Kantooretiquette: de bedrijfsborrel

Wil je vooruit in je loopbaan, dan is het niet alleen belangrijk dat je je werk goed doet, maar ook dat je zichtbaar bent. Bedrijfsborrels zijn een prima gelegenheid om je collega’s op een informele manier beter te leren kennen en jezelf - in de goede zin van het woord - van een andere kant te laten zien. De meeste borrels vinden plaats aan het begin en aan het einde van het jaar: met Kerst en Oud & Nieuw. Er zijn ook bedrijven die er iedere week een organiseren - de ‘vrijmibo’ - of per kwartaal. De ene werknemer vindt het supergezellig, de andere gruwelt ervan. Of je het nu leuk vindt of niet; tijdens ontspannende activiteiten zie je elkaar van een andere kant en bespreek je andere onderwerpen dan wanneer je met elkaar aan de vergadertafel zit.

Informeel en toch ook weer niet

Het weer, de kinderen, de verbouwing van een huis of ontwikkelingen in het vakgebied. Prima onderwerpen om tijdens een borrel te bespreken. Maar hoe informeel de sfeer ook is, houd in je achterhoofd dat dat je je in een zakelijke omgeving bevindt en je niet op stap bent met je vrienden. Klap dus niet uit de school over je relatieproblemen, je gigantische uitglijder op de beurs, je sollicitatie bij de concurrent of je heftige uitspattingen in het weekend. Praat op bedrijfsborrels altijd vriendelijk over andere werknemers van het bedrijf; te boek staan als roddelaar doet je carrière geen goed.

Wees ook voorzichtig met alcohol, zeker als je weet dat je met een slok op de controle over jezelf verliest. Het is nooit slim om te drinken zonder gegeten te hebben. Je loopt het risico dat de drankjes harder vallen dan je lief is. Zorg daarom altijd voor een bodem en beperk je tot maximaal twee glazen alcohol. Met een glaasje te veel op kun je dingen gaan doen die je reputatie aantasten of erger: je baan kosten. Bij je baas polsen of er op korte termijn nog een salarisverhoging, bonus of promotie inzit en flirten of zoenen met een collega is echt not done. Tegenwoordig heeft iedereen een mobiel op zak en een foto is zo gemaakt. Het is niet echt leuk om op maandagochtend met compromitterende foto’s of verhalen geconfronteerd te worden. Word je zelf lastig gevallen door een flirtende collega, maak hem of haar dan met humor duidelijk dat je zijn of haar versierpogingen niet op prijs stelt.

Smalltalk

Een bedrijfsborrel is een prima gelegenheid om weer eens bij te praten met je directe collega’s, maar het is ook de ultieme gelegenheid om collega’s van andere afdelingen beter te leren kennen. Door een informele kennismaking kan het makkelijker zijn om op iemand af te stappen als je een probleem of een vraag hebt. Borrelgesprekjes zijn relatief eenvoudig te voeren. Ben je niet zo van de smalltalk en vind je het doodeng om iemand aan te spreken die je alleen van gezicht of misschien zelfs alleen van naam kent, begin een gesprek gerust met iets algemeens. Een opmerking over de lekkere hapjes of de leuke locatie is een prima opening. Realiseer je dat een verpletterende openingszin helemaal niet nodig is. Stel je hierna voor met je voor- en achternaam en vertel wat je doet of van welke afdeling je bent en geef daarbij een stevige hand. Leer jezelf aan om tijdens een borrel borrelnootjes en hapjes met je linkerhand op te pakken. Op die manier voorkom je vette of natte vingers en gênante momenten waarbij je snel even je vingers moet afvegen voor je iemand de hand schudt. Ook je glas kun je beter in je linkerhand houden. Vraag je gesprekspartner wat hij precies doet of hoe lang hij al bij het bedrijf werkt. Je kunt je gesprekspartner niet meer vleien dan door interesse te tonen in hem door goede vragen te stellen. Tevens voer je de regie over het gesprek door vragen te stellen. Jij bepaalt dan het gespreksonderwerp. Zorg er wel voor dat je ook naar de antwoorden luistert, geregeld oogcontact maakt en zelf ook aan het woord komt. Wil je een gesprek beëindigen, kijk of schuifel dan niet weg. Je hoeft geen smoesje verzinnen. Op een borrel is het zeker niet onbeleefd om te zeggen dat je nog even een ander wilt spreken.

Aanbevolen website

  • Weten hoe het hoort, geeft je vertrouwen hoe je je in nieuwe of onbekende situaties dient te gedragen. Op leren.nl ontdek je wat de zakelijke etiquette in verschillende zakelijke situaties is.  

Auteur: Marieke van Oosterhout

Je bent hier: Home Carrière Opvallen en promotie maken Kantooretiquette: de bedrijfsborrel