Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Functioneren Ontwikkelingsvaardigheden Jezelf ontwikkelen Mensenkennis

Mensenkennis

Vaak staat er in een vacaturetekst dat je moet beschikken over mensenkennis. Maar wat is dat precies en wanneer beschik je over mensenkennis?

Wat is mensenkennis?

Waarom gedragen mensen zich zoals ze doen? Hoe is dat gedrag te beïnvloeden? Wat is de beste manier om mensen van iets te overtuigen? Als je mensenkennis hebt, dan heb je (tot op zekere hoogte) antwoord op dit soort vragen. Mensenkennis stelt je bovendien in staat om je in te leven in anderen en empathie te tonen. 

Menselijk gedrag bestaat uit een geheel van denken, doen, waarnemen en voelen. Mensen worden gemotiveerd door iets waar ze het nut van zien, ze laten zich weerhouden door bedenkingen en angsten, ze doen graag dingen samen, of juist niet. En wat bedoelt iemand bijvoorbeeld precies als hij 'nee' zegt tegen een suggestie van jou? Is hij boos, bang, overtuigd van zijn eigen gelijk, of heeft hij een hekel aan jou? Hoe meer je de drijfveren van mensen kunt begrijpen, des te beter ben je in staat om op een goede manier samen te werken, leiding te geven, te motiveren, te helpen, een team samen te stellen, mensen te adviseren of te beïnvloeden.

Bij welke beroepen is mensenkennis belangrijk?

Mensenkennis heb je nodig in alle beroepen waar je iets van mensen gedaan moet krijgen, mensen moet overtuigen of moet helpen. Je moet dus over mensenkennis beschikken als je een beroep hebt in de sociale sector of in de gezondheidszorg, maar ook als je in een commerciële omgeving werkt. Voor een verpleegkundige, een diëtist, een maatschappelijk werker etc. is het bijna vanzelfsprekend dat ze over mensenkennis moeten beschikken, maar wat dacht je van een verkoper, accountmanager of adviseur? Ook voor hen is een staaltje mensenkennis onontbeerlijk. En ook in beroepen waar je werkt voor grote groepen mensen moet je over mensenkennis beschikken. Communicatiedeskundigen, reclamemakers en marketeers kunnen alleen succesvolle campagnes ontwikkelen als ze begrijpen wat mensen drijft.

Hoe verwerf je mensenkennis?

Mensenkennis begint met je open te stellen voor het gedrag en de motivatie van andere mensen. Je leert mensen begrijpen als je je regelmatig afvraagt: waarom doet diegene dit? Wat zou er in hem of haar omgaan? Neem jezelf daarbij niet als uitgangspunt, maar bedenk dat andere mensen heel andere redenen, drijfveren en gedachten kunnen hebben om iets te doen of te laten.

Je kunt de volgende dingen doen om je mensenkennis te vergroten:

Hoe toon je mensenkennis aan bij een sollicitatie?

Staat er in een vacaturetekst dat mensenkennis belangrijk is voor de functie, dan moet je in je sollicitatiebrief en het sollicitatiegesprek aantonen dat je daarover beschikt. Geef zo concreet mogelijke voorbeelden van situaties waarin jij je mensenkennis hebt gebruikt. De STAR-methode is daarvoor een goede methode.

Een leraar lichamelijke opvoeding schreef in zijn sollicitatiebrief aan een instelling voor gehandicapten: "In mijn huidige functie als sport- en spelleider heb ik regelmatig te maken met mensen met lichamelijke beperkingen. Ik vind het erg belangrijk dat ook zij genieten van sportieve activiteiten. Ik bekijk daarom goed wat zij wel kunnen en stem het programma speciaal op hun behoeften af. Tegelijkertijd zorg ik ervoor dat ook zij hun grenzen kunnen verleggen. Daarvoor is soms enige overtuigingskracht en mensenkennis nodig. Ik voel me trots als mensen voor wie bewegen niet vanzelfsprekend is, trots kunnen zijn op hun sportieve prestaties."

Voorbeelden van vragen over mensenkennis tijdens het sollicitatiegesprek:

Aanbevolen websites

Auteur: Ysolde Bentvelsen

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/ontwikkelen/jezelf-ontwikkelen/mensenkennis Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: