Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Carrière Solliciteren Sollicitatiebrief en cv Jezelf verkopen: AIDA-methode Aandacht trekken

Aandacht trekken

Door middel van je sollicitatiebrief zul je de aandacht van de lezer moeten trekken om op te vallen tussen alle andere brieven. Allereerst zorg je er natuurlijk voor dat je brief een goede algehele indruk maakt: hij is netjes verzorgd en bevat alle nodige elementen. Als je je brief ook nog op een originele en pakkende manier begint, heb je meteen de aandacht van de selecteur.

In de opening van je brief

Daar zit je dan voor je pc. Vol motivatie en met de overtuiging dat deze baan voor jou is. Je bent helemaal klaar voor om jezelf te verkopen in een goede sollicitatiebrief. Vastbesloten typ je het adres, maakt een kopje dat het een sollicitatiebrief betreft en vermeldt de plaats en datum van schrijven.

Je typt "Naar aanleiding van..." en haalt dat weer weg. Na een kwartier heb je alle standaardzinnen geprobeerd en ook weer weggehaald. Wat is het toch moeilijk om een brief sterk te beginnen! En als je die eerste zin maar hebt, lijkt de rest vanzelf te komen...

Het doel van je eerste alinea

"Naar aanleiding van uw vacature in Intermediair wil ik solliciteren naar de functie van..." Vul zelf maar in.

Werd je positief verrast na het lezen van deze zin? Ook toen je al dertig brieven had gelezen die zo beginnen? Toch openen negen van de tien sollicitanten hun brief met ongeveer deze zin. Meerdere varianten kun je verder op deze pagina vinden. Met een originelere openingszin onderscheid je jezelf van anderen. Daarmee wek je de aandacht en dát is wat je wilt bereiken met de eerste alinea van je brief.

Acht goede aanleidingen om mee te openen

Je opent de brief met een aanleiding voor je sollicitatie, maar dat hoeft natuurlijk niet per se een advertentie te zijn. Er zijn meerdere mogelijkheden.

1 Een telefoongesprek vooraf

In een advertentie staat niet alles. Door van te voren te bellen kun je extra informatie krijgen, die je kunt gebruiken in je brief. Dat heeft drie voordelen:

Sterke openingszinnen naar aanleiding van een telefoongesprek zijn bijvoorbeeld:

2 Verwijzen naar eerdere contacten

Ook een gesprek met een medewerker van het bedrijf kan een goed aanknopingspunt bieden voor je eerste zin. Misschien ken je iemand via je netwerk of ben je naar een carrièrebeurs geweest waarop het bedrijf aanwezig was?

Voorbeeld openingszinnen die verwijzen naar een eerdere ontmoeting:

3 Name dropping

Laat eens een naam vallen, liefst iemand die de lezer kent, maar anders iemand die belangrijk klinkt:

4 Schrijf wat je dacht of voelde toen je de vacature las

Een goede opening kun je ook halen uit je eerste gedachte toen je de functie las. Bijvoorbeeld:

5 Stel een vraag

Een vraag trekt meteen aandacht van de lezer.

Bij een open sollicitatie is het gemakkelijk: je vraagt gewoon of ze iemand als jij nodig hebben. Bijvoorbeeld:

Maar ook als je reageert op een vacature kun je je sollicitatiebrief beginnen met een vraag:

6 Jouw kennis en vaardigheden

Maak in de openingsalinea duidelijk dat jouw kennis en vaardigheden zeer interessant zijn voor de werkgever. Bijvoorbeeld:

Als je goed bent in verschillende dingen, die allemaal belangrijk zijn voor de vacature (je hebt een zogenaamd 'combiprofiel'), dan kun je daar een prachtige openingszin van maken:

7 Een associatie

Beeld actie uit in taal en leg een creatief verband met het bedrijf en jouw sollicitatie.

8 Actualiteit

Nieuws is altijd een goede binnenkomer. Probeer iets in de actualiteit te zoeken dat betrekking heeft op de functie waarop je solliciteert. Bijvoorbeeld als je solliciteert als beleidsmedewerker bij een gemeente:

Of als je solliciteert op een vacature als communicatiemedewerker bij het Rode Kruis:

Saaie openingszinnen

Deze openingszinnen zijn niet fout, maar ze zijn wel erg saai en niet origineel. De selecteur leest er tientallen op een dag. De aandacht zul je er niet mee trekken. Het is beter creatiever te zijn:

Tips bij het formuleren van een goede eerste alinea:

Andere manieren om meteen op te vallen

Een zeer gedurfde aanpak is een tweede curriculum bij te sluiten. Je neemt er namelijk ook een risico mee. Het curriculum van je toekomst. Dat begint natuurlijk bij de baan waarop je solliciteert. Daarna fantaseer je er op los. Wat leer je in die baan, wat kun je er verder mee, wat zijn je volgende stappen, wat is je droombaan op langere termijn.

Welke hobby's ga je later oppakken? Welke opleidingen ga je nog doen? Pas op dat je niet teveel fantaseert en arrogant overkomt en gebruik humor en relativering. Je kunt bijvoorbeeld ook een toekomstige misstap beschrijven (een baan die niet beviel en waarom, een nieuw inzicht dat zich aandeed). Neem de tijd om deze te maken en wees speels.

Je kunt overigens altijd besluiten dit curriculum niet te versturen. Doe zoiets alleen als het goed voelt en als het bij je persoonlijkheid past. Heb je dat lef ook in een sollicitatiegesprek? Het wekt immers verwachtingen die je in het gesprek waar moet maken.

Voordelen als je het wel opstuurt:

Je toont er een aantal dingen mee aan:

  1. Je bent creatief.
  2. Je hebt lef.
  3. Je hebt ambitie.
  4. Je hebt een persoonlijke visie.

Nadelen:

Een cv voor de toekomst is een zeer uitgesproken manier om jezelf in het voetlicht te brengen. Dit zal de ene selecteur aanspreken en een andere juist niet.

Aanbevolen website

Auteur: Mariëlle de Groot

http://www.carrieretijger.nl/carriere/solliciteren/sollicitatiebrief-en-cv/jezelf-verkopen/attention Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: