Checklist voor een goede sollicitatiebrief
Een goede sollicitatiebrief:
- gaat over jou en jouw ambitie en motivatie, maar vooral ook over hoe jij past bij het bedrijf waar je solliciteert. Verplaats je eens in het bedrijf en bedenk naar wat voor iemand zij daadwerkelijk op zoek zijn. Brieven die op die behoefte ingaan, hebben een veel grotere kans van slagen. De leden van de sollicitatiecommissie voelen zich dan aangesproken bij het lezen van jouw brief. Dat is precies wat maakt dat ze verder lezen.
- is ingedeeld volgens de verkoopformule AIDA. Die afkorting staat voor Aandacht trekken, Interesse wekken, Desire opwekken en aanzetten tot Actie.
- bevat relevante, feitelijke informatie waaruit je motivatie voor de baan blijkt. Noem ervaringen die relevant zijn voor de baan, en bespreek die aan de hand van feiten en resultaten. De STAR-methode is hiervoor een goede methode. Andere gegevens zet je in je cv.
- is fris van toon en niet té formeel. Een creatieve openingszin trekt de aandacht van de lezer en dat heb je precies nodig. Maar wees ook weer niet te creatief, zeker niet als je bij een formele organisatie solliciteert, of zelf helemaal niet zo creatief bent. De toon en stijl moeten bij jou én het bedrijf passen. Gebruik korte zinnen en doe niet te ingewikkeld. De lezer is ook maar een mens.
- begint met een aanhef waarin de naam van de geadresseerde is genoemd. Als je die niet weet, doe daar dan telefonisch of per e-mail navraag naar.
- bevat geen type- en taalfouten. Let vooral op d's en t's, en of je woorden aan elkaar moet schrijven. Laat je brief nalezen op dit soort fouten.
- bevat onderaan een vermelding van de bijlagen die je meestuurt.
Auteur: Ysolde Bentvelsen