Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Functioneren Professionele vaardigheden Omgaan met weerstand

Omgaan met weerstand

Mensen houden niet zo van veranderingen. Ze doen er soms alle moeite voor om bij hun oorspronkelijke standpunt te blijven en de dingen bij het oude te laten. Dat gesputter is niet altijd onterecht. Misschien is jouw idee gewoon een slecht idee. Vaker nog hebben mensen niet zozeer weerstand tegen jouw idee, maar voelen ze zich overvallen. In welke situaties kun je weerstand verwachten en hoe ga je ermee om?

Weerstand komt opzetten als we vinden dat ons iets is aangedaan en we het er niet bij willen laten zitten. Weerstand is een intense, prikkelende toestand. Iemand met weerstand is emotioneel, koppig en enigszins irrationeel. (Bron: het hoofdstuk Weerstand in de cursus Overtuigen en beïnvloeden.)

Situaties die weerstand opwekken

Er zijn veel verschillende situaties waarin mensen weerstand ervaren. Enkele voorbeelden zijn:

Al deze situaties hebben met elkaar gemeen dat mensen overtuigd moeten worden om iets nieuws te gaan doen. Voorbeelden waarbij je beroepsmatig moet overtuigen en te maken hebt met weerstand zijn: een verkoper die iemand iets wil verkopen, een voorlichter die een campagne ontwerpt voor stoppen met roken.

Reageren op weerstand van anderen

Weerstand heeft te maken met angst voor het onbekende, maar ook met je beknot voelen in je vrijheid. Mensen voelen weerstand als ze een beperking opgelegd krijgen die ze als oneerlijk ervaren. Vrijheid is hierin een ruim begrip en betekent ook 'doen zoals je het gewend bent te doen' of 'denken zoals jij er altijd al over denkt'. De kunst van reageren op weerstand is daarom vooral de vinger op de zere plek leggen. Je moet erachter zien te komen wat de betrokkene als 'oneerlijk' of bezwaarlijk in de situatie ervaart.

Afhankelijk van de situatie zijn er verschillende tactieken om met weerstand om te gaan.

Weerstand bij jezelf

Geen mens is heilig, dus ook jij kunt bij jezelf weerstanden ervaren, bijvoorbeeld tegen cliënten. Dat komt vooral voor als je een hulpverlenend of sociaal beroep hebt. Of misschien raak je zelf betrokken bij een reorganisatie of een verandertraject en zie je dat helemaal niet zo zitten.

De kunst is om ook in zo'n geval scherp bij jezelf na te gaan waar je bezwaar precies ligt. Denk er vervolgens over na hoe je dat bezwaar kunt wegnemen. Technieken die hierbij kunnen helpen zijn:

Soms betekent weerstand dat je grenzen moet stellen en assertief moet optreden. Een voorbeeld:
Een therapeute deed eens de deur open voor een nieuwe cliënt. Tot haar verbijstering zag ze dat deze cliënt alle bloemen uit de plantenbak naast de voordeur had afgeplukt. 'Die zijn uitgebloeid', verklaarde de cliënt. De therapeute voelde direct weerzin en besloot dat ze deze cliënt beter naar een andere therapeut kon verwijzen. (Bron: Mia Leijssen, Gids voor gesprekstherapie).

Gerelateerde eigenschappen

In welke beroepen heb je met weerstand te maken?

Hoe toon je bij een sollicitatie aan dat je met weerstand om kunt gaan?

Afhankelijk van je beroep en functie heb je met andere soorten weerstand te maken. Ben je organisatieadviseur, dan ontmoet je andere soorten weerstanden dan als leraar. Maar voor alle beroepen geldt dat je in een sollicitatie de vaardigheid 'omgaan met weerstanden' kunt aantonen door een situatie zo concreet mogelijk te beschrijven (de STAR-methode). Benadruk het proces dat je doorlopen hebt en beschrijf het behaalde resultaat.
Voorbeelden:

Voorbeelden van vragen over omgaan met weerstand tijdens het sollicitatiegesprek:

Aanbevolen websites

Auteur: Ysolde Bentvelsen

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/professionele-vaardigheden/weerstand Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: