Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Opleiding Economie en management Commercieel NIMA

NIMA

Het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) is een vereniging van, voor en door marketeers. Het NIMA stimuleert, ontwikkelt en professionaliseert marketeers die werken in het vakgebied marketing.

NIMA is vooral bekend van de examinering van marketeers op gebieden als marketing, communicatie en sales. Het NIMA-diploma is de standaard opleiding die verwacht wordt als je als marketeer wilt werken. Je kunt de verschillende opleidingen volgen via een groot aantal hogescholen en particuliere opleidingsinstituten.

Wat kun je ermee worden?

Wat is je kans op een baan?

Met een NIMA diploma leg je een goede basis voor een carrière in de marketing, communicatie of verkoop. Het instituut staat hoog aangeschreven bij het bedrijfsleven. Je zult dan ook vrij gemakkelijk een baan vinden die aansluit bij het NIMA examen dat je hebt gedaan. 

NIMA examens

Wat doe je tijdens de opleiding?

Zoals je al hebt gezien, bestaat er een reeks opleidingen waar je uit kunt kiezen. Hieronder worden enkele wat nader toegelicht om een indruk van de opbouw en de onderwerpen te geven.

NIMA/SMA Sales-A brengt je kennis bij van verkoopsystemen. Dat betekent onder meer dat een aantal verkooptechnieken worden behandeld. Je leert hoe je gesprekken met bestaande of potentiële klanten moet voeren en hoe je in het algemeen met hen moet omgaan. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan het opstellen van bijvoorbeeld verkoopplannen en offertes. Je krijgt bij dit eerste deel ook informatie over account management. Verder komen de financiële en administratieve kant, de interne organisatie en marketingprincipes aan bod. Nuttig is ook het blok Persoonlijke Effectiviteit, waarin je communicatieve vaardigheden ontwikkeld worden door middel van het geven van demonstraties en presentaties.

NIMA/SMA Sales-B diept de onderwerpen van Sales-A uit. Deze opleiding besteedt veel aandacht aan verkoopstrategieën, time-management, verkoopmanagement en coaching. Je krijgt inzicht in de organisatie van de verkoop. Sales-B is al een stuk persoonlijker. Het is niet alleen gericht op kennis en inzicht in de verkoopwereld, maar ook op je karakter, gedrag en vaardigheden op de werkvloer. Na afloop krijg je zelfs een persoonlijk rapport mee, dat aangeeft waar je op dat moment staat en hoe je je verder kunt ontwikkelen.

Hoe zwaar is het?

De NIMA opleidingen zijn pittig. Je krijgt veel verschillende vakken en ook het aantal uren dat je er thuis aan moet besteden is hoog. Toch is de uitval maar een paar procent omdat de motivatie doorgaans goed is. Met een flinke dosis discipline moet je het zeker kunnen halen.

Wat zijn de toelatingsrichtlijnen?

De richtlijnen voor toelating tot de NIMA-A examens zijn als volgt:

Met een NIMA-A diploma kun je doorstromen naar de NIMA-B examens, bijvoorbeeld van Marketing A naar Marketing B. Dit hoeft echter niet. Je kunt ook toegelaten worden tot Marketing B met bijvoorbeeld een economische hbo- of universitaire opleiding als Bedrijfseconomie. Bij een aantal opleidingen, zoals Marketing C wordt daarnaast werkervaring in het vakgebied verondersteld. De precieze regeling vind je op de website van het NIMA.

Hoe kom je erachter of de opleiding bij je past?

Stel jezelf de volgende vragen. Als je de meeste met een 'ja' kunt beantwoorden, kun je ervan uitgaan dat een NIMA cursus geschikt is voor jou.

Met z'n hoevelen ben je?

Bij de meeste opleidingen zul je met een groep van enkele tientallen tot over de honderd zijn.

Opleidingen

Opleidingstrajecten waar NIMA in past

Welke hbo-opleidingen lijken erop?

Bronnen

http://www.carrieretijger.nl/opleiding/economie-en-management/commercieel/nima Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: