Marketingcommunicatie

Een groot deel van de dag zijn we bezig met opnemen en doorgeven van informatie. Gelukkig hoeven we niet alles wat op ons afkomt te onthouden. Professionals die in het marketingcommunicatievak werkzaam zijn, staan voor een grote uitdaging. Hoe bereik je de juiste mensen met de juiste persberichten, opvallende reclamecampagnes of effectieve voorlichtingfolders?

Als communicatiemanager breng je informatie zo duidelijk mogelijk over. Die informatie kan betrekking hebben op een bedrijf, een product of een dienst. Je kunt je bijvoorbeeld bezig houden met reclame, of je geheel richten op voorlichting.

Als copywriter ben je voortdurend met woorden in de weer; je voornaamste taak is het schrijven van reclameteksten. Alleen doe je dit telkens voor een ander medium – variërend van een brochure tot aan een radio- en televisiecommercial – en een andere doelgroep: je schrijft zowel voor consumenten van een wasmiddel als voor lezers van een dagblad.

Een communicatiemedewerker zorgt ervoor dat de relatie tussen organisatie en buitenwereld piekfijn in orde blijft. En dat het beeld dat de buitenwereld van de organisatie heeft, juist is.

Als persvoorlichter/woordvoerder vorm je een schakel tussen enerzijds jouw organisatie en anderzijds de media. Je hebt veel contacten met journalisten en redacties. Het is jouw taak om nieuws over jouw organisatie zo goed mogelijk toe te lichten of daarover informatie te verstrekken.

PR staat voor Public Relations: de relatie die je als bedrijf of instelling hebt met de wereld om je heen. Als je die relatie op peil wilt houden of klanten goed wilt informeren over je nieuwe producten, dan schakel je een PR-adviseur in.

Je bent hier: Home Beroep Taal en communicatie Marketingcommunicatie