Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Carrière Opvallen en promotie maken

Opvallen en promotie maken

Opeens komt er een reorganisatie, een nieuwe collega, een groot project. En jij wist van niets. Misschien voel je je gepasseerd, of genegeerd. Informeert jouw baas je over wat er gebeurt? Betrekt hij je bij nieuwe ontwikkelingen? Nee? Dan ben je misschien niet belangrijk genoeg voor je baas. Tijd om er wat aan te doen!

Roddel en achterklap, zwartmakerij en loopbaansabotage, slijmen en hielenlikken: kantoorpolitiek waar vrijwel iedereen mee te maken heeft. Kantoorpolitiek heeft een negatieve klank, maar je kunt kantoorpolitiek ook positief en bewust inzetten om je carrièrekansen te vergroten zonder anderen schade te berokkenen.

Veel werknemers hebben een hekel aan het functioneringsgesprek en zijn bang voor het beoordelingsgesprek. Dat is jammer, want met de juiste voorbereiding kun je deze gesprekken benutten om je carrière een zet in de juiste richting te geven.

Een uitstekende manier om je carrière te bevorderen of je ambitie te tonen is het volgen van een opleiding of cursus. Dat is leuk en leerzaam, maar schept wel verplichtingen. Zeker als je baas bijdraagt in kosten of studietijd.

Stel je voor: je bent specialist, je maakt snel carrière en je maakt een paar keer promotie. Maar na een tijd krijg je meer moeite om je ideeën geaccepteerd te krijgen en je komt niet meer hogerop. Hoe komt het dat je carrière stagneert? Wat kun je daaraan doen?

Niet zozeer hard werken en veel uren maken, maar flexibel zijn, is de optimale werkhouding voor ambitieuze carrièretijgers.

Je carrière- en promotiekansen worden aanzienlijk groter als je je verantwoordelijk opstelt in je werk.

Hoe ontwikkel je je van starter tot oude rot in het vak?

Hoe en wanneer onderhandel je terwijl je een baan hebt en wat meer salaris wilt of promotie wilt maken?

Je hebt al een tijd geen salarisverhoging gehad, werkt al enige jaren in de organisatie en bent behoorlijk gegroeid of anderen in jouw beroepsgroep verdienen meer dan jij. Enfin, je vindt het tijd worden dat je er in salaris op vooruit gaat. Veel mensen vinden het eng om daarover te beginnen bij hun baas. Maar met de juiste voorbereiding, wat spelinzicht en een slimme strategie houd je je zenuwen de baas.

Maakten vroeger vooral leerlingen die in afgelegen gebieden woonden gebruik van thuisopleidingen om een diploma te behalen, tegenwoordig zijn het vooral de werkenden die zich op deze manier verder ontwikkelen. Dat is ook niet zo gek: afstandsonderwijs is flexibel. Maar juist in die flexibiliteit schuilt meteen het grootste gevaar voor het niet behalen van het felbegeerde papiertje. Om de eindstreep te halen heb je een flinke dosis organisatietalent, zelfdiscipline en doorzettingsvermogen nodig.

Werken waar, wanneer en hoe je dat wilt, dat is in het kort Het Nieuwe Werken (HNW). Aanwezig zijn en uren maken is niet meer wat telt; het gaat om de output die je levert. Organisaties die HNW hebben doorgevoerd, stellen medewerkers bijvoorbeeld in staat vanuit huis te werken. Of zelf hun werktijden te bepalen. Als medewerker krijg je de ruimte en de vrijheid om je werk binnen bepaalde grenzen naar eigen inzicht te doen. HNW betekent dus flexibeler werken met meer zelfstandigheid.

Bonus is Latijn voor ‘goed'. Een bonus is een extra uitkering die je bovenop je vaste salaris krijgt. Je ontvangt dit extraatje als beloning voor het behalen van persoonlijke, team- en/of organisatiedoelstellingen. Een bonus wordt ook wel een prestatiebeloning of een variabele beloning genoemd.

Wil je vooruit in je loopbaan, dan is het niet alleen belangrijk dat je je werk goed doet, maar ook dat je zichtbaar bent. Bedrijfsborrels zijn een prima gelegenheid om je collega’s op een informele manier beter te leren kennen en jezelf - in de goede zin van het woord - van een andere kant te laten zien.

http://www.carrieretijger.nl/carriere/promotie Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: