Hoe zit de arbeidsmarkt in elkaar?

Een van de bouwstenen van een succesvolle banenzoektocht is kennis van de arbeidsmarkt, zodat je weet welke banen aansluiten op jouw interesses en mogelijkheden. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Voor veel werkzoekenden is de arbeidsmarkt een ondoordringbaar woud waarin het gemakkelijk verdwalen is. 

Wat is een arbeidsmarkt?

In de meest letterlijke zin van het woord is de arbeidsmarkt een plaats waar 'vragers' naar en 'aanbieders' van arbeid elkaar ontmoeten. In werkelijkheid is de arbeidsmarkt een abstracte markt waar werkgevers door middel van verschillende wervingskanalen zoals personeelsadvertenties, uitzendbureaus en werving- en selectiebureaus om personeel vragen. Werkzoekenden zijn op dezelfde markt op zoek naar een baan die aansluit bij hun wensen, opleiding en werkervaring.

De Nederlandse arbeidsmarkt kan op verschillende manieren worden ingedeeld. Naast de indeling in niveaus – nationaal, regionaal en lokaal – is er ook sprake van een indeling in sectoren. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Openbaar Bestuur

Informatie vergaren

Voor een goede sollicitatiestrategie heb je het een en ander aan informatie nodig. Om te kunnen bepalen welk werk je zou willen doen, zul je eerst bij jezelf na moeten gaan in welke sector je zou willen werken, welke functie je zou willen uitoefenen en welke werkgever je voorkeur heeft. 

Het vergt vaak de nodige creativiteit om geschikte informatie over de arbeidsmarkt te verkrijgen. Het verzamelen van informatie komt meestal neer op het raadplegen van verschillende bronnen en het combineren van die gegevens. 

  • Het UWV WERKbedrijf heeft de taak om de arbeidsmarkt transparant te maken. Het UWV verschaft daarom op landelijk en regionaal niveau veel informatie over de Nederlandse arbeidsmarkt, zoals actuele arbeidsmarktcijfers, -analyses en -prognoses.
  • Bij brancheorganisaties kun je terecht voor jaar- en onderzoeksverslagen.
  • In vakbladen vind je informatie over brancheontwikkelingen en -onderzoeken.
  • Veel bedrijven bieden op hun website veel informatie over zichzelf. Ook hebben veel bedrijven en organisaties een bedrijfspagina op sociale netwerksites als Facebook en LinkedIn.
  • Je netwerk bevat wellicht mensen die werkzaam zijn in de sector of de organisatie waar jij graag wilt werken. 

Zicht op de arbeidsmarkt

Marktverschuivingen of technologische ontwikkelingen kunnen ertoe leiden dat beroepen verdwijnen of inhoudelijk veranderen. Kennis van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, trends en verwachtingen op de langere termijn geven je een goed beeld van je carrièremogelijkheden, maar ook over mogelijke risico's. Een tekort aan arbeidskrachten in een bepaald werkveld kan er zoal toe leiden dat je eenvoudig een loopbaanswitch kunt maken.

Inzicht in de voortdurend veranderende arbeidsmarkt is nodig om sturing te geven aan je loopbaan en ervoor te zorgen dat je duurzaam inzetbaar bent. Maar inzicht alleen is geen garantie voor succes. Om een baan te kunnen vinden die bij je past, is het ook belangrijk jezelf te profileren. Als je niet goed weet welke functies je precies liggen, dan kan een beroepskeuzetest heel waardevol zijn.


Auteur: Marieke van Oosterhout
Je bent hier: Home Carrière maken Solliciteren Oriënteren op de arbeidsmarkt Hoe zit de arbeidsmarkt in elkaar?