Personal branding

Personal branding helpt je bij het vinden van de juiste baan en het maken van promotie. Hoe werkt dit uit Amerika overgewaaide fenomeen? Beschouw jezelf als een merk. Weet wat je uniek maakt en onderscheid je van anderen.

Brand is Engels voor merk. Oorspronkelijk betekende branding het brandmerken van vee, maar tegenwoordig staat branding voor het beeld dat een merk oproept:

  • je ziet een pak Douwe Egberts en denkt: “gezellig”
  • je loopt een Hema binnen en denkt: “echt Hema”
  • je ziet een man uit zijn Volvo stappen en denkt: “degelijk, veilig, maar oersaai”

Personal branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en je klanten zien wie je bent en waar je voor staat.

Toegegeven, het is niet bepaald een Nederlandse eigenschap om je kop boven het maaiveld uit te steken. Je moet zeker niet met een ik ben de allerbeste T-shirt rond gaan lopen, maar wat je wel wilt is dat de mensen op je werk en in je netwerk jou als de beste oplossing voor hun probleem zien:

  • Jan, die moeten we hebben, die maakt de allermooiste websites
  • Mieke, die moeten we hebben, zij is een tovenaar met Photoshop

Ken jezelf, wees jezelf

Personal branding begint met zelfkennis en het doen van zelfonderzoek. Je moet duidelijk voor ogen hebben wat je zakelijk en privé wilt bereiken en wat je levensdoel is. Je moet weten wat je kunt en wat je leuk vindt. Waar loop je helemaal warm voor? Waar heb je een bloedhekel aan?

Bij personal branding gaat het absoluut niet om het spelen van een rol. Je anders voordoen dan je bent hou je misschien een tijdje vol, maar nooit lang. Voordat je het weet ben je overspannen of heb je burn-out. Personal branding is het vinden van je kracht, van hetgeen je uniek maakt en het uitdragen daarvan. Het maken van een swot-analyse helpt je daarbij en een goede manier om je zelfkennis te testen is de elevator pitch: kun je in een paar zinnen duidelijk maken wie je bent en waar je voor staat?

Het abc van personal branding

Als je weet wat je eigen merk is – je weet wie je bent en wat je wilt – dan is het tijd om je merk in de markt te zetten. Hou bij het ontdekken en vaststellen van je eigen merk het abc van personal branding in je achterhoofd:

  • Apart
  • Betrouwbaar
  • Congruent

Apart – durf anders te zijn

Je moet je onderscheiden van de rest. Als je opgaat in de grijze massa kun je niet duidelijk maken waarom juist jij voor een bepaalde functie geschikt bent. Voor jou zijn er honderd anderen.

Wees apart, wees niet bang om op te vallen, maar overdrijf het niet en blijf jezelf. Presenteer je in een persoonlijke brochure, bouw een website www.ik.nl, leg nadruk op je authenticiteit en unieke kwaliteiten om je te onderscheiden van concurrenten en collega’s. Tegelijkertijd moet je niet zo opvallend anders zijn dat mensen je niet begrijpen of – nog erger – raar of gestoord gaan vinden.

Betrouwbaar – jij als constante factor

Mensen moeten op je kunnen bouwen. In je persoonlijke merk moet een herkenbare, constante factor zitten en een hoog niveau van professionaliteit. Zelfs een negatieve eigenschap kun je positief verpakken. Als je altijd gekreukelde overhemden draagt, creëer dan het beeld dat je geen tijd voor trivialiteiten als strijken hebt; je kunt je creatieve energie immers wel beter gebruiken. Zo schep je toch weer een betrouwbaar, constant beeld van jezelf:

  • Jan zal nooit de prijs voor de best geklede werknemer krijgen, maar zijn werk is altijd van het hoogste niveau
  • Mieke is altijd wat aan de late kant, maar als ze eenmaal bezig is komt er goud uit haar handen

Congruent – alles past

Alle onderdelen van jouw merk moeten congruent zijn, ze moeten met elkaar overeenstemmen. Je staat gek te kijken als het Wereld Natuur Fonds een keten tankstations begint of als McDonalds slow food restaurants opent.

Op dezelfde manier moet alles wat jij doet bijdragen aan het beeld dat je wilt uitdragen. Zeg je papieren agenda vaarwel als je wilt dat mensen jou zien als de goeroe van technologische gadgets. Als je de ene dag in een maatpak van duizend euro en de volgende dag in een Hawaïshirt op je werk verschijnt, draagt dat niet bij aan een duidelijk beeld, tenzij je een creatieveling bent die zijn originaliteit en gedurfdheid wil benadrukken.

Waarom personal branding?

“Elk aanbod schept zijn eigen vraag” is een bekende spreuk uit de economie. Als die ook voor mensen geldt is personal branding voor iedereen van belang. Door jezelf als duidelijk merk aan te bieden creëer je je eigen markt en je eigen mogelijkheden.

De veranderende manier van werken in de moderne economie versterkt dit nog eens. Vroeger was personal branding nauwelijks van belang. Je werkte je hele leven voor één baas en promotie was grotendeels gebaseerd op dienstjaren. In de huidige tijd van jobhoppen is de baanzekerheid veel lager en wordt er bijna van je verwacht dat je om de paar jaar van werkgever verandert.

In bepaalde beroepen is personal branding extra belangrijk. Als consultant of verkoper speelt je imago een grote rol, als administratief medewerker wat minder. Maar zelfs als personal branding geen direct nut voor je lijkt te hebben, is het op zijn minst een goede manier om tot zelfinzicht te komen.

Probeer het gewoon, er zijn ontelbare manieren om je personal brand uit te dragen. Doe vrijwilligerswerk, schrijf een artikel in het personeelsblad of word lid van de bewonersvereniging. Wie weet werpt het onverwachts zijn vruchten af.

Tip – Het grote google-gevaar

Het wereldwijde web is geduldig en alziend. Alles wat je op het internet achterlaat blijft heel lang bestaan. Dat rare commentaar in een gastenboek, die artikeltjes over drugsconsumptie… het kan je blijven achtervolgen. Zorg dus dat ook je elektronische uitingen passen bij je persoonlijke merk. Overdreven? Zeker niet, vraag maar eens na hoeveel mensen de naam van een gesprekspartner of sollicitant in Google intypen om alvast een beeld te krijgen van die persoon.

Tip - Ambitie uitstralen

Je bent ambitieus, je wilt hogerop. Hoe straal je dat uit? Sommigen kiezen voor het aanpassen van de verpakking: ze kleden zich 'een niveautje hoger'. Een administrateur met stropdas en colbert, of een projectleider in driedelig grijs. Dat kan verkeerd uitpakken: je bent overdressed en valt uit de toon.

Je kunt ambitie ook op een inhoudelijke manier zichtbaar maken, bijvoorbeeld door een opleiding of cursus te volgen.

In plaats van werken aan je merk en wachten op een koper, kun je ook het heft in handen nemen. Verkoop jezelf: bespreek je carrièrewens in een functioneringsgesprek.

Aanbevolen websites

  • Hoe creëer ik mijn eigen personal brand - Concreet stappenplan voor het ontwikkelen van een personal brand.
  • Freelancer: Je eigen merk - Als freelancer staan je verschillende gereedschappen ter beschikking om jezelf met succes in de markt te zetten en genoeg opdrachten te krijgen om jezelf te bedruipen. Een uit Amerika overgewaaid fenomeen is personal branding: jezelf als merk beschouwen en de regels die voor producten en bedrijven een stimulerend effect op de verkoop en marktwaarde hebben ook voor jezelf inzetten.
  • Ik werk aan mijn merk - Er is geen voorgeschreven merk dat je zijn moet. Er is geen 'beter of slechter' in personal branding; alleen een bewustwording, cultivering en het omzetten van je visie in je doen en laten. Het gaat erom je eigen kracht te vinden en die vorm te geven. Het gaat er niet om een façade te creëren die je met veel kunst en vliegwerk in stand moet houden. Weten wat je belangrijk vindt, weten wat jou uniek maakt. De essentie van jouw persoon vinden en dit uitdragen.
  • Creëer een positief professioneel imago (Engels) - Jouw acties en motieven worden voortdurend kritisch bekeken. Manage je professionele imago, voordat anderen dat voor je doen.
  • Personal branding professionals in de techniek (Engels, PDF-download) - Een werkboek om je 'merk' te ontdekken en ontwikkelen.

Auteur: Arjen Ligtvoet

Je bent hier: Home Carrière Zelfmarketing Personal branding