Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Carrière Opvallen en promotie maken Goede werkrelaties helpen je carrière vooruit

Goede werkrelaties helpen je carrière vooruit

Stel je voor: je bent specialist en je bent ergens goed in: ICT misschien of financiën. Eerst loopt je carrière gesmeerd. Je wordt steeds beter in je vak en je krijgt een paar keer promotie. Maar na een tijd houdt het op. Je krijgt steeds meer moeite om je ideeën geaccepteerd te krijgen en je komt niet meer hogerop.

Waarom stagneert je carrière?

Je wordt in eerste instantie gewaardeerd om je technische vaardigheden en gespecialiseerde kennis. Daarop werd je geselecteerd en daarin word je getraind. Later in je carrière ga je leidinggeven of je krijgt met de commerciële kant van de organisatie te maken. Dan worden sociale vaardigheden steeds belangrijker. Je moet goed kunnen omgaan met mensen in verschillende delen van de organisatie. Specialisten die zo goed zijn in hun vak, zijn vaak opmerkelijk slecht in het aanknopen van relaties. Ze zijn technisch slim, maar hebben te weinig ‘people skills’. Daardoor komen ze niet vooruit. Voor sommigen zijn ineffectieve relaties zelfs een bron van stress.

"Seek first to understand, then to be understood."

- Stephen R. Covey in Seven Habits of Highly Effective People

Waarom zijn die people skills zo belangrijk?

Er zijn drie soorten macht of invloed in een organisatie:

  1. formele hiërarchische macht (baas boven baas)
  2. expertise
  3. relaties

Je formele macht kun je in het algemeen niet direct beïnvloeden. De directeur is de baas van de manager en de manager is jouw baas. Bepaalde beslissingen worden nu eenmaal hogerop genomen en daar kun je weinig aan doen.

Wat betreft je expertise loop je tegen een plafond. Op een gegeven moment heb je vakinhoudelijk de hoogste functie bereikt. Met nóg meer vakkennis maak je dan geen carrièrestappen meer.

Om verder te komen moet je leren effectieve werkrelaties aan te knopen en te gebruiken. Want hoe hoger je komt, hoe belangrijker de factor relaties wordt.

Techneuten
Frank is software engineer en Pieter databasebeheerder. Ze kletsen wat af ’s ochtends over de nieuwe iPad van Frank en de laatste Star Wars-film die Pieter op dvd heeft gezien.

Om 10 uur hebben ze een vergadering met de marketingafdeling over een nieuw systeem voor direct mailing. Tom en Yvonne van Marketing staan gezellig te praten over hun weekend. Yvonne heeft een tennistoernooi gespeeld en Tom is met zijn kinderen naar Artis geweest.

Wat doen Frank en Pieter? Ze lopen stilletjes naar binnen om het gesprek niet te storen en gaan naast elkaar aan tafel zitten. Pieter doet zijn schrijfblok open en pakt zijn pen. Frank laat hem zijn iPad zien.

Hoe kan het beter?
Frank en Pieter zouden persoonlijk contact kunnen aanknopen met hun collega’s (en interne klanten) van Marketing. Stap op ze af, geef een hand en stel je voor of vraag hoe het gaat. Wees vriendelijk, maak oogcontact. Ga naast ze zitten. Stel wat open vragen om erachter te komen wat ze interessant of belangrijk vinden.

“Artis? Wat leuk! Houden je kinderen erg van dieren?”

Hoe kom je weer verder?

Je bent goed in je vak, dus je bent ook slim genoeg om sociale contacten beter aan te pakken. Maar misschien heb je die vaardigheid onvoldoende ontwikkeld.

Eigenlijk zijn de basisregels heel eenvoudig:

En dus is de gouden regel: praat meer met mensen over dingen die voor hen belangrijk zijn.

Wat voor de ander belangrijk is verschilt van persoon tot persoon. Voor de een is dat zijn kinderen, voor de ander zijn hobby. Vraag ernaar, wees oprecht belangstellend, praat erover. Onthoud de namen van de kinderen. Onthoud dat verhaal over het toernooi van volgende week, zodat je later kunt vragen hoe het gegaan is. Leef je in de wereld van de ander in.

Maak er een gewoonte van iemand informeel te spreken voor of na een vergadering. Mis je de gelegenheid, bel die persoon dan op. Maak zomaar een praatje. Vraag hoe het gaat. Vertel wat je voor hem of haar aan het doen bent.

Misschien heb je het gevoel dat je een drempel over moet om persoonlijk contact met iemand te maken. Dan is het een kwestie van durven: knoop gewoon eens een gesprek met iemand aan. Het ergste dat er kan gebeuren is dat het gesprek niet loopt, maar dan is er eigenlijk niets verloren.

Als specialist ben je gewend steeds weer nieuwe dingen te leren. Gebruik die sterke eigenschap bij het ontwikkelen van je sociale vaardigheden. Volg eens een cursus soft skills in plaats van een vaktechnische. Een cursus gesprekstechnieken bijvoorbeeld of managementvaardigheden. Kies de cursus met zorg, want met een cursus worden je ambities zichtbaar.

Pas je communicatiestijl aan

Misschien maak je erg veel gebruik van e-mail. Houd er dan rekening mee dat mensen in leidinggevende en commerciële functies gewend zijn meer persoonlijk contact te maken. Ze willen een praatje maken, face-to-face of per telefoon. Een bericht krijgen ze liever per voicemail dan per e-mail.

Pas je aan de voorkeursstijl van de ander aan. Je zult zien dat als je meer contact maakt met mensen op een manier die zij prettig vinden, zij jouw kwaliteiten meer gaan waarderen.

Omgaan met klanten

Stel: je werkt als applicatiebeheerder bij de afdeling ICT. Een (interne) klant meldt een probleem. Wat doe je? Het zo snel mogelijk oplossen natuurlijk. Fout! Vaak zie je dat technici zich driemaal in de rondte werken om een probleem op te lossen, terwijl de mensen die met het probleem zitten het gevoel hebben dat er niets gebeurt. Omdat ze niet weten dat eraan gewerkt wordt.

Een essentieel onderdeel van klantgerichtheid is: communiceren! Vraag om te beginnen wat het probleem precies is en waarom het zo hinderlijk is. Luister actief, toon begrip voor de situatie en bovenal: vertel wat je eraan gaat doen. Soms weet je dat niet meteen en moet je het probleem eerst onderzoeken. Zeg dan bijvoorbeeld: “Ik moet nu eerst even dit afmaken, want de hele afdeling Marketing kan anders niet verder, maar over een half uur ga ik naar jouw probleem kijken. Ik neem vandaag nog contact met je op en ik laat je weten wat we eraan kunnen doen. Is dat goed?”

Wees consequent

Wanneer je je socialer gaat gedragen, schep je nieuwe verwachtingen. Mensen in je omgeving verwachten na het eerste persoonlijk gesprek ook in andere situaties sociaal gedrag van je. Om maar eens een praktisch voorbeeld te noemen: als iemand vertelt dat hij volgende week een examen doet, dan verwacht hij dat je twee weken later bij de volgende ontmoeting vraagt hoe het gegaan is.

Wanneer je als sociaal persoon gezien wilt worden, dan moet je werken aan dit beeld. Doe aan personal branding. Mensen moeten op je kunnen bouwen. In je persoonlijke merk moet een herkenbare, constante factor zitten en een hoog niveau van professionaliteit.

Oppervlakkige belangstelling volstaat niet om goede werkrelaties op te bouwen. Alleen een hand geven en "Hoe gaat het?" is niet genoeg. Verdiep je écht in de ander. Luister aandachtig. Niet een keertje, maar bij elke ontmoeting.

Wees paraat

Als je oprecht belangstelling toont voor mensen, zul je zien dat zij geïnteresseerd zijn in jou. Vroeg of laat komt opeens dat moment waarop de ander je vraagt naar je carrièredoel. Zorg dan dat je je elevator pitch paraat hebt.

Aanbevolen websites

Aanbevolen boeken

Bronnen

Dit artikel is gebaseerd op de podcast Solution to a Stalled Technical Career (Engels). Hierin praten Mike en Mark over een vriend die is vastgelopen in zijn carrière. Hij is een deskundig ICT’er en geeft inmiddels leiding aan 60 medewerkers bij een groot Fortune-500 bedrijf, maar hij heeft steeds meer moeite om zijn ideeën geaccepteerd te krijgen.

Auteur: René Pijlman

http://www.carrieretijger.nl/carriere/promotie/relaties Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: