Functies in de Media

Tekst en vorm, beeld en geluid: elementen waar mediaspecialisten zich helemaal mee uitleven. Hun werk wordt door vele ogen bekeken. Geen wonder dat ze op en top creatief zijn - want wie wil nou een televisieprogramma maken waar niemand naar kijkt?

De commercieel ingestelde mediatijger stimuleert de creativiteit van anderen - maar wel binnen de deadline graag. Want natuurlijk word je als uitgever of bladmanager warm van een prachtig geschreven passage. Maar veel tijd om te dromen is er niet: dat blad of boek moet op tijd afkomen.

Woorden, woorden en nog eens woorden. Er is zoveel tekst om ons heen, dat we er vaak moe van worden. Gelukkig houden tekstredacteuren het kort, interessant en duidelijk. Want zij schrijven om gelezen te worden.

Goede verhalenvertellers zijn ’t allemaal: de beroepsbeoefenaars die zich in de mediawereld met beeld bezighouden. De vertelwijze is echter verschillend. Zo gebruiken een fotograaf en regisseur de celluloidfilm of digitale opnameapparatuur om hun verhaal op te tekenen. Terwijl een scenarioschrijver de tekstverwerker of eenvoudig schrijfblok hanteert. Allen beschikken over een ongekende creativiteit: ze denken niet in woorden, maar in beelden.

Was het nou die gekke bewegende banner die jouw aandacht trok, of de tekst erop? In de ICT-branche gaan techniek en communicatie hand in hand. Tekst en beeld, gegoten in strakke buttons en animaties: allemaal het werk van creatieve techneuten zoals webmasters en content managers.

Je bent hier: Home Beroep Taal en communicatie Functies in de Media