. mensen die enthousiast zijn en zich inzetten. Dus als je een keertje wat langer door moet werken gewoon doen. Dat balanceert zich allemaal wel uit, maar hangt veel af van jouw instelling. Maar dat komt wel goed als ik het zo lees.
En voor wat betreft je vraag over de functie benamingen. Zoals je ze op school hebt geleerd, zijn ze niet altijd in de praktijk. Het ene bedrijf noemt zijn DTP-ers Vormgevers, terwijl het andere bedrijf alleen maar spreekt over DTP-ers. Belangrijk is dus om de functie-omschrijving goed te bekijken. Moet je alleen maar werk druk klaar maken of mag je ook zelf dingen opmaken en ontwerpen. Als deze zaken niet in de advertentie staan dan zou ik zowiezo solliciteren en die vragen tijdens het gesprek stellen. Vraag ook of je een rondleiding mag krijgen zodat je ook de werkplek ziet en eventueel je nieuwe collega's. Belangrijkste voor werkgevers is hoe jij je presenteert en een eventuele portfolio. Dus neem werk wat je gemaakt heb mee of stuur het tezamen met je sollicitatie mee, zodat ze een idee krijgen van wat je kan.
Werkgevers zijn echt geen driekoppige monsters (hoewel, sommigen wel), maar je moet zelf wel initiatief tonen.

Heel veel succes met solliciteren en het afronden van je opleiding.

Een leuke werkgever om bij te beginnen is misschien Scheepens reclame adviseurs. Zij nemen veel net afgestudeerden en stagaires aan.

Groetjes,
Met citaat reageren
Oud 8 februari 2007, 20:06
Aardbei Aardbei is offline
Juniorlid

Aardbei is on a distinguished road

Dank jullie wel

ik voel me al wat rustiger. Er wordt een soort presentatiedag op mijn school gehouden over een maand of twee, waar werkgevers onze eindprojecten kunnen bekijken. Misschien krijg ik dan wel een leuke baan aangeboden waar ik een beetje op m'n plek zit. Zo niet, dan kan ik altijd nog een come-back maken als proffesioneel bureaustoelracer
Met citaat reageren
Oud 18 februari 2007, 20:50
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan

thor2002 is on a distinguished road

Beste Aardbei,

zorgen zijn voor morgen! Je maakt je gek om niets. Die driekoppige monsters bestaan wel, maar altijd bij de ander
hoe ik het zie: als je bij een sollicitatiegesprek het gevoel krijgt met een monster te maken te hebben (dat kan er één zijn maar het kunnen er ook zes zijn...dan hebben ze het over een commissie, heel leuk om mee te maken) is het enige advies dat ik je kan geven: rustig blijven. Ze willen alleen maar weten hoe je in elkaar zit, wat voor typje je bent. Daarbij komt ook dat als het gevoel blíjft dat het wellicht niet helemaal jouw bedrijf is qua sfeer / mentaliteit. Meestal moet je, als je wordt aangenomen vervolgens elke dag met die mensen samenwerken.... Dat vergeten er een hoop!!!!

Stages worden veelal overdreven. Niet v.w.b. tijden, maar vooral qua werkzaamheden en termen. Dus heb je niet 3 weken op een stoeltje zitten draaien maar heb je een belangrijk deel van de tijd de dynamische kwaliteiten van het meubilair doorgenomen inclusief de rapportage ervan op orde gesteld. Kortom, je 'leukt de boel op'. Dat moet voor een vormgever geen probleem zijn: je pakt je CV en geeft dat vorm. In jouw specifieke geval heb je daarnaast dat dit laatste écht de doorslag kan geven: waarom zie je jouw CV niet als je eerste eigen klus? Ontwerp een CV waar een werkgever direct aan kan zien wat hij in huis haalt. Ik neem aan dat je niet voor de ambtenaren-zaken wilt gaan werken (ofwel de grote bureaus) maar juist de kleine. En die zitten niet te wachten op 250 vrijwel identieke CV-tjes voor die éne baan die ze hebben te vergeven.
Probeer ook zelfstandig klussen op te knappen. Ga in de buurt shoppen voor kleine opdrachten die je thuis uitwerkt. Zorg ervoor dat je portfolio vol komt met écht werk (er komen er zoveel van school met uitgewerkte schoolopdrachten. Da's leuk, maar soms totaal niet realistisch!) Ga bij een klein theater aankloppen, bij bedrijven voor een visitekaartje... En let op, reken er ook geld voor! Je laat op die manier ook direct zien dat je niet voor de poes bent! je hebt het toch goddorie in je vingers, laat ze maar een poepie ruiken! Op die manier bouw je vertrouwen op (en als je een keer op je plaat gaat, so what? Dat heb je ook als je gaat skiën!)

Mocht je echt geen opdrachten krijgen dan kan je altijd aankloppen, wellicht dat ik je dan een (bescheiden!) slinger kan geven.

Thor2002
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten