Opleiding tot copywriter

Een speciale opleiding voor het beroep copywriter bestaat niet. De meeste copywriters zijn in het vak beland na een studie en werkervaring op het gebied van marketing en/of communicatie. De volgende opleidingen bieden een goede opstap naar het beroep van copywriter:

  • De hbo-opleiding Communicatie is breed van opzet en leidt op tot communicatiedeskundige. Je leert communicatieplannen opstellen, maar ook evenementen organiseren en voorlichting geven. De Fontys Hogeschool te Eindhoven biedt echter de specialisatie Copywriting en Artdirection waarbij je leert advertenties en commercials te maken. Je leert het vak vooral door praktijkopdrachten. Niet alleen loop je een oriënterende stage als communicatietrainee bij een bedrijf, organisatie of instelling, ook voer je opdrachten uit voor het bedrijfsleven in de regio Eindhoven. Een half jaar lang werk je met een groep van vijf studenten aan betaalde opdrachten voor interne en externe opdrachtgevers. Soms onderzoek je een markt of help je mee bij de uitvoering van een reclamecampagne. Ook je afstudeerproject voer je uit bij een onderneming of organisatie. Je moet dan bijvoorbeeld een reclamecampagne geheel zelfstandig bedenken en uitvoeren. De specialisatie Copywriting en Artdirection kun je alleen in voltijd volgen.    

Fran Bongers en Bart Meulepas kozen voor de specialisatie Copywriting en Artdirection en wisten het na hun afstudeerstages bij grote Amsterdamse reclamebureaus zeker: ze wilden verder in de reclame. Terug op de Brabantse bodem gingen ze op zoek naar een baan als team artdirector/copywriter. Uiteindelijk bood een reclamebureau in Eindhoven hen de mogelijkheid om zich als team te laten gelden.

Bart Meulepas: “Als team zijn we het grootste gedeelte van de dag bezig met conceptontwikkeling, waarna Frank gaat vormgeven en ik ga schrijven. Enkele klanten van van ons zijn Bonduelle, Staff Planning en Piet Kerkhof. Erg divers dus (...). Zo ben ik ’s  morgens bezig met een tekst voor een folder van Piet Kerkhof en zijn we ’s middags aan  het brainstormen over een actie voor Crispy Maïs van Bonduelle.”

Bron: brochure Fontys Hogeschool

  • Tijdens de hbo-opleiding Media, Informatie en Communicatie leer je alles over communicatiestrategieën en –technieken. Je denkt en handelt vanuit termen als doelgroep en positionering. Alle mogelijke communicatiekanalen – variërend van traditionele media als dagbladen tot aan interactieve media – weet je te benutten.
  • De hbo-opleiding Journalistiek leidt op tot journalist. Wil je na deze opleiding als copywriter aan de slag, dan kun je het beste kiezen voor de richting dagblad of tijdschrift omdat daar het geschreven woord centraal staat. Na deze studie is het aan te raden je verder te verdiepen in het schrijven van reclameteksten. Bijvoorbeeld door het volgen van een cursus Commercieel Schrijven.
  • De hbo-opleiding Integrated Communication Management stoomt je klaar voor het communicatievak voor de Europese markt. De opleiding wordt geheel in het Engels gegeven en je kunt kiezen uit drie specialisaties: Marketing Communication, Public Relations of Public Affairs.
  • Met de hbo-opleiding Communicatiemanagement kun je ook in het reclamevak terecht komen. Het is dan wel verstandig om de afstudeerspecialisatie Commerciële Communicatie te kiezen. Je leert dan over zaken als: conceptontwikkeling, marktbewerkingstrategieën, merkenbeleid en merkenrecht. 

Je kunt natuurlijk ook met een universitaire studie aan de slag gaan als copywriter. Tijdens een studie Nederlandse Taal en Cultuur ontwikkel je een uitstekend taalgevoel. De studie Communicatiewetenschap en de studie Communicatie en Informatiewetenschappen geven je onder andere inzicht in de werking van verschillende communicatieprocessen.

Cursussen en trainingen

  • De Stichting voor Reclame en Marketingonderwijs (SRM) biedt opleidingen en vaardigheidstrainingen aan op het gebied van marketing/interactieve marketing, marketingcommunicatie, communicatie en sales. De opleidingen zijn op vier niveaus te volgen, namelijk: take off, advanced, professional en master. Zo leer je tijdens de opleiding Schrijven van Commerciële Teksten, teksten maken voor brochures, internet en advertenties.
  • Het Instituut voor Praktijkdiploma’s (IPD) verzorgt opleidingen en cursussen op het gebied van communicatie, waaronder een cursus Effectief Schrijven en een cursus Copywriting. 
  • Verschillende hogescholen Journalistiek bieden ook trainingen en cursussen aan op het gebied van commercieel schrijven. Onder andere de Hogeschool Utrecht.

Auteur: Janine Bruinooge

Je bent hier: Home Beroep Taal en communicatie Marketingcommunicatie Copywriter Opleiding tot copywriter