Doorgroeien: van junior naar senior

Kleine mensjes worden groot en dat geldt ook voor de werkende mens. Een starter blijft geen starter, en wie enkele jaren ervaring heeft, wordt na verloop van tijd een oude rot in het vak. Kun je deze ontwikkeling sturen? Of is het gewoon een kwestie van jaren volmaken?

Wat betekenen de begrippen junior, medior en senior?

In vacatureteksten tref je nogal eens de begrippen junior en senior aan. Soms wordt zelfs de term medior gebruikt. Wat zeggen deze termen?

  • Junior: een junior functie is een startersfunctie. In plaats van 'junior' wordt ook wel het voorvoegsel 'aankomend', 'beginnend', 'assistent' of 'trainee' gebruikt.
  • Medior: iemand in een medior functie heeft al enige jaren ervaring, maar is nog niet volleerd. Hij/zij kan nog doorgroeien.
  • Senior: een senior heeft veel ervaring in een bepaald vakgebied en wordt beschouwd als expert. Vaak heeft een senior extra taken die niet door mensen met een junior of medior functie worden uitgevoerd, zoals acquisitietaken of begeleidingstaken.

Wat onderscheidt junior, medior en senior medewerkers in de praktijk?

De aanduidingen junior, medior en senior komen vaak voor bij adviesfuncties. Maar ook bij trainers, software engineers, projectleiders, verkopers, accountmanagers en beleidsmedewerkers zie je deze termen vaak terug in de vacaturetekst.
Het vak blijft hetzelfde, maar naarmate je je meer richting de seniorenstatus beweegt, krijg je meer en andere verantwoordelijkheden. Globaal kun je ervan uitgaan dat je te maken krijgt met de volgende verschillen:

  • Als junior word je vaak min of meer intensief begeleid, bijvoorbeeld door een senior medewerker. Je doet kleinere projecten en opdrachten en krijgt regelmatig feedback. Je begint aan het opbouwen van een netwerk.
  • Als medior doe je meer dingen zelfstandig en de projecten of opdrachten worden gaandeweg groter van omvang. Bij grote of belangrijke projecten word je nog vaak begeleid en krijg je feedback. Je wordt vaker gevraagd om mee te denken over de strategie of visie van het bedrijf. Je blijft investeren in het uitbreiden van je netwerk, kennis en people skills.
  • Als senior ben je expert. Je hebt vaak een rol in de begeleiding van junior en medior medewerkers. Veel senior medewerkers zijn verantwoordelijk voor een deel van de acquisitie van nieuwe opdrachten voor een bedrijf. Ze moeten daartoe beschikken over een uitgebreid netwerk. Vaak worden bepaalde targets gesteld die een senior medewerker moet halen. Daaraan is soms een prestatieloon gekoppeld. Afhankelijk van de omvang van het bedrijf beslissen senior medewerkers mee over de koers van het bedrijf.

Hoe maak je carrière langs deze lijn?

Als je bij een bedrijf als junior begint, is het belangrijk afspraken met je werkgever te maken over hoe lang je de status van junior houdt en wat je ervoor moet doen om door te groeien. Het gevaar bestaat dat je te lang in een junior functie blijft hangen en niet betaald wordt voor de werkzaamheden die je naar verloop van tijd doet. Een goed middel voor de afspraken is een Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP). Daarin leg je vast welke prestaties je moet behalen om het predicaat junior kwijt te raken.

Ditzelfde geldt ook voor als je een medior functie hebt. Ook in die functie is het verstandig afspraken met je werkgever te maken over het beoogde carrièrepad. Je vorderingen bespreek je jaarlijks tijdens een functionerings- of beoordelingsgesprek. Grijp dit gesprek eventueel aan om onderhandelingen te starten over een promotie.

Wie door wil groeien moet aantoonbare prestaties leveren. Hoe doe je dat?

  • Zorg dat je steeds grotere en complexere klussen krijgt en deze goed afrondt. Let erop dat de resultaten niet alleen voor jou zichtbaar zijn, maar ook voor je baas.
  • Investeer in kennis in je vakgebied. Doe cursussen. Bekijk in welke gebieden je je moet specialiseren om verder te komen.
  • Senioriteit gaat vaak samen met juist meer overzicht en algemene competenties. Dus niet alleen specialistische vaardigheden zijn van belang, maar ook de soft skills die juist bij een generalist passen.
  • Zorg ervoor dat je opvalt bij degenen die over jouw promotie moeten beslissen. Dat doe je o.a. door verantwoordelijkheid te nemen, je flexibel op te stellen, en te investeren in goede werkrelaties.

Auteur: Ysolde Bentvelsen

Je bent hier: Home Carrière Opvallen en promotie maken Doorgroeien: van junior naar senior