Opleiding tot marktonderzoeker

Voor het beroep marktonderzoeker is de Hbo-opleiding Marketing Management zeer geschikt. Onder andere HBO Nederland te Arnhem biedt een driejarige bacheloropleiding aan. Hogeschool INHolland biedt een Engelse variant van de opleiding aan, die is gericht op internationale marketing.  

Andere hbo-opleidingen

Een aantal van deze opleidingen kun je ook in deeltijd volgen. In Amsterdam en Utrecht wordt bijvoorbeeld de opleiding Commerciële Economie ook in duale vorm aangeboden. Daar wissel je na een algemene propedeuse, iedere zes maanden studie (met studiefinanciering) af met werken (met salaris). Een studie Commerciële Economie sluit het beste aan bij de competenties van een marktonderzoeker wanneer je kiest voor een specialisatie als Internationaal Management of Sales en Marketing Management. Ook de opleiding Marketing is een goed vertrekpunt voor een carrière als marktonderzoeker.

  • Tijdens de opleiding Commerciële Economie staan de begrippen marketing, management en sales centraal. Veel aandacht gaat uit naar het kunnen vertalen van de wensen van bedrijven en consumenten naar concrete marketing- en salesactiviteiten. Met Commerciële Economie kun je onder andere aan de slag als marketing manager. Om zelfstandig een marktonderzoek te kunnen uitvoeren – zoals een marktonderzoeker doet – is het verstandig je bij te scholen in zaken als het opzetten van een onderzoek (samenstelling, grootte etc.) en statistiek. Het volgen van een gerichte cursus van het Nederlands Instituut voor Marketing te Amsterdam (NIMA) is een goede optie.
  • De hbo-studie Marketing kent vele varianten. Meest geschikte opleiding voor het beroep marktonderzoeker is de hbo-opleiding Marketing Management. De opleiding Marketing biedt echter ook mogelijkheden om als marktonderzoeker aan de slag te gaan. Aan de LOI Hogeschool kun je de opleiding in deeltijd volgen. Je leert dan marketing- en communicatieplannen schrijven. Ook besteedt de opleiding aandacht aan het opstellen van marktonderzoeken en marketinginformatiesystemen.

Niet alle hierboven genoemde opleidingen besteden evenveel aandacht aan het opzetten en uitvoeren van marktonderzoeken. Het is dan ook verstandig je hierin bij te scholen door middel van specifieke cursussen. Zeker na het volgen van een studie Marketingcommunicatie moet je je verdiepen in zaken als statistiek en onderzoekstechnieken.

Je kunt natuurlijk ook met een universitaire opleiding marktonderzoeker worden. Zeker als je wilt doorgroeien naar een functie als senior marktonderzoeker is een academische achtergrond een pré. Een studie Bedrijfs- en consumentenwetenschappen of Economische psychologie is dan een gebruikelijke keuze.

Cursussen en trainingen

Het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA)

Het NIMA is een vereniging van, voor en door marketeers. Het NIMA biedt cursussen en opleidingen over verschillende aspecten van het beroep marktonderzoeker. Zoals bijvoorbeeld Marketingonderzoek & Informatiemanagement waarin je leert om moderne onderzoeksinstrumenten als internet- en databases optimaal te benutten.

De Stichting voor Reclame- en Marketingonderwijs (SRM)

De SRM biedt opleidingen en trainingen op het gebied van marketing en hanteert vier niveaus: take off, advanced, professional en master. Met de vaardigheidstrainingen kan je je vakkennis verbreden. Zo kan je onder andere leren om klantgericht te presenteren of je communicatievaardigheden te verbeteren.

Open Universiteit Nederland

De Open Universiteit Nederland biedt cursussen op het gebied van marketing aan: een Basiscursus Marketing en een cursus Marketing Management. Het is een goede manier om kennis te maken met de basisbeginselen van marketing.

Na het volgen van een cursus of opleiding op het gebied van marketing, kun je een vacature zoeken van het beroep marktonderzoeker.

Auteur: Janine Bruinooge

Je bent hier: Home Beroep Functies in Economie en management Research-functies Marktonderzoeker Opleiding tot marktonderzoeker