Oriënteren op de arbeidsmarkt
Net als voor auto's, kleding en levensmiddelen is er ook een markt voor arbeid: de arbeidsmarkt, het geheel van vraag naar en aanbod van betaalde arbeid.
'Ik zie wel waar het schip strandt' is niet de juiste instelling wanneer je op zoek bent naar een baan. Wil je werk vinden dat je leuk vindt en goed kunt, dan zul je daar moeite voor moeten doen. Zorg daarom dat je duidelijk voor ogen hebt wat je wilt, wat je mogelijkheden zijn en wat het aanbod is.
- Een van de bouwstenen van een succesvolle banenzoektocht is inzicht in hoe de arbeidsmarkt in elkaar steekt.
- Solliciteren is vaak zo lastig omdat er vele soorten banen zijn. Hoe weet je of je geschikt bent voor een functie? Je profiel is het geheel van je kennis, eigenschappen en vaardigheden, opleidingen en werkervaring. Door je profiel in kaart te brengen, kun je gericht solliciteren.
- Zomaar lukraak solliciteren op iedere baan die je leuk vindt, levert vaak niet veel op. Het is verstandig strategisch en doelgericht op zoek te gaan naar een (nieuwe) werkgever. Het bespaart je onnodige teleurstellingen en frustraties.
- Als je in een speciale categorie valt, je bent bijvoorbeeld een starter of een herintreder, kun je het lastiger hebben om ergens binnen te komen. Stel je vooral niet te bescheiden op en gebruik al je creativiteit om jezelf te verkopen en te laten zien dat je een waardevolle aanvulling bent voor het bedrijf
- In een economische periode van personeelsschaarste op de arbeidsmarkt, kun je als werkzoekende of werknemer profiteren van de grote vraag naar personeel. Wil je doorgroeien, een carrièrestap maken of meer verdienen? In een periode van personeelstekort kun je je slag slaan.
Auteur: Marieke van Oosterhout