Taal en communicatie

Televisiekijken op je mobiel. Sms-berichten verspreiden via je favoriete tv-zender. De mogelijkheden om een boodschap over te brengen zijn vandaag de dag legio. Opvallen is dan ook zowel het motto als de uitdaging voor communicatieprofessionals. Denken in gebaande paden is er in het taal- en communicatievak niet bij. Het moet altijd anders, beter, sneller en vooral leuker. Want anders luistert niemand.

Ze lezen als gekken: boeken, rapporten, tijdschriftartikelen. Het etiket boekenwurm krijgen ze dan ook vaak opgeplakt. Deze lettervreters zitten echter alles behalve stilletjes in een hoekje te lezen. Informatiebeheerders delen juist hun kennis. Zonder archivarissen of documentalisten weet niemand waar welke informatie te vinden is.

Een groot deel van de dag zijn we bezig met opnemen en doorgeven van informatie. Gelukkig hoeven we niet alles wat op ons afkomt te onthouden. Professionals die in het marketingcommunicatievak werkzaam zijn, staan voor een grote uitdaging. Hoe bereik je de juiste mensen met de juiste persberichten, opvallende reclamecampagnes of effectieve voorlichtingfolders?

Tekst en vorm, beeld en geluid: elementen waar mediaspecialisten zich helemaal mee uitleven. Hun werk wordt door vele ogen bekeken. Geen wonder dat ze op en top creatief zijn - want wie wil nou een televisieprogramma maken waar niemand naar kijkt?

Woorden en uitdrukkingen zijn voor hen interessante speledingetjes. Ze zoeken er allerlei nuttige, correcte of beeldende omschrijvingen voor. Tolken en vertalers zijn dan ook uitgesproken taalprofessionals: zij leiden het internationale communicatieverkeer in goede banen.

Je bent hier: Home Beroep Taal en communicatie