Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen
FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 juli 2006, 13:04
Muur Muur is offline
Juniorlid

Muur is on a distinguished road
Standaard Re: Carrièreswitch in 5 stappen

Hai Suzanne,

Fijn dat je weer reageert! Je zet me weer lekker aan het denken over mijn situatie en actieplannen!
Het is mooi dat ik eerlijk naar mezelf kan kijken, maar omdat ik heel kritisch ben levert dat (zoals je merkt) wel flink wat twijvel op!

Wat zoek ik? Eigenlijk maakt het me niet uit WAT het is, zolang ik maar veel verschillende 'dingen' kan ervaren. Dat is dus het simpele antw. op jouw vraag: Ik wil het leven en de wereld ERVAREN, en ik heb het gevoel dat dat zich niet op een kantoor in NL afspeelt...

Op jouw aanraden, heb ik zojuist eerst even de carriere-anker test op 123.test gedaan, daar kwam uit dat mijn grootste anker Creativiteit is, en daarbij stond het volgende: "Voor iemand die creativiteit als carrièreanker heeft, is produceren van nieuwe ideeën of producten het voornaamste doel. De drijfveer is vernieuwend bezig zijn. Een werkomgeving die procedureel is en weinig ruimte laat voor eigen initiatief kan als zeer beperkend ervaren worden. Vaak werken creatieve mensen het liefst zelfstandig of in kleine teams."
Dat verklaart wellicht mijn beeld van 'thrill-seeker', omdat ik altijd iets nieuws en anders wil uitproberen, want dat doen bleek uit jullie test mbt studie-beroepskeuze: "Mensen die hoog scoren op praktisch zijn over het algemeen 'doeners'. Ze werken graag buiten of met hun handen. Ze hebben vaak een avontuurlijke instelling. Andere typeringen: onderweg zijn, apparatuur bedienen, zelfstandigheid."

Dus dit in acht genomen verklaart het voor mij een heleboel mbt mijn reisdrang en behoeftes.
Ondanks die openbaring is de realiteit ook een grote 'drijfveer' in mijn acties:
Ik ben, voor mijn gevoel, beperkt in mijn handelingen door mijn gezinssituatie. Ik heb nl. ook een dochter van bijna 4 om rekening mee te houden.

Ik kijk heel analyserend naar haar karakter, in de hoop dat zij wel een duidelijk doel kan ontdekken in haar leven, en niet zoals ik ieder jaar een andere beroepskeuzetest hoeft te doen, met iedere x een volledig andere uitkomst!!
Ik wil zo graag dat zij de mogelijkheid krijgt, door de manier waarop IK met haar om ga, om haar persoonlijke SWOT al op jonge leeftijd duidelijk te hebben.

De (marktonderzoek)reis die we samen hebben gemaakt vorig jaar heeft een zeer positief effect op haar gehad. Aan de ene kant zou ik haar DAT mee willen geven, wereldwijsheid en dicht bij mekaar zijn.
Aan de andere kant wil ze zelf heel graag naar de 'grote' school (ookal heeft ze geen flauw idee wat dat inhoudt!) en is ze heel leergierig. Ook gaat ze naar en geweldige school en bied Nederland zoveel mogelijkheden voor haar...

Hoe kan ik haar het beste zichzelf laten ontdekken, opdat zij haar SWOT duidelijk krijgt? Door met een 'hippie-moeder' op reis te gaan, en van het ene in het andere (nu verantwoorde) avontuur te stappen,
of door Rust, Reinheid en Regelmaat te bieden?!

Het 'probleem' is dus voor mij om een combinatie te vinden in mijn wensen/drijfveren, en haar behoeften. En om daarmee zo veel mogelijk 'quality time' te creeren.

Dus je begrijpt dat het niet meer alleen een 'simpele' kwestie is van "Wat zal ik doen vandaag?!", maar meer wat is het beste voor haar en daarmee ONS.

Nou ik hoop en ben benieuwd of je me hier nog iets in kan adviseren!
Het wordt iig een zeer persoonlijk forum op deze manier!
Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2006, 13:27
congruens congruens is offline
Lid

congruens is on a distinguished road

Hai Muur,

Ik ben weer terug van vakantie, dus vandaar dat mijn antwoord wat op zich liet wachten.
Je hebt inderdaad wel een belangrijk 'nieuw element' geintroduceerd: je dochter.
Weet je, ook hier is geen pasklaar antwoord op. Wat belangrijk is, is dit:

- jij moet jezelf kunnen zijn, je lekker voelen, tot je recht komen
- zij moet zichzelf kunnen zijn, zich lekker voelen, tot haar recht komen.

En voor beide zaken én beide mensen moet jij zorgen!!! Maar het gaat niet werken als jij je eigen behoeften volledig laat schieten voor haar. Dus wat jij zegt:" wat is het beste voor haar en daarmee ONS " dat is niet zo. Het is: Wat is het beste voor mij, voor haar en daarmee ONS"!!!!!

Dus het is een puzzel: hoe kun je jullie behoeften met elkaar verenigen. Misschien vindt zij de grote school in een ander land ook prima, misschien zorg jij voor regelmaat gedurende 11 maanden en ga je een maand lekker zwerven, misschien plan je elke 5 jaar een mega-reis, misschien wil je zelf regelmatig kort weg, misschien zorgt een ander voor de 3 R-en en jij voor het leven in de brouwerij, misschien............

Maar weet: als je oprecht rekening houdt met haar en oprecht rekening houdt met jou: dan doe je het goed. En daar hoef je niet over te twijfelen!

Puzzel-ze!!
Met citaat reageren
Oud 13 augustus 2006, 21:21
Rho Rho is offline
Juniorlid

Rho is on a distinguished road
Unhappy Re: Carrièreswitch in 5 stappen

Beste Susanne of René,

Momenteel zit ik erg in dubio betreft mn carriereswitch, inmiddels ben ik wel achter welke kant ik op wil en wat ik daarvoor moet doen. Laat zeggen dat ik ongeveer tussen stap 3 en 4 in zit...... Het werk wat ik momenteel doe ,Tranportplanner bij een groot Iers rederij, bevalt me wel maar ik mis de uitdaging, de spanning, enthousiasme en de zogenaamde "drive" om hier verder in te willen.

Per toeval ben ik een aantal jaren geleden in de Transportwereld terecht gekomen, zeg maar als een soort school drop-out kwam ik via via hierin terecht. Mn leventje was toen ook niet echt "je van het" maar tegenwoordig lopen de dingen zoals ze moeten lopen en komt langzaam aan het besef wat ik echt
wil en wat ik heb laten schieten. Tuurlijk zit daarbij dat ik toen der tijd echt niet wist wat ik wilde.

Momenteel doe ik naast mijn werk een cursus Marketing op MBO+ niveau omdat ik hierin mijn toekomst zie en hierin wel de nodige uitdagingen en bep. "drive" denkt te vinden. Alleen is het zonder werkervaring erg lastig om werk in de commerciële richting te vinden, daarbij is het zo dat ik in salaris waarschijnlijk een stuk op achteruit zou gaan wat ik simpelweg gewoon niet kan missen. Ik snap wel dat je een stapje achteruit moet doen om er 2 vooruit te maken maar het moet niet ten koste gaan van.......!

In december moet ik mijn examen doen en heb hele hoge eisen aan mijzelf gesteld om deze te halen, nu moet het voor mij gebeuren. Laat duidelijk zijn dat het geen MOETEN is maar simpelweg gewoon willen.... de WIL is gewoon heel erg aanwezig! Ik ben 26 jaar en ik heb mijzelf doel gesteld dat ik dit jaar voor mijn MBO opleiding wil slagen zodat ik volgend jaar weer verder kan met een eventuele andere opleiding (Sales A).
Ik heb momenteel gesolliciteerd als Commercieel Medewerker bij een ander rederij (jaja toch weer de Transport!) omdat hierin toch mijn werkervaring ligt. Ook heb ik voor deze functie gesolliciteerd bij een internet bedrijfje, hier hoop ik meer op omdat ik toch meer zie als mijn gewenste carriereswitch.

Ik heb het idee dat ik gewoon niet meer verder kom, terwijl ik zo graag wil. Misschien heb ik bep. dingen over het hoofd gezien of bep. insteken (nog) niet geprobeerd. Kan je mij van nog wat advies voorzien of mij iets toereiken wat mijn keuze vergemakkelijkt?

Ik hoor je wel!

Groetjes Rho!
Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2006, 22:49
outsmart outsmart is offline
Lid

outsmart is on a distinguished road

Beste Rho,

Goed dat je zo met je toekomst bezig bent!
Een opleiding en carriere move met de daarbij behorende keuzes en afwegingen.

Heb je voor jezelf op een rijtje wat je minimaal wilt verdienen, wat je werkervaring is en vooral wat nu voor jou de carrieremove is?
Zijn er binnen je huidige werkgever doorgroeimogelijkheden?
Waar ben je goed in?
Wat is voor jou sales?

Ik raad je aan deze vragen eens goed op een rijtje te zetten en te kijken wat je nu echt wilt. Meer salaris, een baan in de verkoop, doorgroeien bij je huidige werkgever etc...?

Tip!
Als je iets te graag wilt dan kan dit tegen je gaan werken.

Succes!

Erwin Coolen
www.out-smart.nl
erwin.coolen@out-smart.nl
Met citaat reageren
Oud 15 augustus 2006, 13:17
Rho Rho is offline
Juniorlid

Rho is on a distinguished road
Red face Re: Carrièreswitch in 5 stappen

Bedankt Erwin!

Zelf weet ik gelukkig wel wat ik wil en heb inderdaad enkele punten voor mijzelf op een rijtje gezet. Ik wil zelf de richting van accountmanagement op,
op de een of andere manier trekt me dat gewoon enorm en lijkt me de functie zelf (behalve heel erg verantwoordelijk) erg interessant. Wat salaris betreft, momenteel ben ik daar niet zo heel erg mee bezig ...laten we maar eerst de benodigde diploma's behalen en zorgen dat ik geduld heb met het verdere verloop.

Waar ik het meest mee zit is dat wanneer ik dan eventueel mijn diploma behaald heb helemaal geen werkervaring heb. Kijk, als je via school je diploma's haalt, ga je tijdens je studie je stage lopen en zo leg dan je eventuele contacten voor je toekomst vast. En met een beetje geluk kan je ergens makkelijk beginnen voor een bedrijf "ideaal"; je bent jong, ambitieus en makkelijk te kneden voor het vak. Als ik uiteindelijk al mijn diploma's heb, dan zijn we toch bij elkaar 2.5 jaar verder, dan ben ik net 29 of 30. Niet oud, maar wel oud voor iemand die misschien het vak in wilt rollen.

Helaas heb ik de pech dat ik via mijn eigen bedrijf niet stiekem het vak ik kan rollen en daar de benodigde ervaring op kan doen. Daarom ben ik ook om mij heen aan het kijken of ik niet ergens een commerciële functie kan vervullen, ik kan niet vroeg genoeg beginnen toch!?

Misschien moet ik Frank van Leer (van Tobbers & Toppers) maar eens bellen en om advies vragen! Ik heb van de zomer zijn boek gekocht, ik moet zeggen dat het een heel aanstekelijk, leerzaam boek is, wat overigens fijn leest!

Ik weet als je iets TE graag wilt, het inderdaad blokkeert....
Misschien ben ik ook wel te ongeduldig en wil ik te snel, maar het is wel fijn om te weten als je weet waar je aan toe bent. Niet dat ik voor verrassing kom te staan! Voorlopig richt ik mij op mn examen december a.s.!

Gr. Rho
Met citaat reageren
Oud 16 augustus 2006, 10:11
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Seniorlid

Isabelle is on a distinguished road

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rho

Waar ik het meest mee zit is dat wanneer ik dan eventueel mijn diploma behaald heb helemaal geen werkervaring heb. Kijk, als je via school je diploma's haalt, ga je tijdens je studie je stage lopen en zo leg dan je eventuele contacten voor je toekomst vast. En met een beetje geluk kan je ergens makkelijk beginnen voor een bedrijf "ideaal"; je bent jong, ambitieus en makkelijk te kneden voor het vak. Als ik uiteindelijk al mijn diploma's heb, dan zijn we toch bij elkaar 2.5 jaar verder, dan ben ik net 29 of 30. Niet oud, maar wel oud voor iemand die misschien het vak in wilt rollen.

Ik weet als je iets TE graag wilt, het inderdaad blokkeert....

Gr. Rho
Beste Rho,

Hoezo heb je geen ervaring? Je werkt toch al een aantal jaren in die transportwereld? Met die sector heb je veel ervaring. Het is veel makkelijker om binnen dezelfde sector naar een andere functie over te stappen en dan die functie (voor jou dus die commerciële) een tijd te doen en dáárna met een commerciële functie naar een andere sector te gaan, b.v. webdesign.

En dan over dat TE graag willen. Ik denk dat je iets niet gauw TE graag kunt wilen, de valkuil is alleen dat je geen oog meer hebt voor alternatieven die misschien net iets naast jouw directe route naar de vervulling van je droom liggen, maar wel heel goed kunnen zijn. Dus richt je strak op je doel, maar kijk af en toe even opzij.

www.helderenwijzer.nl
Met citaat reageren
Oud 18 augustus 2006, 10:13
congruens congruens is offline
Lid

congruens is on a distinguished road

Hai Rho,

Ik heb je berichtjes 2 x gelezen en ............ ik zie geen probleem!!
Je bent hartstikke goed bezig: je bent gemotiveerd voor je studie, je bent er bijna mee klaar, je weet welke kant je op wilt, je bent ook al aan het solliciteren in die richting.

Kortom: geweldig!

Er is maar 1 'maar': Je bent er nog niet. En dat is denk ik jouw punt:

- Je wilt gewoon dat het sneller gaat dan dat het gaat;
- Je wilt graag zeker weten dat het gaat lukken:
- Je hebt misschien de bibbers omdat die gewenste toekomst nu dichterbij gaat komen;
- En dan ook nog die examens die eraan komen en waar veel vanaf hangt!

Mijn tips voor jou nu zijn:

- blijf geloven in jezelf: je weet wat je wilt en je bent op de goede weg!

en verder:

- bedenk of je eventueel in je vrije tijd nog mogelijkheden ziet om wat meer commerciële ervaring (bv. fondswerving voor een stichting) op te doen.
- commerciële functies zijn vaak goedbetaald, dus misschien ga je er financieel wel op vooruit!???!!
- als je wilt veranderen van beroep én van branche, dan is het vaak verstandig dat in 2 stappen te doen. In jouw geval is het dus heel slim om eerst een salesfunctie/accountmanagersfunctie in de transportbranche te proberen te bemachtigen. En dan na een tijd de stap naar een andere branche.

Laat me maar horen of je hier wat mee kunt,
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten