Word belangrijk voor je baas

Opeens komt er een reorganisatie, een nieuwe collega, een groot project. En jij wist van niets. Misschien voel je je gepasseerd, of genegeerd. Informeert jouw baas je over wat er gebeurt? Betrekt hij je bij nieuwe ontwikkelingen? Nee? Dan ben je misschien niet belangrijk genoeg voor je baas. Tijd om er wat aan te doen!

Wat maakt je belangrijk?

  • Relaties met klanten en commercieel inzicht.
  • De functie, rollen en taken die je hebt.
  • Onmisbare kennis en vaardigheden.
  • Persoonlijke kwaliteiten en competenties.
  • Aanzien en invloed bij collega's.

Tips

  • Bedien je van kantoorpolitiek om je carrièrekansen te vergroten zonder anderen schade te berokkenen.
  • Ontwikkel organisatiesensitiviteit. Dat zijn voelsprieten voor hoe de organisatie werkt, formeel, maar ook in de wandelgangen.
  • Wacht niet af, maar neem initiatief! Klaag niet dat je te weinig informatie krijgt, maar ga er zelf achteraan. Ga eens langs bij een paar sleutelfiguren in de organisatie en hoor ze uit over wat er speelt.
  • Ga na wat de strategische plannen van de organisatie zijn. De langetermijndoelstellingen waar directie en management hun hoop op gevestigd hebben. Probeer daar een rol in te krijgen. Bijvoorbeeld als adviseur, projectleider of manager. Of als dat te hoog gegrepen is: bied jezelf aan als assistent van iemand met een sleutelrol. Of maak jezelf onmisbaar voor de uitvoering. Maak indruk op het hoger management.
  • Bouw je onbelangrijke activiteiten en tijdvreters af of delegeer ze. Voer dan eens een gesprek met je baas en geef aan dat je tijd over hebt voor belangrijkere dingen. Vraag hem wat er speelt en waarbij hij je het liefste inzet. In dat gesprek komt het aan op luisteren
  • Ga eens na of mensen je wel voldoende op waarde schatten. Weet je baas wel goed wat je allemaal doet? Kennen je collega's al je kwaliteiten? Laat zien wat je waard bent. Maak om te beginnen voor jezelf een overzicht van de resultaten die jij de afgelopen tijd voor elkaar hebt gekregen. Geef eens een presentatie over een belangrijk onderwerp waar je veel van weet. Breid je invloed in de organisatie uit.
  • Verzin een plan om meer omzet te maken, of nieuwe klanten binnen te halen.

Om over na te denken

  • Wie in positieve zin op wil vallen moet zich profileren en risico durven nemen. Ben je misschien te voorzichtig en te terughoudend?
  • Ben je als specialist teveel opgesloten in je eigen vak? Je leidinggevende is vermoedelijk een generalist en die moet je anders benaderen. 
Je bent hier: Home Carrière Opvallen en promotie maken Word belangrijk voor je baas