Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 augustus 2005, 18:47
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Lightbulb Trek de aandacht met een creatieve openingszin

Waarom beginnen zoveel sollicitatiebrieven zo saai? Met de openingszin moet je de aandacht trekken van de selecteur, die misschien wel tientallen brieven zit te lezen.

De aandacht trekken... hoe doe je dat?

Schrijf wat je dacht toen je de vacature las
Bijvoorbeeld:
  • Ik las uw advertentie in de krant en dacht meteen: dit is een baan voor mij. Ik zal u vertellen waarom.
Stel een vraag
Een vraag vraagt meteen aandacht van de lezer.

Bij een open sollicitatie is het makkelijk: je vraagt gewoon of ze iemand als jij nodig hebben. Bijvoorbeeld:
  • Zijn er vacatures bij uw bedrijf voor een enthousiaste, jonge econoom met praktijkervaring in de ICT-branche?
Maar ook als je reageert op een vacature kun je je sollicitatiebrief beginnen met een vraag:
  • Heeft u weleens gedacht aan een inkoper met ervaring als verkoper?
Jouw kennis & vaardigheden
Maak in de openingsalinea duidelijk dat jouw kennis & vaardigheden zeer interessant zijn voor de werkgever.

Bijvoorbeeld:
  • Sinds het eerste jaar van mijn hbo-opleiding Personeel & Arbeid was mijn doel om werkgevers ervan te overtuigen dat ze veel meer kunnen doen met uitzendkrachten. Dat heb ik van mijn vader geleerd, die zijn bedrijf heeft groot gemaakt vrijwel zonder vaste medewerkers. Ik heb naast mijn studie gewerkt en stage gelopen bij een uitzendbureau, om praktijkervaring op te doen. De vacature Account Manager bij uw uitzendorganisatie is mij dus op het lijf geschreven.
Als je goed bent in twee heel verschillende dingen, die allebei belangrijk zijn voor de vacature (je hebt een combiprofiel), dan kun je daar een prachtige openingszin van maken:
  • ik ben software engineer en ik spreek vloeiend Frans
  • ik ben een econoom die helder kan schrijven
Opvallende uitspraak in de tegenwoordige tijd

Een van de beroemde openingszinnen in de Nederlandse literatuur is die in het boek "Nooit meer slapen" van W.F. Hermans:
  • De portier is een invalide.
Zo'n zin trekt je meteen het verhaal in. Journalisten passen deze truc ook toe: ze beschrijven een gebeurtenis van gisteren waar ze niet eens bij waren als iets waar ze op dit moment naar zitten te kijken ("Prinses Máxima schenkt leven aan dochter").

Als je solliciteert op een functie als manager, dan kun je bijvoorbeeld denken aan een openingszin als:Het is gewaagd, maar wel effectief: het trekt zeker de aandacht.

Aktie
Beeld aktie uit in taal en leg een creatief verband met het bedrijf en jouw sollicitatie.
  • Toen ik op het perron in Diest stond en er zo'n lange goederentrein voorbij raasde dacht ik: waarom niet eens solliciteren bij een spoorwegonderneming? (uit een sollicitatiebrief van Silk)
Een wisecrack
Je kunt je sollicitatiebrief openen met een wisecrack, een verrassend inzicht. W.F. Hermans opent zijn boek "Au Pair" bijvoorbeeld met:
  • Het eerste waar Nederlanders aan denken, als ze iets willen verkrijgen dat hun eigen land niet oplevert, is niet het zelf te gaan maken, maar het te zoeken in den vreemde.
Actualiteit
Nieuws is altijd een goede binnenkomer. Probeer iets in de actualiteit te zoeken, dat betrekking heeft op de functie waarop je solliciteert.

Bijvoorbeeld als je solliciteert als beleidsmedewerker bij een gemeente:
  • Hangjongeren vormen steeds vaker een probleem, maar veel beleidsmogelijkheden blijven onbenut. Ik zou me graag op dit probleem storten.
Verwijzen naar eerdere contacten
Het is altijd goed in je sollicitatiebrief te verwijzen naar een telefoongesprek, of praatje op een banenbeurs.

Voorbeeld openingszinnen (wel eent tikje saai):
  • Na ons telefoongesprek van datum ben ik zeer geïnteresseerd geraakt en solliciteer daarom bij uw bedrijf.
  • Zoals ik u al in ons telefoongesprek duidelijk maakte, ben ik zeer geïnteresseerd in de functie van...
  • Op <datum> bezocht ik tijdens het symposium ‘Geld verdienen als water’ de door u geleide workshop over waterzuivering. Uw inleiding schetste een levendig beeld van het werk van de projectleiders. In het prettige gesprek dat ik na afloop van de workshop met u had, heb ik mijn interesse voor een functie bij uw waterzuiveringsbedrijf kenbaar gemaakt. Zoals afgesproken stuur ik u hierbij mijn open sollicitatie.
Name dropping
Laat eens een naam vallen, liefst iemand die de lezer kent, maar anders iemand die belangrijk klinkt.
  • De heer K. Jansen, studentendecaan bij de Hanze Hogeschool, adviseerde me bij u te solliciteren naar de functie van facility manager.
Saaie openingszinnen
Deze openingszinnen zijn niet fout, maar ze zijn gewoon erg saai De selecteur leest er tientallen op een dag.
  • Hierbij wil ik solliciteren naar de functie van inkoper.
  • Naar aanleiding van uw advertentie in de <krant> van <datum> solliciteer ik hierbij naar de functie van ...
  • In de <krant> van <datum> las ik uw advertentie waarin u aangeeft op zoek te zijn naar kandidaten voor de functie ... bij uw bedrijf. De omschrijving van het werk en het bedrijf spraken mij aan.
  • Naar aanleiding van uw advertentie in de <krant> van <datum> maak ik mijn interesse kenbaar voor de functie van...
  • Uw advertentie in <krant> van <datum> is voor mij aanleiding om te solliciteren naar de functie van...
  • In de <krant> van <datum> las ik met interesse de personeelsadvertentie waarin u aangeeft een ... te zoeken. Graag solliciteer ik naar deze functie.
Doe niet zo saai! Wees creatiever.
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 augustus 2005, 23:15
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Thumbs up bedankt

Hai Rene,

Ik wilde je even bedanken. IK ben vanavond deze site tegengekomen bij een poging een open sollicitatie te gaan schrijven. Ik ben net afgestudeerd (12 juli 2005) en merk dat het nog niet zo gemakkelijk is allemaal. Wat wil je? wat vind je leuk? wat kan je? waar vind je vacatures? Hoe schrijf je een goede brief etc..

Het komt af en toe allemaal een beetje op me af. Ik ben een extreem persoon. Hiermee bedoel ik iemand van uitersten. Het ene moment blaker ik van zelfvertrouwen en weet ik wat ik waard ben. Maar soms voel ik me heel onzeker en weet ik niet goed hoe het allemaal zal gaan..

Maar goed, je bedankje..Ik kwam dus op deze site, heb er eens heerlijk rondgeneusd en kom hier zeker vaker kijken. Maar ik zie overal van die fantastische opmerkingen en mee-denk-stukjes van jou. Hiervoor wilde ik je bedanken, het pepte mij in ieder geval op vanavond.

Groetjes een nieuwe site-bezoekster Myrthe

ps: ik laat hier binnenkort mijn C.V. eens zien, goed?

Laatst gewijzigd door René; 20 augustus 2005 om 11:09
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 augustus 2005, 01:26
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Trek de aandacht met een creatieve openingszin

Hallo Myrthe,

Dankjewel, eh... ik bedoel, graag gedaan. Gefeliciteerd met je afstuderen, het zware werk zit erop We zien je cv wel komen.
__________________
René

Laatst gewijzigd door René; 28 augustus 2005 om 12:22
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 augustus 2005, 00:45
anomalus anomalus is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2005
Berichten: 11
anomalus is on a distinguished road
Standaard Re: Trek de aandacht met een creatieve openingszin

Hallo naamgenoot,

Ik vind het een helder stuk! Goeie tips, ik ga er zeker gebruik van maken bij het schrijven van mijn volgende sollicitatiebrief. Deze tips zijn vele malen beter dan die suffe van die sollicitatiesites die ik eerder wel eens bezocht heb.

Bedankt!


René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 oktober 2005, 15:37
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Wink Re: Trek de aandacht met een creatieve openingszin

Hehe, eindelijk een site waar je wat aan hebt!!!!

Lekker makkelijk gevonden met starpagina.nl en nu nog de brief maken. Daar zag ik eerst tegenop maar nu kan ik er met frisse moed en goede tips tegenaan!!!

Gr. Evelien
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 januari 2006, 18:01
Edward
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Trek de aandacht met een creatieve openingszin

Ik wou hier toch wel even aan toevoegen.

De helft van de openingszinnen die ik las is bedoeld als je gaat solliciteren bij een circus. Leuke openingszinnen zijn per definitie slecht als het niet relevant is, zeker bij commerciele/zakelijke organisatie. Populaire statements als "ik ben jong, snel en wild" voorzien van de nodige smilies zijn dan per definitie (en ik vind zelf altijd) slechte openingszinnen. Zeker als je ze verder niet onderbouwd.

Zinnen als 'Hierbij solliciteer ik naar...' zijn prima. Selecteurs worden beladen onder zogenaamd grappige briefen en daar maak je je dus echt niet populair mee. Onderscheiden doe je door de nadruk te leggen op wat jij beter kan dan je concurrentie in relatie tot de vacature en niet door parfum op je brief te sprayen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 januari 2006, 13:29
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Trek de aandacht met een creatieve openingszin

Nu raak ik toch echt een beetje verward.. moet ik nu wel of niet met een apparte openingszin beginnen of doe ik het toch maar oud en vertrouwd??
Ik heb nu als openingszin: Na het lezen van uw advertentie in de Zondagkrant van 22 januari jl. besloot ik gelijk te reageren op deze leuke functie.

Ik wil reageren op een kleine advertentie in een zondagskrant waarin gevraagd wordt om een KINDERFOTOGRAAF m/v
-Fotografische kennis niet vereist
-Zelfstandig kunnen werken
-In bezit van rijbewijs B
-Kindvriendelijk

Reactie + cv sturen naar;
Bedrijf X
adres
woonplaats
telefoonnummer
emailadres

Best een summiere advertentie dus. Ik heb een korte brief met 3 alinea's waar in ik vertel gek op kinderen te zijn, affiniteit met fotograferen te hebben, dat ik zelfstandig kan werken en rijbewijs B heb. Niet echt origineel dus eigenlijk maar ik weet het op dit moment ff niet zo goed.

Wie geeft me zsm tips, zodat ik deze week de brief kan posten. Vind het raar staan als ik m volgende week pas post, net alsof ik niet enthousiast genoeg ben...

alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 25 januari 2006, 13:42
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Trek de aandacht met een creatieve openingszin

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd
Nu raak ik toch echt een beetje verward..
Tsja, het is net als in het echte leven: de meningen lopen uiteen

Ik wil Edward wel toegeven dat sommige voorbeelden hierboven een beetje té creatief zijn. Ze zijn dan ook bedoeld om je op ideeën te brengen, niet om letterlijk over te nemen. Maar ik ben niet met Edward eens dat een creatieve openingszin taboe is.

Hoe dan ook, een sollicitatiebrief moet vooral persoonlijk zijn. Lees alle adviezen en verzin iets leuks, dat wel serieus en professioneel is.
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 18 februari 2006, 16:12
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Trek de aandacht met een creatieve openingszin

True... sommige zijn idd iets te open als je het mij vraagt. Het ligt er natuurlijk aan voor welke baan je reageert, maar belangrijker vind ik dat de brief bij jou past, als je woorden en zinnen gebruikt die eigenlijk niet bij jou passen of die niet van jou zijn kom je jezelf zeker een keer tegen in een gesprek...

maar deze topic is wel handig om ff je inspiratie wat op te wakkeren

Laatst gewijzigd door René; 18 februari 2006 om 16:13 Reden: typo's
Met citaat reageren
  #10  
Oud 19 maart 2006, 13:38
ger
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard ook voor school geweldig!!

ik hoef dan nog niet voor het echt te solliciteren ook voor de opdracht: sollicitatiebrief is deze site geweldig
nou maar afwachten wat ik voor punt haal
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
openingszin

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
Welke management opleiding/cursus? labella Opleiding kiezen en volgen 9 24 oktober 2008 22:37
Sollicitatiebrief die me een baan opleverde Joke Sollicitatiebrief en cv 7 13 september 2008 15:07
HBO --> Leraar Spaans 2e graad Docent Opleiding kiezen en volgen 0 25 januari 2006 15:00


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon